Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under mars 2007

Av Bengt - 27 mars 2007 20:02

I dag är det idag,Solen skiner och det är underbart skönt. men man vet ju sen inte för:Igår var idag i morgon och i morgon bir juidag igår! Eller hur? Men svara först på förra frågan!

Av Bengt - 25 mars 2007 18:17

Jag låg och tänkte i natt på vem som kan ha stulit Sverige, el. har det varit frågan om förskingring också?
Oj! Just nu när jag ska tala om mina undringar i natt, kommer jag att tänka på när jag gått och tittat i hamnarna runt våra kuster och vattendrag. Då har jag tittat på alla lyxbåtar. Där har funnits båtar som kostat upp mot en sextio miljoner kronor.
Sen har jag vandrat till de finare kvarteren och tittat på villor som den vanlige knegaren bara kan få drömma om. Det är villor som t.o.m har simbassäng inomhus. Hemkommen har jag läst om alla fullbokade lyxkryssningar runt jorden. Det är annat än för dem som i största lyx kan sitta på en filt i statsparken med hemgjorda korvsmörgåsar och kaffe i en termos! Kommer nu att tänka på alla pensionärer, långtidssjukskrivna och handikappade samt ofrivilligt arbetslösa m.fl som måste leva på existensminimum vilket i dag är 6300:-Kr/månad . De som då kanske unnar sig att som exempel gå på
en biograf då och då därför måste avstå från det nödvändiga läkarbesöket.
Uch, nu har jag vist hängett mig till den så omtalade svenska avundsjukan!
För inte kan det väl vara en ärlig tanke och mening om rättvisa och trygghet?
Nej, nu ska jag gå tillbaka till mina funderingar i natt.
Kan det vara de som jag talat om som äger de där lyxvillorna och båtarna och som kan titt som tätt resa jorden runt i lyxklass. För inte kan det väl vara de andra som kanske så fult utnyttjar det sociala? Inte vet jag! Jag har bara mina undringar.
Kan det vara de som placerar sina slitsamt åtkomna pengar i skatteparadisen?
Kan det vara de som säljer ut våra gemensamma naturtillgångar och företag?
Kan det vara de som säljer ut våra bolag till utländska intressen? Kan det vara de som på grund av att de inte tjänar tillräckligt många miljoner, flyttar de företag, som deras arbetare slitsam för relativt låg lön arbetat upp åt dem, till låglöneländer? Som sagt, inte vet jag!
Kan det vara dem som inte gör annat än följer och ser hur de ska placera i sina aktier?
Kan det vara de chefer som fått sina så slitsamt och surt förvärvade miljoner eller de sittande i olika bolagsstyrelser såväl privat som idet offentliga? Kan det vara miljonärena som kan nolltaxera och inte betalar någon skatt?
Kanske den vanlige löntagaren som har så väldigt stora möjligheter att göra avdrag el fuffla med sin deklaration?
Det kanske är alla socialbidragstagare och de som lever på existensminimum?
Kanske den så högt betalda sjukvårdsbiträdet?
Kan det vara del olika ministären under årens lopp, såväl som soc.dem som borgerliga?
Kanske stölderna el förskingringarna har varit möjliga för att folk är liknöjda hur allt kan gå till. Folk tycker kanske att det inte skett vad jag frågat, det är kanske bara jag som har paranoida förvrängda tankar?
På tal om frågan som är ställd, vem har Sverige just nu? Ja det kan man ju fråga sig. Någon annan kanske kan svara på den frågan, kanske stämmer det då med vad jag misstänker.
Fy tusan, nu har min tunga slintigt iväg igen och jag har inte kunnat låta bli att tänka och fundera högt.
Jag säger ofta till mig själv:
"Tyst min mun så får du socker!"

Av Bengt - 24 mars 2007 18:00

Frågan ställer jag efter mina tankar när jag var på en studiresa i Wien.
Det var på 60-talet och bara 15 år efter hela Europa var ödelagt och måste byggas upp på nytt från grunden.Då inte minst Österrike.
Sverige hade undgått allt detta utan tvärt om tjänat mkt på sin malm skog och industri under kriget.
Jag gjorde undersökningar hur det var för en vanlig familj i Österike. De hade billig hyra och billig mat i gemförelse med lönen.
Bilar, kylskåp och dylikt var mkt dyrt men dock inte omöjligt för en vanlig löntagare att skaffa sig. Men det som är mest slående är att de hade råd att ha fri läkarvård, fria mediciner, fria glasögon (med standarbågar).
Denna underbara trygghet hade råd till fast de hade ingen uppbyggd industri och turismen hade inte kommit igång så mkt då. Stort sätt hade bara sitt vin.
Vi hade vår export av malm, skog etc. etc. I gemförelsen får också beaktas att invånar antalet var nästan helt lika.
De var mina tankar då. Hur är vår trygghet idag 45 år efter när det flödar av rikedom och allt går så bra för Sverige ? Vi har varken fri sjukvård,tandvård el. glasögon. Våra hyror är väldigt höga i förhållande till lönen.
I dag ser jag på Danmark i förhållande till Sverige.
Genom vår efterkrigsindustri stod Sv.kronan högt mot Dm-kronan på 60_talet.Vad hade och har Danmark gemtemot Sveriges Industri, skog järnmalm,älvar m.m.m.m? Jo stort sett bara sin öl och sitt fläsk. I dag har danskarna mkt högre levnadsstandard än svenskarna. Deras krona högre värde än vår. Ta bara ex. att en sjuksköterska tjänar flera tusen kronor mer än i sverige och då är deras kronor mer värda.
Jag ska avluta denna min fråga med att berätta en egen upplevelse. När jag var mkt ung så hände mig en olycka i Danmark. Jag fick gratis transport till sjukhus. Blev sydd och omhändertagen utan kostnad. Jag fick ett papper på att när jag kom hem till Sverige skulle stygnen tas utan kostnad.
Jo, pyttsan! Jag fick allt ändå betsala här i sverige för det.
Är det någon mer som undrar vem som stulit Sverige för enligt ovan måste det väl blivit bestulit?

Av Bengt - 23 mars 2007 13:44

Vad är samvetet för något?
Min mening om det är följade:
Samvetet år en triangel som är satt mitt i bröstet redan vid födelsen. Den har mycket vassa spetsar. När man ljuger el gör något oförättat och fel vrider
sig trianglen och dess spetsar gör
väldigt ont i bröstet.
Det gör vi ju mer el mindre i livet. Men var gång trianglen vrider sig slits ju spetsarna.
Ju mer lögn och oförärätter ju
mer slits spettsarna.
Till sist kanske spettsarna blivit
helt runda och trianglen kan snurra helt fritt utan man känner
något alls.

Av Bengt - 23 mars 2007 13:38

Min dotter har en underbar blogg som jag gjort kommentarer i. Felet med den är att det är bara kvinnliga intressen i den. Min dotter vill att jag ska göra en egen blogg, vilket jag nu gjort!Har många tankar att förmedla andra som jag kommer att börjar göra en dag när jag får tid till det.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards