Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 25 mars 2007

Ang. vem har stulit Sverige?

Av Bengt - 25 mars 2007 18:17

Jag låg och tänkte i natt på vem som kan ha stulit Sverige, el. har det varit frågan om förskingring också?
Oj! Just nu när jag ska tala om mina undringar i natt, kommer jag att tänka på när jag gått och tittat i hamnarna runt våra kuster och vattendrag. Då har jag tittat på alla lyxbåtar. Där har funnits båtar som kostat upp mot en sextio miljoner kronor.
Sen har jag vandrat till de finare kvarteren och tittat på villor som den vanlige knegaren bara kan få drömma om. Det är villor som t.o.m har simbassäng inomhus. Hemkommen har jag läst om alla fullbokade lyxkryssningar runt jorden. Det är annat än för dem som i största lyx kan sitta på en filt i statsparken med hemgjorda korvsmörgåsar och kaffe i en termos! Kommer nu att tänka på alla pensionärer, långtidssjukskrivna och handikappade samt ofrivilligt arbetslösa m.fl som måste leva på existensminimum vilket i dag är 6300:-Kr/månad . De som då kanske unnar sig att som exempel gå på
en biograf då och då därför måste avstå från det nödvändiga läkarbesöket.
Uch, nu har jag vist hängett mig till den så omtalade svenska avundsjukan!
För inte kan det väl vara en ärlig tanke och mening om rättvisa och trygghet?
Nej, nu ska jag gå tillbaka till mina funderingar i natt.
Kan det vara de som jag talat om som äger de där lyxvillorna och båtarna och som kan titt som tätt resa jorden runt i lyxklass. För inte kan det väl vara de andra som kanske så fult utnyttjar det sociala? Inte vet jag! Jag har bara mina undringar.
Kan det vara de som placerar sina slitsamt åtkomna pengar i skatteparadisen?
Kan det vara de som säljer ut våra gemensamma naturtillgångar och företag?
Kan det vara de som säljer ut våra bolag till utländska intressen? Kan det vara de som på grund av att de inte tjänar tillräckligt många miljoner, flyttar de företag, som deras arbetare slitsam för relativt låg lön arbetat upp åt dem, till låglöneländer? Som sagt, inte vet jag!
Kan det vara dem som inte gör annat än följer och ser hur de ska placera i sina aktier?
Kan det vara de chefer som fått sina så slitsamt och surt förvärvade miljoner eller de sittande i olika bolagsstyrelser såväl privat som idet offentliga? Kan det vara miljonärena som kan nolltaxera och inte betalar någon skatt?
Kanske den vanlige löntagaren som har så väldigt stora möjligheter att göra avdrag el fuffla med sin deklaration?
Det kanske är alla socialbidragstagare och de som lever på existensminimum?
Kanske den så högt betalda sjukvårdsbiträdet?
Kan det vara del olika ministären under årens lopp, såväl som soc.dem som borgerliga?
Kanske stölderna el förskingringarna har varit möjliga för att folk är liknöjda hur allt kan gå till. Folk tycker kanske att det inte skett vad jag frågat, det är kanske bara jag som har paranoida förvrängda tankar?
På tal om frågan som är ställd, vem har Sverige just nu? Ja det kan man ju fråga sig. Någon annan kanske kan svara på den frågan, kanske stämmer det då med vad jag misstänker.
Fy tusan, nu har min tunga slintigt iväg igen och jag har inte kunnat låta bli att tänka och fundera högt.
Jag säger ofta till mig själv:
"Tyst min mun så får du socker!"

 
 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

27 mars 2007 17:31

Kul att du uppskattade mina inlägg, om de gamla bilderna! Du är så välkommen att kika in så fort du har lust!

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Bengt-Alfreds tankesmedja

27 mars 2007 18:12

Tack Gärda-Thyra för ditt inlägg i min blogg. Jag önskar mig också några ord om
frågan: Vem har stulit Sverige,väntar på nägon som vet!

 
Ingen bild

margus

8 april 2007 20:01

Låt tungan slinta! Låt tankesmedjan flöda, alldeles för många är tysta.
Kanske är det alla som tyst åser vad som sker utan att protestera, som har "stulit" Sverige???

 
Erika

Erika

7 juni 2007 11:50

Vad jag gillade inlägget du har här. Fler skulle öpnna sin tysta mun och skriva ner om alla orättvisor i samhället osv. Det går inte bara att sitta hemma vid köksbordetoch svära sig svartblå i ansiktet.

Men, vad har vi egentligen att sätta emot? Det är lättare att sätta dit en liten småfifflare. Dom stora fifflarna klara inte samhället av, därtill är intelligenskvoten ganska låg, för att inte säga noll och intet.

Den lilla fifflaren har inte invecklat sig i större projekt, vilket den stora fifflaren gjort. Det är där, det oftast inte går att komma åt. För att då göra det lätt för sig, läggs fallet ner, med motivering: bevis saknas! Halleluja Ame“n

Ps. Jag sitter hellre i stadsparken med hemmagjorda korvmackor, än vältrar mig i miljonbelopp. Människor med enorma belopp är innerst inne knappst lyckliga. Vänner i mängder finns, ofta falska sådana så länger pengarna rullar. Skulle dom tar slut......tralla la lalla..la.

http://ericha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards