Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 23 maj 2007

Fråga om SJÄL OCH ANDE ?

Av Bengt - 23 maj 2007 16:13

Vetenskapsmän, forskare, upptäckare m.fl som har kunnat förklara, påvisa och bevisa så mycket för mänskligheten. Från vad ljus är och består av till minsta lilla nanopartikel.
Men inte ett uns av vad jag här ställer frågan om. Ingen Påve el dito har skrivet el. sagt ett enda ord som ger mig någon förklaring som jag kan förstå logiskt!
Människans precis som alla andra däggdjurs början är att EN enda spermie tränger in i ett ägg, ibland någon fler spermie. Detta i jämfört med de biljoner som går förlorade av spermier och dör liksom förlorade ägg! Då det är både ett ägg och en spermie som ska genom äggets delning blir ett foster, borde detta då inte bli utrustat med två själar eller andar om nu själen el. anden redan finns i ägget och spermien? Eller när kommer den så omtalade själen eller anden till hos människan?

I fostrets första månad eller nionde? När blev den första själ/ande till? Vid första amöban, apan, (primaten) el homo paniscus, homo erectus , eller senare i utvecklingen?
Kom själ eller anden till först när dagens människa alltså homo sapiens blev till?
Alla religioner tycks ha den meningen att vi människor, en del också djur en del bara människan, har en själ eller ande och vara ett huvudbudskap i sitt förkunnande!
Där huvudbudskapet också är att denna själ eller ande efter döden kommer till en annan plats exempel från människa till människa,  från människa till djur osv. Till asagård, sälla jaktmarker, helvete, ett paradis eller en himmel. Denna själ eller ande därefter fins i evighet långt efter både Tellus och dess sol har försvunnit!

Något jag finner vara hemskt att aldrig få ett slut var än den hamnar! Jag vill då inte leva i all evighet vilket det sägs man gör med sin själ eller ande hur än det livet ter sig!
Denna själ eller ande består ju inte av en enda molekyl, atom eller neutron för då skulle vetenskapen redan ha upptäckt den! Denna själ/ande lättare än helium bestående av ingenting. Ska ju efter döden ha känsel, mänskliga sinnen som syn etc. Den drabbade av Alzheimer ska tydligen få tillbaka förståndet och träffa sina anhöriga, (som hon inte kände igen när hon var människa på denna jord,) när hon flyttat till sin själs eller andes nya boning!
Under hela mitt liv har jag inte kunnat få svar på dessa frågor!
Nu ska jag berätta en liten vits om en gumma som är som jag är!
Den gamla gumman låg mkt sjuk. Prosten kom och besökte henne och sa till gumman:
Ja, mor nu är hon så gammal att nu kan hon ju få somna in i ro.
Gumman: Nej, kära nån det går inte för sig.
 Prosten: Men varför inte mor lider ju så nu här i livet.
Gumman: Jo, men jag måste få se när kriget tar slut!
Gumman tillfrisknade. Kriget tog slut och det blev fred.
Så låg gumman där igen sjuk och eländig och åter kom prosten till henne.
 Prosten: Ja mor, nu fick hon ju se att det blev fred igen, så nu ska det väl bli skönt att få sova?
 Gumman:  O, nej det kan jag inte göra ännu på ett tag!
Prosten: Men varför då mor?
Gumman: Jag måste ju så klart få se hur länge de kan hålla fred!
Tack för denna gång nu ska jag snart gå till min simning! Sa smeden!

 
 
Maria

Maria

23 maj 2007 18:38

hej Bengt. Tack för din fråga, som jag skall försöka besvara i enlighet med Bibeln, som jag tror på. Människan har en själ(ande) som bor i en kropp. Människan dör en gång, men i dödsögonblicket kommer själen att gå till himmelen eller till helvetet, beroende på om en människa har kommit till tro eller inte.
Själen kommer till i befruktningsögonblicket som vi tror det. Människan är skapad av Gud och är förutbestämd redan innan jordens grund var lagd. Reikarnation har inget med biblisk tro att göra, antingen liv eller död, för evigt. När jag skriver om evigt liv, då menar jag att när man tagit emot frälsningen så har du fått evigt liv från Gud. Evigt liv är att leva i himmelen för evigt hos Gud. Där finns inga smärtor, inga tårar, inga olyckor och inga sår. Jesus dog på Golgata kors för hela mänskligheten och han gav sitt liv för att vi skulle få leva (evigt liv). han tog alla människors synd på sig, (den största synden är att inte tro) och med sin död offrar han sig för alla. Jesu död var planerad av Gud och inget kan ändra på det. Vad vetenskapen säger i detta , det kan jag ej hålla med om utan den som känner Jesus personligen och är frälst vet inom sig att det är så här. Jag har inte alltid varit kristen och ville inte bli frälst, men en dag var det dags för mig att lära känna frälsaren och mästaren. och det är jag sannerligen lycklig över. Har du fler frågor skall jag försöka svara dig. Mvh från Maria

http://bibelord.bloggagratis.se

 
Smeden

Smeden

23 maj 2007 22:26

Bäste marie! Tack för din kommentar. Men det är ju inte stort mer än vad som står i Bibeln och den har inte givit mig svar på mina frågor. Du säger vid själen fås vid befrukningen. OK om jag godtar det och tror på den relion som bibeln talar om så begriper jag ändå inte hurvida primaten el. homo erectus hade någon själ.Om inte så får jag det inte att gå ihop. Således är jag lika undrande fortfarande och får säga att tyvärr har du inte kunnat hjälpa mig i spörsmålet.Men mer synd är det om tvivlarna som vill tro men inte vad de ska tro på!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Smeden

Smeden

23 maj 2007 23:25

Jag sitter och funderar på vad Maria säger i kommentaren.Är det inte hämskt? Hennes så givmilda etc förlåtande Gud ska skicka oss som han älskar till helvetet bara för det inte går att tro såsom världen ser ut!
Om det inte hos gud vad hon säger, vad ska det då vara i tider som är otänkbara då det är i evighet.Hans son offrade sig för alla och tog våra synder på sig. Men vad Maria säger är ju tvärtom. Som ex. jag syndare ska ju komma till helvetet! Hur ska hon få någon att tro frågar jag mig!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
stina

stina

24 maj 2007 10:22

Jag tror att själen är människan...alltså, själva livsanden.Då menar jag att djur också är själar. Själen är något man är, inte har. När människan dör så dör själen. Gud kan inte vara så elak att han vill sända ofullkomliga människor till ett helvete. Vad är det för en gud? Nix pix, säger jag!
Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Avataria

Avataria

24 maj 2007 10:31

Hej, där, Tankesmeden!

Jag gillar dina smidda tankar...Jag lägger dig till mina länkar - protestera om du misstycker så tar jag bort dej!

http://ulmus.bloggagratis.se

 
Trolltygsängeln

Trolltygsängeln

25 maj 2007 13:20

Åhhh så härligt, nu har du äntligen fått ett forum för att diskutera dina tankar ;)

Får väl se vem som blir klokast till slut. Du eller nån annan... *fnissar o kramar om*

http://mrlns.blogspot.com

 
Maria

Maria

27 maj 2007 00:53

Hej Bengt, ser att det blir debatt här. Det är inte lätt att fatta om man inte är troende jag vet det, jag fattade heller inte detta då jag ite trodde. Jesus dröjer med att komma tillbaka pga att han vill att mäsnkligheten skall bli för evigt räddad, inte gå under. Gud säger: Ty så älskade Gud världen att han gav den sin enfödde Son, på det att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv. Gud sände inte sin Son till världen för att döma dem utan för att rädda dem. Joh 3:16-17 Nu är det natt men vi kan ta upp fler saker om du vill. Mvh Maria . kolla även Anehts bloggar.....

http://bibelord.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

7 juni 2007 19:17

I trosfrågor vill skogsfrun inte debattera, var och en blir salig* på sin tro. Grubblerier tjänar inte mycket till; den som lever -rättare sagt dör får kanske se. Både himmel och helvete finns redan på jorden. Om skogsfrun tror* på något så är det på livet, varandet i naturen och naturens krafter. Inga dåliga grejer;)

http://barasaras

 
Ingen bild

guggen

25 oktober 2009 15:05

Jag tror att själen/anden är livet självt.Vi har alla en god och en ond "sida",dvs. vårt samvete

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards