Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 28 maj 2007

MENTALVÅRD NR. 3 .

Av Bengt - 28 maj 2007 14:14


Här var de riktiga och tuffa karlarna!!


Hur som helst jag blev erbjuden fler vikariat och fortsatte sen man vant sig. För det var trots allt kul att få arbeta med dessa sjuka människor. Det hade också sina poäng. Dessutom man kunde ju också imponera på flickor med sitt arbete! Man fick det ena vikariatet efter det andra på olika avdelningar och efter hand som man visade vad man dög till.
Till sist när jag var så pass godkänd, att jag fick komma till den svåraste avdelningen.
Där  fans bara hårdkokta manliga skötare. Det var där de farligaste patienterna fans. Det fans fyra sådana speciella avdelningar som låg i ett särskilt hus. Detta hus kallades av personalen för ”stormen” Vilket var förbjudet att kalla det!
Alla byggnader med manliga patienter fans på en sida av sjukhusområdet och spegelvänt på andra sidan låg exakt lika dana byggnader för de kvinnliga patienterna. Specialavdelningarna  (som stormen) låg på yttersta flanken. 
Vi vårdare hade en blå uniform med gula knappar. En skärmmössa med ett ovalt vitt märke, med ett blått kors i.  Alltså såg vi ut som någon sorts poliser. På vis och sätt kan man säga att vi var mer poliser än vårdare.
På denna speciella avdelning jag nu kom till placerades bl.a mördare och andra mkt samhällsfarliga människor men där placerades vanligt oroliga människor också så det var en salig blandning av klientelet.
 Hela sjukhusområdet var inhägnat av staket, murar och portar.
Var mer som en stor militärförläggning än ett sjukhus. Det  låg också avlägset,  en mil utanför stans centrum.
Ska här berätta om ett annat sjukhus i Lund som hete Vipeholm. Där fanns s.k rastgårdar bestående av kraftigt stål nät där patienterna fick komma ut och få lite frisk luft.
På söndagseftermiddagar var det ett utflyktsmål för folk som kunde gå och titta på patienterna som man går och tittar  i en djurpark, som inte långt före min mentalskötar tid blivit förbjudet att gå och roa sig på patienternas bekostnad.
Men åter till S.ta Maria. 
Men detta S.ta maria sjukhus och liknande stängdes på slutet av 80 och början av nittiotalet. Kvar har blivit sådana som Karsudden för kriminella. Vilket var synd om dem som sådana hade blivit ett hem och trotts allt en trygghet för väldigt många patienter. De kastades ut och det är många av dem som ropar på hjälp i dag eller gått under helt. Men nu har jag gått händelserna i förväg så tillbaka där jag slutade sist:
Man fick lära sig av de gamla skötarna hur det skulle gå till. Men jag blev inte precis populär.
Då jag trodde man skulle vårda och inte djävlas och ha roligt på patienternas bekostnad.
Jag fick en hygglig skötare som kompis. Han sa till mig gör som de fasta skötarna säger och gör som de om du vill få fler vikariat. Den enda sjukvårdsutbildning jag fått var som sjukvårdare under exercisen.  Men jag var mkt intresserad av sjukdomar som fanns här.
Jag köpte böcker från Freud till Adler m.fl Bl. a. fuskade jag lite i grafologi. Men för att klara det hyfsat klarar jag det inte utan att använda läroboken och det är faktisk för jobbigt för en amatör att syssla med. Men jag har faktiskt gjort det grundligt på en person på senare år men det tog tid för mig!
Jag glömmer aldrig när överskötaren gav mig en spruta i handen och sa at jag skulle ge en patient den intramuskulärt. Ni kan tro handen darrade när jag stack in den. Men min kompis hade sagt till mig: ”Om du blir tillsagd att göra något, säg då inte at du inte kan! För då får du svar: Har du inte lärt dig något på denna tid så är du inte lämplig här så adjö med dig!””
Ja man fick faktiskt vara väldigt observant och lära sig på det viset.

Fortsättning : Klicka här!

 
 
stina

stina

28 maj 2007 17:32

Fy, bubblan, sicket elände!
Stackars människor som det skulle glos på som om de inte var värda mer än djur. Tur att inte jag jobbade där. Då hade jag flugit ut genom ett fönster, så obehaglig som jag hade blivit.

Sen bara struntar man i dem när stället läggs ner.
Sånt gör mig verkligen galen. Alltså, jag tycker alldeles för mycket om människor för att stå ut med sånt. Framför allt de som lider psykiskt. De är speciella för mig.

Men det joxas ju i psykvården idag med.
Fast nu mår ju var och varannan psykiskt dåligt, så det kanske är mer godkänt idag...att tillhöra de psykiskt dåliga.

Ja, det är så mycket konstigt överallt, nuförtiden.( och dåförtiden...)

Det var nån som skrev att du verkar ilsken.
Nä, så tar inte jag det.
Jag ser dig som ärlig och rakt på sak.
Sedan kan ju inte vi höra din röst, så vi vet ju inte hur du låter.
Men jag kan tänka mig att det är skånska.:-)
Det kanske inte alla förstår. *fniss*
Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
heidi

heidi

28 maj 2007 20:37

He he jag måtte faktisk skratta av den animasjonen du har høgst uppe, den var ju faktisk søt.

Annars reagerade jag også på dette med tittande på pasienter. Jag mår dårligt nær jag tenker på det. Uff, uff altså, och det er ju faktisk inte så lenge sedan : (

http://julie-k.blogspot.com

 
stina

stina

28 maj 2007 20:59

Joho...det var visst nåt nytt. Ett till paket, var det ju.
Jag har många glasögon som du kan få låna. Kan lämna dem när jag ska till Skåne. *skratt*
Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
stina

stina

28 maj 2007 21:31

Men du...i min blogg får man skoja hur mycket som helst. De flesta vet att jag är sån själv. Jag gillar humor. Det lyfter upp.:-)

Jag ska inte till Skåne riktigt än. Måste ha loppisen ett tag. Men det verkar som det ska komma massor på den, så det kanske är slut på sakerna snart. *fniss*
Jag har syskon i Ystad och i Simrishamn.
Själv har jag bott i Hammenhög och Simrishamn. Tre syskon i Ystad och 1 i Simrishamn. Se'n har jag en syster i Tanzania. Ja, vi är många. :-)
Men jag kanske åker i slutet av juni.
Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Avataria

Avataria

28 maj 2007 22:46

Funkar inte länken till mitt inlägg nedan...?
Lägger en url här då, till min blogg...

http://ulmus.bloggagratis.se

 
stina

stina

29 maj 2007 07:57

God morgon!

Du kan då ditt Skåne du...:-)
Möllor är bland det finaste jag vet. Skulle vilja bo i en så'n.
Kram

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Ingen bild

nette

29 maj 2007 08:44

Ja du vännen. En sak ska jag verkligen säga, jag tycker alla som jobbar innom sjukvård/äldrevård förresten all vård är helt fantastiskt männsikor...
Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards