Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2007

EN SOLIG JULDAG!

Av Bengt - 22 oktober 2007 13:01

 Bild: I Äppelknyckarbyxor!


Provar julklappen!


Det var en sådan vinter då de inte kommit en enda snöflinga fram till jul. Denna Juldagen var en solig och varm dag. Jag hade fått ett träningsställ i julklapp. Den tog jag på mig på juldagsmorgon och gick över till min kompis Seth tvärs över gatan för att visa min fina julklapp. Då det var sånt fint väder så kom vi överens om att vi skulle ta en cykeltur dena fina dag.

I mitt träningsställ satte jag mig så på cykeln och färden gick då söder ut mot Råå. Vi passerade Råå!  
Rätt som det var hade vi hamnat i Ålabodarna där vi gick och tittade på stenåldersgravarna.
Dessa ligger halvvägs till Landskrona dit det var två mil. Då vädret var så fint så tyckte vi att vi kunde fortsätta cykla en bit till. 

Vi  passerade  Glumslöv och var framme vid Tinkarps backe som gick ner mot Borstahusen som ligger några kilometer före Landskrona.
Oj vad det gick fort ner för denna långa backe och rätt som det var så var vi i Landskrona. Något som inte alls var meningen att vi skulle cykla till. Meningen var ju att det bara skulle bli en liten runda som till Råå.

Men nu var vi där. Den fina borgen eller fästningen Castellet hade vi läst om i skolan så vi begav oss dit. Men där var ju stängt en sån här dag. Men vi fick i alla fall
beskåda det utvändigt och vallgraven runt. Sedermera har jag även varit inne i det och rekommenderar ett besök där.
Inne stan satte vi så oss på ett café  som låg en våning upp på ströget. Där intog vi vars två kanelbullar med en kopp mjölkchoklad.
Innan vi så ställde kosan hem igen var vi och tittade på kranarna vid det stora skeppsvarvet.
På det varvet var det många Helsingborgare som arbetade. Hade bl. annat en morbror som arbetade där. Dit cyklade de 6 dagar i veckan såväl höst som vinter, i snö,  ur och skur tidigt på morgonen och hem på kvällen. Utom lördagar då de slutade vid middagstid.
Nu började det mörkna också och började bli kyligt. Visserligen hade jag kalsonger och tröja under stället som tur var. Så skulle vi upp för backen och det gick inte lika lätt och fort som när vi åkte ner för den.

På himlen syntes nu otäcka mörka moln. Innan vi kommit upp för backen föll de första snöflingorna. Vid Glumslöv föll snön rätt så tätt. Det var nu också fullständigt mörkt som mitt i natten Vid Råå vräkte snön ner. Frös gjorde vi trotts ansträngningen med att cykla i snön som nu låg tjock på vägen.
Sista kilometern gick inte att cykla utan vi fick gå och leda cyklarna. Så hade vi den dryga Bergalidsbacken från knutpunkten vid järnvägsstationen kvar innan vi var hemma.
Den cykelturen gav oss en riktig minnesbeta men framför allt en väldig lärdom om sträckor, tid och väder m.m

Forts. Klicka här!

(Att jag nämner namn på en del personer beror på att skulle några av dem läsa mina historier, så kan de dels bekräfta dem, dels ge mig några fler minnesbilder som jag kan ta upp i mitt historiesmidande. En dag hoppas jag några av dem har läst mina upplevda historier och hör av sig. Det räcker ju inte med vad jag skriver i bloggen för att det ska kunna bli en spännande bok.)

 
 
Ruth

Ruth

22 oktober 2007 19:38

Bloggen är botten nu, men dom lovar att det skall fixas med nya inköp så dom får mera utrymme för oss bloggare, bloggen har blivit för poppulär påstår dom. Tålamod och åter tålamod.....
Ännu en mycket bra berättelse från barndomstiden. Det måste ha tagit många timmar att göra den utflykten. Så trötta ni måste ha varit, ni 2 knatterna, men en erfarenhet rikare. Det är ju alltid av sina misstag man lär sig, och det hjälper inte att andra varnar för saker och ting, man måste själv uppleva det för att förstå..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

22 oktober 2007 21:59

Efter 13 år i skåne vet man väl hur bistra vintrarna där kan vara och hur plötsligt vädret kan växla. Ett fasligt äventyr ni var ute på, nu ett roligt minne. Så blir det när tiden lagt sitt milda dis över det hela;) Bra berättat!

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

22 oktober 2007 23:06

Ville bara titta in o säga hej.
Hoppas att du har haft en bra måndag.
God natt
Kram

http://bizzab.bloggagratis.se

 
christina

christina

23 oktober 2007 09:03

Härligt, och så fin bild!
Önskar dig en skön dag min vän
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

23 oktober 2007 11:54

Ja ibland så är det lätt hänt att komma längre hemifrån än som är tänkt. Har märkt det ibland när jag tar mina skogspromenader och hittar en ny väg eller stig. Sen träningskläder i snöoväder är ju inget vidare behagligt. Måste varit rejält kallt. Du behöver säker en varm kram för att tina upp.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards