Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2007

VANFÖRDA FÅR EN VETEBULLE.

Av Bengt - 23 oktober 2007 12:44

 Bilder: Höst.


Gröten smakar fy tusan!


Det blev två dagar en natt på Råå ängar som sju åring. Nu hade vi fått smak på med det här med camping och leva vildmarks liv och klara sig själv. Nu skulle vi ha kok och stekutensilier med oss. Vi planerade väl för nästa äventyr och efter ett par veckor var cyklarna fullpackade. Det var betydligt större packning än förra gången. Det var Pelle, Sune ,Torleif och jag hade packat sina cyklar. Det fans havregryn potatis och konserver m.m bland packningarna.
Det var samling vid idrotts stadium Olympia där en av de andra tre bodde.
När det var match där mellan HIF och MFF behövde man inte gå dit för att veta när det blev mål. Det hördes ända hem till mig. Var det HIF som gjorde mål så var det ett jubelvrål och klappande tvärt om ett överröstande buande.
Så gick färden iväg och den skulle gå till Pålsjö backar.
Färden gick genom den vackra bokskogen med namnet Pålsjöskog. Där mitt i skogen ligger en vacker paviljong dit vandringen går midsommaraftons natt.  Se ”Midsommar”.
I nordöstra ändan ligger det vackra krematoriet omgivit av sin vallgrav. Dit man cyklade vintertid för att åka skridsko. Därifrån löper en väg ända ner till strandpromenaden och Pålsjö kallbadhus. Strax innan vägen tar slut finns en anddamm med Muséeföremålet bestående av
en vattendriven kvarn. 
Skogen sträcker sig i norr till de kala kullarna som är Pålsjö backar. Och nedanför ligger stranden och havet. Det var dit vi cyklade och slog upp tältet.
Efter det tog vi upp våra redan bredda smörgåsar och mjölkflaskor som då lät sig smakas.
Det blev spring upp och ner på kullarna, ner på stranden och ut i det svalkande vattnet.
Där fans träd att klättra och klänga i. Där fans även ett torn som gick över trädtopparna som vi kunde klättra i. Uppe i det hade vi fin utsikt till Helsingör. Tornet var till för att markera för fartygen att det låg en elkabel till Danmark där. Det var tafatt lekar och kurragömma. För att inte tala om sist i vattnet. Vi kokte potatis, korv, kokte gröt öppnade konservburkar och värmde med mkt mera.  Disken fick göras med sand och havsvatten. Det var frihet och äventyr vi upplevde i fantasin med vad vi sett på äventyrsfilmer.
En morgon smakade gröten väldigt illa och gick inte att äta utan måste slängas. Det hade också känts en konstig lukt från elden denna morgon. Vad var nu detta? Jo dagens kock
hade lagt en bit bildäck på elden! Den morgonen fick frukosten bestå av smörgåsar bara.
Hela 5 dagar varade den kampingen då vi inte längre hade något mer att äta och dricka!
I Helsingborg låg yrkesskola och hem för lytta, döva och andra ”vanförda”. Att det var i denna stad detta var belagt syns mycket underligt med de backar som fans där. Hur ofta fick man inte hjälpa en rullstolsbunden upp för backarna för att de skulle kunna komma hem till anstalten som var deras hem.
Ett stort nöje för mig under min barndom var att gå tvärs över gatan med bullar och saft.
 Det var vanföranstaltens yrkesskola som låg där. Där satt enbenta, dövstumma och blinda
och gjorde borstar och korgar m.m De blev alltid så glada och upprymda när jag kom på besök. Med den glädje de visade gjorde det mig också glad varför dessa besök skedde så ofta jag kunde få bullar av mor.

Fortsättning. Klicka här!

 
 
christina

christina

23 oktober 2007 15:44

Jasså, du är en liten "slarvpelle"?
Jag har gjort ny grafik och du hittar den på länken i höger sida på bloggen:)
Ha det riktigt gott vännen
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
Alle

Alle

23 oktober 2007 15:55

Tack för trevlig läsning!
Landskrona ...Borstahusen... där bor vi ett par dagar på sommar-semestern -va ju tvungen att berätta det...underbart ställe!
Ordspråket är kort och gott okänt och inte mitt...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

23 oktober 2007 17:05

Bloggen bråkar igen, hoppas det går över snart, blir så arg. När jag hade skrivit klart här så låste den sig. Så nu skriver jag kortfattat.. Dina berättelser gör att man blir påmind om utflykterna vi gjorde som barn, härliga tider.

Går inte att att spara dessa filmer för att skicka till dig i en mail. Går inte alls att spara ner dom till hårddisken, så du får titta på min blogg om du vill se om dom flera gånger :-))

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

23 oktober 2007 17:38

Det var snällt av dig att gå över med bullar och saft. Även om man har ett handikapp så är man ju människa, och ett besök piggar alltid upp :)

Ha det gott!

http://Frump.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

25 oktober 2007 07:24

Häärrliga barndomsminnen som också speglar en tid när många hade det svårt, inte minst de handikappade. Nu har de permobiler och personliga assistenter och kan leva ett liv som alla andra.

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

25 oktober 2007 23:44

Du har verkligen härliga minnen att berätta om. Ja det var väl typiskt av de styrande att lägga ett hem och yrkesskola för handikappade på fel plats. Måste säga att du hade en generös mor som försåg dig med bullar till dina besök på skolan.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards