Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2007

Livsåskådning- fortsättning!

Av Bengt - 26 oktober 2007 12:22


Forts. andlighet:

Slutade i går med valet står mellan andlighet med och andlighet utan förnuft!


Vad innebär då en separation mellan förnuft och andlighet?

Jo tyvärr allt för ofta barbari!  I Iran väntar flera unga kvinnor på sin dödsdom. En dom som ska verkställas med stening enligt sharialagarna. Det är barbari i religionens namn! 

I oktober åkte 18-åriga Chasmina in på ett sjukhus i Nicuarias huvudstad in på ett sjukhus.   Hon var gravid i femte månaden, Med hög feber, svåra smärtor i magen. Trots alla symtom som tydde på att hon skulle få missfall så ingrep inte läkarna. Dagarna innan hade nämligen parlamentet fått igenom ett totalt abort förbud och med den lagen riskerade läkarna sex års fängelse för illegal abort.

Några veckor senare dog Chasmina på sjukhuset. Hon efterlämnade en två årig son. Det är också barbari i religionens namn!

Min pappa Gösta dog precis för ett år sen. Han dog i ALS, en sjukdom som idag är obotlig.

ALS är en av de många sjukdomar som forskarna tror kan botas med hjälp av stamcellsforskning. Men många länder är stamcellsforskning  förbjuden av religiösa skäl.

Det finns bara religiösa skäl!

200 människor dör varje år av ALS bara här i Sverige. Om det religiösa motståndet mot stamcellsforskning försenar botemedel med fem år. Så dör tusen människor helt i onödan bara i vårt land. Det är också barbari i religionens namn!

En humanistisk livsåskådning sätter människan i centrum. Människor som söker kunskap och förmår leva med ett mått av ovisshet utan vidskepelse och dogmer.

En befriad människa som ser sitt ansvar och försonas med sin frihet.

Det är min humanism!       

 
 
skogsfrun

skogsfrun

26 oktober 2007 16:05

Skogsfrun har ju egentligen redan kommenterat i första inlägget men här kan tilläggas att skogsfrun opponerar sig emot "människan i centrum" skogsfrun tycker att vi bara är en del av alltihop och det ska vi inte glömma!

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden svarar Skogsfrun!

26 oktober 2007 17:19

Vist skogsfrun. Ämnet är ju någon man kan ha mycket att tillägga i och ha annan uppfattning om. Du har ju rätt att vi är bara en del av allt. Men det ser jag inte som en motsats till livsåskådningen här!

 
Frump

Frump

26 oktober 2007 17:53

Hej! Tittar in för att se att allt är bra med dig... :)
Håller med Skogsfrun!
Ha det gott och ha en trevlig helg!
Kram

http://Frump

 
Alle

Alle

26 oktober 2007 18:14

Jag jobbar hemma hos olika familjer som har funktionshindrade barn. Mina jobb-barn har olika grader av autism och ADHD.
Man kommer hem till familjen och tar hand om barnen så förälldrarna har möjlighet att gå ut , få lite lugn och ro, ägna sig åt syskon som lätt kommer i kläm när man har ett funktinshindrat barn som kräver mkt tid.
Jag gör det mamman eller pappan skulle ha gjort...mat, läxor,bad, nattning osv...
eller följer barnet till någon aktivitet.
Kan det vara ett svar på din fråga?

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

26 oktober 2007 21:08

Jag kan inte annat än instämma med Skogsfrun om att vi bara är en del av alltihop och opponera mig mot att sätta människan i centrum.
Och tillägger, att om vi sluppit allt vad religion innebär så hade förmodligen jämlikheten varit större och alla människor levt ett lyckligare liv. Det är de olika religionerna som skapar krigen.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

26 oktober 2007 21:14

Det är mycket barbari i religionens namn, där den går över styr och ger människor lidande och död. Religion och politik har orsakat mångas lidande och död. Vi har olika religioner som tur är, och här i Sverige går liv före död och tortyr, men många länder har barbariska lagar. Människan ve och väl skall alltid sättas i centrum. Det är humanism för mig !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 oktober 2007 23:10

Anställd av kommunen.
jobbigt ja,det gäller att hålla lite avstånd ...man kan lätt komma för nära...man blir till slut nästan som en familje medlem.
Man kan ju jobba i flera år i samma familj.
Jag är upp i 8 år i en och samma familj.
Men jag trivs och älskar mitt arbete med barnen...och visst det är jobbigt, man har ju tre egna barn hemma också.
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 oktober 2007 23:13

Ja just det glömde ...en familj per dag och kväll...jag jobbar tre kvällar i veckan ...så tre familjer jobbar jag i ...plus min egen så klart.
Och jag är alltid ledig tisdagar och fredagar ...sen jobbar jag en lör i månaden men det är på dag tid.

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

27 oktober 2007 00:21

Om du tycker det känns konstigt så godkänn inte vissa av mina kommentarer som du inte tycker hör till, det är helt ok...jag kan ju se på dina svar om du läst dom! Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

27 oktober 2007 11:17

Ville bara önska en trevlig helg.
Ha det gott

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

27 oktober 2007 22:19

För att inte glömma Jehovas, som förbjuder att ge blod, hellre låter de sina barn dö "i guds namn".

http://hannelesparadis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards