Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under november 2007

Av Bengt - 30 november 2007 12:02

I dag jag vill ge er en sång. Vet varken melodi eller författare. Men här är den:

 

Det finns så många sköna människor,

som liksom aldrig kommer fram.

Precis som böcker i ett bibliotek,

som bara står och samlar damm.

För om man bara tittar utan på,

så missar man en värld,

som man aldrig får en enda aning om

fast hela tiden finns den där!

 

>En del är långa, andra korta.

En del är hemma andra borta,

en del är tunna, andra tjocka,

men alla har dem nåt att ge,

Ja, ja, ja  nåt att ge. <

 

Det finns så många sköna människor

som liksom aldrig får en chans.

Dom blir bedömda efter pärmarna,

precis som resten inte fanns.

Men det som öppnar där sig inuti

är värt sin vikt i guld.

För varenda människa har en egen saga

viktig för sin egen skull.

 

> En del är är långa-----------------<

 

Det finns så många sköna människor

som liksom alltid kommer snett,

precis som böcker i ett bibliotek,

de kommer aldrig till sin rätt,

en ynklig rygg utav ett mäktigt verk,

är allt som sticker fram.

Av alla andra sidor ser man ingenting,

och det är synd och skam!

 

>En del är långa --------------------<


 

Nu kommer helg igen som jag önskar er allt gott- -KRAM!

Av Bengt - 29 november 2007 11:30

Gränd i gamla stan.



 Gröna lund och Skansen.


På morgonen Väcktes jag av radiohandlaren som redan hade dukat till frukost.  Jag mådde som en prins vid frukostbordet väl uppdukat med kokta ägg, kaffe, ost skinka, marmelad bröd och smör och en kanna mjölk.

Pratade om vad jag skulle företa mig denna nya dag innan han måste öppna sin butik.

Mätt och belåten beger jag mig åter in till centrala Stockholm. På en tvärgata till Hornsgatan, vid Zinkensdamm var där ett litet berg men kunde klättra upp för. Där såg man ner på fartyg  förtöjda längs Mälaren bortåt slussen. Man såg utöver mot gamla stan och bort mot stadshuset.  Så vandrade jag vidare till slussen. Besökte stadshuset. Och var uppe i toppen 80 meter upp där jag kunde se hela Stockholm så långt ögat kunde nå. Så därefter till Järnvägsstationen, vilken jättestor station. Därifrån bort till Hötorget. Varefter jag vandrade på Drottninggatan fram och tittade på riksdagshuset. Nu gick jag så genom gamla stan en gång till mot färjan som tog mig över till Gröna lund.

Det var många attraktioner på Grönan och det tog inte lång tid förrän  jag hade fått en kompis att vara tillsammans med. Det var en småväxt flicka på 15 -16 år. Då jag efter att ha roat oss på ett flertal ställen som spöktåget, berg och dalbana med mycket mera frågade jag henne om hon kunde dansa. Jo det kunde hon fick jag till svar. Men var skulle vi gå någonstans.

Hon föreslog Skansen vilken låg bara en kort bit bort från Gröna Lund.

För sin ålder dansade hon bra. Där var många andra väldigt unga flickor som kunde och dansade där.  Det var en gammeldansbana vi var vid denna kväll.

Vi stannade ända tills sista dansen innan vi lämnade Skansen. Hon undrade först då var jag bodde och jag berättade om radiohandlaren. Men hon tyckte det var bättre jag följde med henne hem då hon hade ett rum med egen ingång. Ett förslag jag tyckte var mycket bra och så blev det.

Det blev natt. En natt jag oförskämt nog inte ägnade radiohandlaren en endaste liten tanke förrän på morgonkvisten!


  

Fortsättning Klicka här!


  Ha det så bra det går i detta skiftande väder—KRAM!
Av Bengt - 28 november 2007 11:27


Så är jag i Stockholm! 


På morgonen åt jag smörgåsar och drack mjölk från termosen. Packade ihop allt.

Tog fram pengar från det ena facket som var sytt in i sovsäcken. Tänkte det kunde behövas  nu när jag skulle in i Stockholm. Där jag nu slagit upp tältet tyckte jag inte var något bra ställe att ha det på så jag tänkte ta reda på en bättre plats.

Det tog inte många minuter innan jag var uppe på en bro varjag kunde se ut över  mälaren

och kunde se Sveriges då mest kända fängelse ”Långholmen”.  Snart svängde jag in på Hornsgatan.  Det var en jättestor gata. Vad spännande det var. Men var skulle jag ta vägen nu?

Jag behövde ett ställe att slå upp tältet på innan jag gjorde Stockholm farlig för mig!

Får väl fråga någon och stannade vid en liten radioaffär. Gick in i affären som var tom. Men bakom ett skynke kom det fram en äldre man. Jag berättade mitt ärende för honom.

Men han nöjde sig inte med min fråga utan han började fråga ut mig och snart hade jag berättat i korthet om min cykeltur från Helsingborg. Istället för att jag skulle behöva ligga i tält så kunde jag få bo hos honom medan jag besökte Stockholm. Han bodde ovanför affären.

Ville jag komma till en badstrand så var det lättast att ta en buss. Han berättade hur jag skulle ta mig till olika platser och vad där fans att uppleva. Han verkade så snäll och hade säkert rätt att det var nog bättre att bo hos honom än någon stans utan för Stockholm i tältet.

Jag lämnade hela min packning hos honom och även cykeln varefter jag tog en buss som gick hela Hornsgatan fram tills jag gick av vid Slussen. Där såg jag Katarinahissen som jag då åkte upp i. Därifrån såg jag hela slussen.såg ner mot gamla stan. Kunde se stadshuset ,kyrkor och mycket mer. Efter det vandrade jag ner till gamla stan. Gick i de smala gamla gatorna och gränderna. Gränder med trappor och så smala att folk kunde ta varandra i händerna och hälsa på varandra tvärs över gränden.

Jag kom till Bunkebergs torg där Stockholms blodbad skett. Kom till en stor kyrka. Varifrån jag sen kom till det Kungliga slottet. Därifrån följde jag kajkanten tillbaka till

Slussen Varvid jag även passerade där Vaxholmsbåtarna låg som gick till Tivolit. Sen gick jag hela vägen på Hornsgatan tillbaka till Radiohandlaren vilken då bjöd på kvällsvard.


Forts. Klicka här!


 

Ha en lyckad onsdag  som den heter på skånska ” lille chalafton” ( chala=kram och goa, titta på månen) KRAM PÅ ER!

Av Bengt - 27 november 2007 11:36

Bilder:  Nederst Nyköping och  överst Södertälje.

!


 

Krafterna håller på att tryta!

 

Det var nog för lång sträcka jag hade cyklat i går och kommit till sömn allt för sent för jag sov länge denna morgon. Det blev en simtur och frukost  innan det var dags att ge sig iväg igen.

Vädret höll sig. Det hade väl varit någon mulen dag och i Huskvarna hade det kommit någon skur en dag och regnat rejält en natt. Men nu sken solen för fullt. Får säga jag hade väldig tur med vädret. Tog fram kartan och tittade hur långt jag hade kvar. Allt hade ju i stort gått bra hittills men jag började  bli trött och tyckte nu vägen var väldigt lång. Började tänka på hur långt jag måste cykla för att komma hem igen. Det kändes lite skrämmande När jag kommit till Stockholm skulle jag ju ha lika långt hem igen sen.

 Men när jag tänkte på hur roligt det skulle bli att få se huvudstaden och jag jämförde med den sträcka jag cyklat och vad jag hade kvar så kom jag på andra tankar än att ge upp.

Så jag trampade  vidare. Det tog inte mer en så där en timme kom jag till en plats som jag tyckte var speciellt vacker. Det var en stor sjö där. Där fans en restaurang och kafé man kunde sitta och njuta ute på en terrass och se ut över sjön. Där satt jag också och njöt med en kopp mjölkchoklad och ett wienerbröd. Detta ställe hette Stavsjö. I dag kör man inte längre genom denna vackra plats. Här fans också en lanthandel där jag provianterade. The, bröd mjölk, smör, ost, sardinburk, majonnäs, köttsoppa m.m

Så på cykeln igen. Men det hade börjat att gå trögt nu. Av någon anledning gick det inte lika lätt att cykla som dagen innan. Dagen innan hade jag haft så trevliga tankar medan jag cyklade men de ville inte komma i dag. Mina tankar blev mycket på hur långt det var till nästa stad och nästa och till Stockholm.

Så nådde jag Nyköping och det var en hel del kvar av den dagen men jag tyckte jag hade cyklat tillräckligt långt för i dag så i stället vandrade jag runt i Nyköping. Jag gillade mycket vad jag såg i denna stad och fann den speciell och vacker.

Alltså slog jag upp tältet norr om  staden fastän jag inte cyklat så långt.

Så gick en natt till och sen fortsatte färden vidare mot Stockholm igen.

Jag nådde Södertälje sådär efter fyra fem timmar. Det var en liten pittoresk stad som jag

blev väldigt förtjust i. Där kunde jag köpa rökt fisk från en båt. Där gick jag och tittade på båtar längs dess kanal med uppfällbar bro.

Nu var det inte långt kvar så den biten ska jag väl säkert klara av i dag.

Sagt och på cykeln igen och innan det blev riktig kväll kunde jag slå upp tältet strax innan jag kom in till Stockholm. Tror det var vid Mälarhöjden men  jag mins inte.


Forts. Klicka här!

 

En ny dag att önska er en härlig dag med underbar kväll—KRAM!

Av Bengt - 26 november 2007 10:42

  

En mycket ensam natt! 


Hon hade ju som sagt givit sig iväg och lämnat mig ensam. Jag åt av smörgåspaketet hon givit mig. Tänkte jag skulle fara vidare men fick för mig att jag skulle besöka Visingsö.  Så istället cyklade jag till Gränna. Tog med mig mina badbyxor. Tältet lät jag stå uppställt.

Det var en liten fin stad. Besökte affärerna där man fick se hur de gjorde polkagrisar.

Köpte en stor stång. Sen åkte jag över med färjan till Visingsö. När jag kom över till ön stod där långa vagnar  som drogs av ett par hästar. Dessa kunde man åka en runda på ön med för en billig peng, Dessa vagnar med hästar kallades för remmalag.

Det sägs att ön kommit till genom att jätten Vista hade varit arg och kastat ut en stor torva ut mitt  i Vättern. Såg mig runt på ön. Bl. annat fick jag se Tyko Brahes stjärnkikare. Han höll på med astronomi på 1600-talet.  Fick se ruiner och gamla kyrkor.

Efter åkturen på Visingsö tog jag så mitt första bad i Vättern. Men usch vad det var kallt!

Kommen tillbaka till Gränna fick min middag bestå av två tjocka korvar med potatismos.

Var och tittade på den gamla ruinen som var jobbig att besöka. Den var belägen högt uppe på ett litet berg.

Det led redan mot kväll när jag var tillbaka vid tältet igen.  Hon syntes inte till!

Jag kröp in i tältet och la mig väntande att hon skulle komma. Något jag i någon sorts hopp väntade mig skulle ske. Tände ett stearinljus och tittade ofta ut mot kiosken. Nej hon var inte där och inte kom hon till tältet heller. Släckte ljuset och kröp ner i sovsäcken,  Det var första natten jag blev tvungen att sova ensam i tältet på detta äventyr. Första natten hade jag haft två killar som nattgäster i Värnamo. Sen hade jag sovit flera nätter på bensinstationen i Huskvarna och förra natten hade hon varit hos mig. Får säga det kändes väldigt ensamt, vemodigt och konstigt! Så till slut somnade jag ganska tidigt helt ensam i mitt tält och vaknade lika ensam tidigt morgonen därpå!  Även morgonen kändes det väldigt ensamt, sorgset och ödsligt på något vis.

Åt frukost och packade ihop mina saker, rullade ihop tältet.  Det var inte långt jag hade kommit sen Huskvarna. Ja alldeles för kort stycke! Så det fick nu vara med att stanna så ofta och länge om jag skulle komma till Stockholm någon gång. Tänkte jag och gav mig i väg mot min hägrande huvudstad!

Kommen till Mjölby åt jag middag på ett billigt matställe. Mitt starkaste minne från Mjölby var främst bron som gick över Svartån.

Den dagen trotts att jag inte jäktade hann jag med att cykla genom Lindköping, över Göta kanal och genom Norrköping. Strax norr om Norrköping och mycket trött fann jag en fin plats att slå upp tältet. Det hade blivit mycket sent på kvällen snarare natt och ganska besvärligt att slå upp tältet ensam.  Men nu såg jag havet, vilket piggade upp lite  Det var Östersjön jag kunde se.

Så innan jag somnade låg jag och tänkte på natten vid Gyllene Uttern! Tänkte på upplevelserna i Huskvarna och på Gyllene Uttern igen! I morgon skulle jag bada innan jag for i väg igen var också vad jag tänkte innan jag somnade!


Fortsättning:Klicka här!


 

 Ny dag, ny vecka vilket jag önskar er allt gott under!

Kram!

Av Bengt - 25 november 2007 16:13

 

I dag nöjer jag mig med att visa bild på min saknade vän!

Den trofaste med sin pinne!

 

Kram på er och ha det så bra som någonsin är möjligt!

Av Bengt - 24 november 2007 11:35



Vet inte vad jag ska komma med i dag.

Tar och visar en vinterbild på Höökåsen.

Något som kan ge lite stämning åt den tid som nu är?



Nu vet jag!

 Kan nämna några ord om nattens funderingar.

Jag låg och tänkte på alla de massa katastrofer som hänt de senaste åren. Stormar, jordbävningar , jordras och översvämningar. Tänke då så här:

Varför är det alltid de fattigaste och som redan har det dåligt som drabbas mest och hårdast?

För vist är det så. När det är några från den rika världen så hälls det tysta minuter.

Har det hållits någon tyst minut för de drabbade nu senast i Bangladech?

Det blev mitt lördagssmide!


  

Ha en underbar helg  alla som här hälsar på och kram på er!

Av Bengt - 23 november 2007 14:20


Idag visar jag Axel Ebbes verk som heter ” Skogsrå”!

 

Det är undran om vad bilden av en Ruin har för samband med berättelsen i gårdagens smide i " Hur ska det bli tro?".

Inget! Hade ingen annan bild från området och då jag besöker den dagen efter.

 

Något ska jag väl också förutom bilden komma med i dag så lite skoj!


Ett skoj med allvarlig mening!

 

Det var en bonde som kom åkande med häst och vagn i sitt lugna mak.

Rätt som det var for en bil förbi, tutande i en väldig fart medan vägdammet rök om det.

Ekipaget  med bonden fortsatte framåt  i samma mak. Efter en skarp kurva fick bonden se den tidigare omkörda bilen ligga vält i diket med bilföraren stående bredvid bilen.

När bonden kom fram lutade han sig mot mannen vid bilen med frågan:

När ni nu inte skulle längre, varför hade ni då så bråttom?

  

Ha en fortsatt bra dag och en fridfull skön kväll---KRAM!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards