Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 7 november 2007

FÄRDEN GÅR VIDARE!

Av Bengt - 7 november 2007 12:29

Bild: Varbergs fästning och kallbadhuset.

En efter en försvinner.

Så var det att cykla vidare. Men vi skulle så klart bada innan vi cyklade vidare.

Tolle sa att han ville absolut inte följa med och bada.  Han sa han mådde illa och hade ont i magen. Så han slapp. När vi så kom upp till tältet var både Tolle och hans packningar borta. Han hade vänt hemåt själv.

Vi andra cyklade vidare och kom så till Falkenberg. Vi letade upp Skrea strand där vi fann en underbar tältplats. I Falkenberg gick vi och tittad på den vackra parken där vi också kunde vandra längs ån Ätran som runnit igenom sjön Åsunden och Ulricehamn.

En dag när vi gick längs den långa stranden vid Skrea så hade Jycke glömt något han ville ha med. Så han sprang tillbaka till tältet. Vi andra gick sakta för att han skulle hinna ikapp oss igen. Men väldigt vad han dröjde och dröjde. Nåväl han var väl trött och hade lagt sig i tältet

och väntade på att vi skulle komma tillbaka. Så vi fortsatte vår vandring.

Så kom vi tillbaka till tältet. Där var ingen Jycke. Hans packning var också borta. Jo minsann han hade stuckit i väg hem han också! Efter ett par nätter så cyklar vi bara tre stycken vidare mot Varberg där viskan flyter ut och som går igen mitt i Borås.

Det var inte stort mer än tre mil till Varberg där vi slog upp tältet vid Apelviken där det nu finns en jättestor kampinglats. Därifrån tog vi en gångväg på några kilometer längs havet fram till Varbergs fästning. Som är en stor, hög, ståtlig och intressant borg. Detta är staden där de tillverkar cykeln av märket Monark. I Varberg finns också ett gammalt vackert kallbadhus för damer på en sida och herrar på andra. Värt att än i våra dagar att gå och bada i!

Nu hade vi tillryggalagt en sträcka på sådär en 15, 17 mil och var kvar ungefär en 6 till 8 mil till Göteborg. Det var väl kvar en 4 mil till sista staden före Göteborg som heter Kungsbacka.

Men Pelle och Sune ville nu inte cykla längre. Vi stannade ett par nätter till i Varberg. Sen bar de åter hemåt till Helsingborg. Jag hade ingen lust att cykla vidare själv. Vilket jag hemkommen ångrade att jag inte hade gjort. Jag hade ingen lust at avbryta campingen så jag fick dem till att gå med på att när vi kommit hem till Helsingborg skulle vi sen cykla till Trelleborg. Vi gjorde bara ett uppehåll på sydsidan av Halmstad en natt.

När vi kom fram till Hallandsåsen hade Sune och Pelle Snackat sig samman att färden skulle gå till Pelles moster i Västra Karup vid Båstad. Men det gick jag inte med på utan de fick själva cykla dit medan jag cyklade hem.

Hemma i Helsingborg får jag Jycken till att följa med till Trelleborg efter några dagar.

Det tog inte ens en hel dag att cykla de tio milen det var till Trelleborg. En stad jag var väl förtrogen med.

Där vi får njuta av min farmors gästfrihet och de underbara vita stränderna och  härliga badvattnet.

Fortsättning till det stora äventyret: Klicka här!

Ha det bra i dag också och här får ni min kram!

Ruth

7 november 2007 12:59

Vilken äventyrslustan ni har haft, så många mil, puah. Tycks som det blev ett gift för er. Vilken kondition ni måste haft, oaooo ! Synd att ni inte kom ända fram till Göteborg och fick besöka Liseberg, men dom återstående milen kändes nog tunga för några av er vilket jag förstår. Ni var fantastiskt duktiga och äventyrslustna på era trampfordon. Har du cykel i dag, eller har du lagt det helt på hyllan ??
Kramiz från vännen Ruth

Smeden

7 november 2007 13:35

Jodå Ruth! Det står en cykel i ladan, men det blir inte mycket cklande på den inte i dag!

Christina

7 november 2007 15:10

Villka äventyr du varit med om:)
Jättefina bilder att titta på också.
Önskar dig en fortsatt skön dag och en fin kväll
Kram vännen

Frump minns

7 november 2007 17:23

Det är nästan exakt tre år sedan jag var i Varberg. Promenerade nedanför fästningen och tog en fika på kallbadhuset alldeles innan hemfärden. Bodde på hotellet mitt i stan, var där på asiatiskt spa, mycket trevligt.

skogsfrun

7 november 2007 19:53

Det anade skogsfrun, att ni inte skulle orka* ända till Götet. Trist att kompisarna hoppade av. Cykla är härligt så damma av din hoj till våren och upptäck världen igen från cykelsadeln. Helt annorlunda mot att sitta instängd i en bil:)

Alle

7 november 2007 22:42

En vacker bild på kallbadhuset...e det du som fotat?

Marianne

7 november 2007 22:48

Som vanligt fina foton. Men vilka fega kompisar som inte sa ifrån att de ville vända hemåt igen. Och sen inte ens säger adjöken. Nää, okamratligt.
Jaha. Då blev det inget G-borg för dig den gången. Men en riktig långtur fick ni. Du får en sen tröstkram för att ni inte kom fram till målet.

Smeden

7 november 2007 23:37

Alle! Alla foton jag visar har jag inte tagit själv. En del är mina föräldrar en del
har jag köpt etc. men en del har jag själv tagit.
Marianne! vänta till i morgon så får du se hur det blev med mina kompisar och fortsatt camping!
Skogsfrun: Du har säkert rätt, men jag har tyvärr blivit allt för van vid bilen. Men jag skulle kunna tänka mig att rida men jag har ju ingen häst. Det är för dyrt och bundet att ha!

Trolltyget

8 november 2007 21:13

Det är bara dottern som lägger sej i och säger... det behövs nog mer än avdammning innan du cyklar på den cyklen igen *fnissar oxå*