Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 27 november 2007

TVIVEL ATT FORTSÄTTA!

Av Bengt - 27 november 2007 11:36

Bilder:  Nederst Nyköping och  överst Södertälje.

!


 

Krafterna håller på att tryta!

 

Det var nog för lång sträcka jag hade cyklat i går och kommit till sömn allt för sent för jag sov länge denna morgon. Det blev en simtur och frukost  innan det var dags att ge sig iväg igen.

Vädret höll sig. Det hade väl varit någon mulen dag och i Huskvarna hade det kommit någon skur en dag och regnat rejält en natt. Men nu sken solen för fullt. Får säga jag hade väldig tur med vädret. Tog fram kartan och tittade hur långt jag hade kvar. Allt hade ju i stort gått bra hittills men jag började  bli trött och tyckte nu vägen var väldigt lång. Började tänka på hur långt jag måste cykla för att komma hem igen. Det kändes lite skrämmande När jag kommit till Stockholm skulle jag ju ha lika långt hem igen sen.

 Men när jag tänkte på hur roligt det skulle bli att få se huvudstaden och jag jämförde med den sträcka jag cyklat och vad jag hade kvar så kom jag på andra tankar än att ge upp.

Så jag trampade  vidare. Det tog inte mer en så där en timme kom jag till en plats som jag tyckte var speciellt vacker. Det var en stor sjö där. Där fans en restaurang och kafé man kunde sitta och njuta ute på en terrass och se ut över sjön. Där satt jag också och njöt med en kopp mjölkchoklad och ett wienerbröd. Detta ställe hette Stavsjö. I dag kör man inte längre genom denna vackra plats. Här fans också en lanthandel där jag provianterade. The, bröd mjölk, smör, ost, sardinburk, majonnäs, köttsoppa m.m

Så på cykeln igen. Men det hade börjat att gå trögt nu. Av någon anledning gick det inte lika lätt att cykla som dagen innan. Dagen innan hade jag haft så trevliga tankar medan jag cyklade men de ville inte komma i dag. Mina tankar blev mycket på hur långt det var till nästa stad och nästa och till Stockholm.

Så nådde jag Nyköping och det var en hel del kvar av den dagen men jag tyckte jag hade cyklat tillräckligt långt för i dag så i stället vandrade jag runt i Nyköping. Jag gillade mycket vad jag såg i denna stad och fann den speciell och vacker.

Alltså slog jag upp tältet norr om  staden fastän jag inte cyklat så långt.

Så gick en natt till och sen fortsatte färden vidare mot Stockholm igen.

Jag nådde Södertälje sådär efter fyra fem timmar. Det var en liten pittoresk stad som jag

blev väldigt förtjust i. Där kunde jag köpa rökt fisk från en båt. Där gick jag och tittade på båtar längs dess kanal med uppfällbar bro.

Nu var det inte långt kvar så den biten ska jag väl säkert klara av i dag.

Sagt och på cykeln igen och innan det blev riktig kväll kunde jag slå upp tältet strax innan jag kom in till Stockholm. Tror det var vid Mälarhöjden men  jag mins inte.


Forts. Klicka här!

 

En ny dag att önska er en härlig dag med underbar kväll—KRAM!

 
 
Ruth

Ruth

27 november 2007 12:19

Blir riktigt trött i kroppen och benen när jag läser. Hur många mil är det det rör sig om, helt otroligt för en ensam 12 åring att bevågat färdas på detta eventyr.
Kram Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

27 november 2007 15:41

Oj, det måste ha känts ordentligt i benen efter alla dessa mil. Sen samma sträcka hem igen. Puh!
Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

27 november 2007 16:01

Spännande läsning som vanligt...jag blir lite trött i benen med...hur orkade du egentligen cykla?
Kram och ha en trevlig dag!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden upplyser om sträckan

27 november 2007 16:28

Från Helsingborg till stockholm var det då 66 mil. Idag är det under 60 mil!

 
Frump

Frump

27 november 2007 17:57

Jo du, nu är du ju snart framme... spännande!

Kram!

http://Frump.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

27 november 2007 18:37

Det var duktigt trampat! orterna du nämner var nog riktiga idyller på den tiden. Skogsfrun gissar att du tog tåget hem;)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden Själv!

27 november 2007 20:04

Skogsfrun gissar! Vänta och se vad som kommer att hända innan äventyret är slut!
Kanske något oväntat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards