Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 29 november 2007

TILL DANSBANAN!

Av Bengt - 29 november 2007 11:30

Gränd i gamla stan.



 Gröna lund och Skansen.


På morgonen Väcktes jag av radiohandlaren som redan hade dukat till frukost.  Jag mådde som en prins vid frukostbordet väl uppdukat med kokta ägg, kaffe, ost skinka, marmelad bröd och smör och en kanna mjölk.

Pratade om vad jag skulle företa mig denna nya dag innan han måste öppna sin butik.

Mätt och belåten beger jag mig åter in till centrala Stockholm. På en tvärgata till Hornsgatan, vid Zinkensdamm var där ett litet berg men kunde klättra upp för. Där såg man ner på fartyg  förtöjda längs Mälaren bortåt slussen. Man såg utöver mot gamla stan och bort mot stadshuset.  Så vandrade jag vidare till slussen. Besökte stadshuset. Och var uppe i toppen 80 meter upp där jag kunde se hela Stockholm så långt ögat kunde nå. Så därefter till Järnvägsstationen, vilken jättestor station. Därifrån bort till Hötorget. Varefter jag vandrade på Drottninggatan fram och tittade på riksdagshuset. Nu gick jag så genom gamla stan en gång till mot färjan som tog mig över till Gröna lund.

Det var många attraktioner på Grönan och det tog inte lång tid förrän  jag hade fått en kompis att vara tillsammans med. Det var en småväxt flicka på 15 -16 år. Då jag efter att ha roat oss på ett flertal ställen som spöktåget, berg och dalbana med mycket mera frågade jag henne om hon kunde dansa. Jo det kunde hon fick jag till svar. Men var skulle vi gå någonstans.

Hon föreslog Skansen vilken låg bara en kort bit bort från Gröna Lund.

För sin ålder dansade hon bra. Där var många andra väldigt unga flickor som kunde och dansade där.  Det var en gammeldansbana vi var vid denna kväll.

Vi stannade ända tills sista dansen innan vi lämnade Skansen. Hon undrade först då var jag bodde och jag berättade om radiohandlaren. Men hon tyckte det var bättre jag följde med henne hem då hon hade ett rum med egen ingång. Ett förslag jag tyckte var mycket bra och så blev det.

Det blev natt. En natt jag oförskämt nog inte ägnade radiohandlaren en endaste liten tanke förrän på morgonkvisten!


  

Fortsättning Klicka här!


  Ha det så bra det går i detta skiftande väder—KRAM!  
 
Ingen bild

christina

29 november 2007 13:51

Hej vännen
Tack för dina besök i min blogg och tack för de alltid så vänliga orden.
Dina äventyr fortsätter och det är skoj, trevlig läsning tycker jag.
Ha det riktigt gott
Kram

 
Ruth

Ruth

29 november 2007 20:07

Ja, vännen vad kan man kommentera om detta, det är ett otroligt äventyr som jag gärna följer vidare till slutet. Synd om radiohandlaren som du inte skickade en endaste tanke när tösen bjöd in dig på ett syndens näste :-)
Kram Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

29 november 2007 21:01

Det finns många sätt att roa sig på i storstaden. Det verkar som om du inte hade behövt kånka med dig tältet.
Ska bli intressant att se vad morgondagen bjuder på. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

30 november 2007 11:27

Nä nu börjar jag att tycka att du är för ung för detta!.....Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

30 november 2007 11:37

Fantastisk bild av Gamla Stan! tack för den:) Brådmogen tolvåring må man säga, i den åldern såg skogsfrun killar enbart som störande element när det lektes Tarzan, Biggles och cirkus;) Roligt att föja din äventyrliga stig, vad händer härnäst!

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

30 november 2007 12:29

Skogsfrun! Ska sanningen fram så trotts detta läkte jag ändå Tarzan, som var min enda idol!
Alle: Det tycker jag också på sätt och vis också jag nu i dag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards