Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 16 januari 2008

Forts. sen i går!

Av Bengt - 16 januari 2008 00:17


Nu kommer tomten!

 

Där stod jag nu i trappuppgången. Klockan var två minuter i tre julaftons eftermiddag. Det var första stället jag skulle tomta hos. Utanför dörren stod säcken hos familjen Janson som det stod på brevlådan. Det var en julafton det låg snödrivor utefter gatorna och snön föll stort.

Oh jag måste hämta mig. Det pirrade i magen och kändes torrt i halsen. Så slängde jag upp säcken över axeln upp på ryggen. Bankade med käppen på dörren. Det tog inte lång stund förrän dörren öppnades och där stod en man innanför.

Mannen ropar: ”Det är jultomten som kommer!”  Sen i vanlig ton: ”Kom in, kom in tomten välkommen tomten!”

Med krökt rygg stapplande stöd på käppen kom så en trött tomte in i ett stort rum där en julgran tindrade. Vid ett ovalt bord satt en ung och en äldre dam. Vid ena väggen satt tre barn på en soffa. Den minsta en treårig pojke och en pojke

på åtta år. Emellan dem satt en flicka på så där fem år. På en byrå var det fult med tända stearinljus liksom på bordet som var fullt kakor, nötter, apelsiner, äpplen. Julmust, sprit och mycket annat av både det ena och andra  godissaker.

Ögonen lyste mest på den minste och den störste granskade mig som om det var något han sökte. Han lyssnade spänt när tomten frågade:

”Finns det några snälla barn här i huset ?”  ”Ja då!” Ropade alla på en gång. ”Är det säkert det?” Varmed det försäkrades om att barnen varit så snälla så!

Jag var inte längre jag. Jag hade förvandlats till någon annan och just till en riktig tomte!

Vad jag sen fick alla ord ifrån vet jag inte, det bara kom av sig självt. Jag frågade om hysset den store pojken hade hittat på i somras. Som han då berättade om och bad om förlåtelse för.

Så blev det dags med julklapps utdelning. På varje julklapp var det skrivet ett rim.

Flickan neg så fint för varje julklapp hon hämtade precis som pojkarna bugade och tackade artigt.

Det bjöds på allahanda godis från bordet på tomten som dock tackade nej till spriten!

Så var det dags att ta adjö och pappan följde tomten ut till trappen där han la femtiolappen i min hand och tackade för en trevlig julafton och önskade tomten själv en god jul!

    

Forts. följer klicka här!

 

Nu har det blivit onsdag så jag undrar om jag ska våga ta upp simmandet igen nu.

I alla fall blir det bastubad.

Så givetvis måste sista raden bli

en önskan om att det ska bli en underbar onsdag för er alla!

 
 
skogsfrun

skogsfrun

16 januari 2008 11:47

ja det där skötte du ju fint! hann du med alla?

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

16 januari 2008 17:45

Du kanske skulle blivit skådespelare också! Jag tror barnen var jätteglada...även om man inte tror på tomten så uppskattar man en bra rollprestation.
Du kanske skulle ta upp den "karriären" :-)

Kram igen!

http://frump.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

16 januari 2008 23:34

Det skedde ju inga plump på din tomtepremiär, skönt att allt gick efter planerna, men det är ju 4 familjer till som tomten skall knacka på dörren till :-)
Kramen Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

17 januari 2008 00:20

Det var ju en bra början, men jag undrar om det inte finns någon hake någonstans. Återkommer för att se vad som händer.
Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

18 januari 2008 06:28

Kul läsning i smedjan....
Önskar dig en skön fredag vännen
Kram

http://qinna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards