Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 21 januari 2008

Trött tomte!

Av Bengt - 21 januari 2008 13:46


Den stora familjen.

 

Så kom jag fram till huset där den sista tomtebeställningen skulle vara.

 

Va? Fyra säckar med julklappar var placerade utanför dörren! Vad jag tänkte? Vet faktiskt inte! Tänkte både det ena och det andra. Bankade på dörren . Blev insläppt och hjälp med att bära in säckarna. Blev visad in i ett mycket stort rum.

Just  som jag kom in i rummet slog en väggklocka ett ding dong. Alltså var klockan nu halv tio, den tid som var bestämt att komma. Där satt en massa folk runt ett stort bord.

Alla blev presenterade för mig. Det var morfar, farfar, farmor, mormor och moster  med man och  frun själv i huset som mannen slog sig ner vid sidan på den tomma stolen.

På en fin soffa vid på högra väggen satt fyra pojkar mellan tio och tolv år. På andra sidan bordet på golvet satt två flickor och två pojkar mellan 3 och sju år. I  ena rumshörnet stod julgranen med två stora packet vid sidan. Efter snacket om snälla barn m.m så skulle ju tomten bjudas på godis innan det var dags för julklappsutdelningen.

Då hade väggklockan redan hunnit att slå sina tio ding dong.

Det var långa rim att läsa på vart och ett av paketen som delades ut. Det skulle tackas och kramas till varje klapputdelning.

Jag hade knappt börjat utdelningen på tredje säcken när det var dags för ding donget för tredje gången vilket då kunde räknas till elva stycken.

Nu började tomten faktiskt bli riktigt gammal och trött och det trugades att mellan julklappsutdelning skulle tomten förse sig av allt det goda som fans på bordet där jag blivit placerad på en stol. Tankarna gick nu hem där mina föräldrar väntade med julmat. Hur skulle jag kunna njuta av den julmaten med min fulla mage denna sena julaftonkväll.

Till sist blev så alla julklapparna utdelade även de två stora vid granen. Då hörde jag klockan Ding donga även de tolv slagen. Tack tack snälla tomten och samma procedur  som p de andra ställena.

När jag så var på väg hem för att med mina föräldrar fira min egen julafton fans det mycket i huvudet om denna julafton som gått över till juldag.

En tanke var: ”Tänk om denna familj varit en av de två första familjerna. Då skulle de andra

Därefter sitta och undra om att det inte skulle komma någon tomte. Rent av skulle klapparna redan vara utdelade när jag kom dit. Familjerna skulle fått uppleva samma tråkiga resultat som tidigare julafton av tomtehyrandet!

  

Forts. följer klicka här!

 

Nu har det börjat en ny vecka som jag önskar er alla ska bli en underbar vecka.

Kram på Er!

 
 
Ruth

Ruth

21 januari 2008 19:06

Huvva, det var lite av en pers med den familjen. Det var nog lite synd att det inte var sagt att utdelningen fick vara max en timma. Vill tro att dina föräldrar inte var så glada när du kom hem mitt i natten, men kan tänka mig att dom inte väntade med maten till sig själva. Ja, så det kunde bli på en Julafton.
Måndagskramen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

21 januari 2008 19:26

Man får ju hoppas att dom tyckte om sina julklappar, när dom nu fick så många...
Stackars tomten...hoppas resten av kvällen, nåja, natten då, blev bättre för dig. Fast du kanske var för trött för dina föräldrars julmat nu... väntar med spänning på resten av historien.
Ha en skön kväll, kram!

http://frump.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

21 januari 2008 19:57

En trött Christina kikar in och säger hej
Kram vännen

http://qinna.blogspot.com

 
Alle

Alle

21 januari 2008 22:30

Du va trött det har jag full förståelse för...men tänk så många små du gav ett minnen...och alla stora med för den delen...och att de faktiskt bjöd på nått överhuvudtaget...och du fick väl en slant för besväret? synd bara att du gick miste om att fira jul med de dina... kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

22 januari 2008 00:46

Mycket folk och många julklappar. Hoppas du rationaliserade julklappsutdelningen till ett eller två paket per person vid nästa tomtetur. Tur det var godsaker och inte brännvin som tomten trugades på…
Och så lite geografi. Ramdala ligger ca 1,5 mil norr om Karlskrona centrum. Karlskrona även kallad pinan av dem som gjort lumpen här..
God natt och sov gott.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

22 januari 2008 08:38

En riktigt hård arbetsdag för tomten minsann! du hade ändå tur med tidsmaskinen* eftersom inget bestämts innan. Trött men lycklig var du nog den julaftonskvällen:)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

22 januari 2008 20:03

Hujeda mig en sådan jul :)
Tur att inte alla har lika många gåvor & idéer om hur julen ska vara :).
Kan tro att det vart en riktigt tung julafton. Men jag älskar verkligen att läsa varje berättelse om detta.

Kramis Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards