Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 22 januari 2008

Julflickan.

Av Bengt - 22 januari 2008 14:20


Det kom en ny julafton.

 

Hemkommen till mor och far blev det julmat  . Jag var inte hungrig

Men det smakade ändå gott med hemlutade lutfisken. Far min gick och la sig.

Mor tog fram pusslet och satte på kaffe som hon alltid brukade göra när allt kommit till

ro om julafton. Där satt jag och berättade om kvällen som tomte. Vi satt många timmar

och det åts både skinka och köttbullar med allt därtill hörande på natten.

Ja det var den julafton jag hade gett mig på att vara en riktig tomte.

Nu viste jag till nästa jul hur lång tid det kunde ta, viste hur jag skulle planera. För detta var något jag tänkte göra nästa jul också. Men då skulle jag ta reda på hur många det skulle delas klappar till. Om det var många personer och mycket klappar fick priset bli något annat och tiden beräknas efter det.

Det blev vår, sommar och höst sen var det snart jul igen. Satte in en annons igen och i den

Skrev jag då ordet ”nykter” alltså nykter jultomte att hyra. Detta i tanke om vad jag sett och hört min första tomtejulafton.

Vad det där om nykter gjorde verkan. Hur många som ringde mins jag inte men det var bara en liten procent jag kunde göra upp ett tomtande hos. Det blev sex familjer då det var en familj som ville fira julafton hemma på förmiddagen klockan elva då de sen skulle åka bort.

Den ensamma flickan sen förra året var med bland de som jag skulle besöka denna julafton

En flicka som jag alltid bär med mig i mitt minne. En flicka som säkert som vuxen mins mig när det är julafton, När jag skulle lämna det hemmet denna julafton kom flickan fram

med ett vackert packet och gav tomten. På paketet stod det skrivet. ” Till tomten” Där stod också att det var från henne. Inne i paketet fans två mycket vackra stearinljus.

 

Forts. följer klicka här!


Så får jag inte glömma att till sist att från hjärtat göra den sedvanliga hälsningen med att önska er allt gott även denna   dag!

 
 
Christina

Christina

22 januari 2008 18:01

Tack Bengt för dina alltid så snälla kommentarer och din omtanke om mig.
Önskar dig allt gott vännen
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
Frump

Frump

22 januari 2008 18:26

Av erfarenhet blir man visare. Bra att du skrev att du var en nykter tomte.

Vad gulligt att ge tomten en julklapp!

Ska bli kul att höra resten av historien.
Kram.

http://frump.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

22 januari 2008 20:06

Nääää. Men ska jag behöva att vänta ända tills imorgon :). *fniss* det gör jag ju så gärna. För den som väntar på ngt gott kan ju inte vänta för länge :).

Har bloggat idag jag med :)
& tusen tack för alla rara ord & besök hos lilla mig.
Kramis Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

22 januari 2008 22:47

Spännande...väntar med spänning på en fortsättning...
Kram och natti natti!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

23 januari 2008 00:43

Jag kan mycket väl tänka mig att ordet nykter klinga gott i folks öron.
Det var gulligt att ge även tomten en gåva.
Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

23 januari 2008 12:00

Men din julklapp, vad var det i den ? Hoppas det inte dröjer en vecka innan vi får veta det hela :-) Det är som alla romaner och följetonger det slutar när det är som mest spännande, suck :-(
Kram vännen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

23 januari 2008 13:24

Inget nytt här inne hos dig ännu :) Men kanske sitter du redan och skriver för glatta livet.
Kram på dig vännen min!
/Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards