Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 23 januari 2008

Hbg-tomten slutar!

Av Bengt - 23 januari 2008 14:34

Bild. Borås.



Även en kvinna som tomte!

 

Detta året blev det inte någon storfamilj. Någon hade sin farfar och farmor där. Det var som mest fyra barn i en annan familj. Annars var denna julafton lik den förra.

Förutom att jag blev filmad under hela tomtandet hos en familj*i en villa i ytterområdena och således den varma kramen och den fina julklappen från flickan. Det var inga vanliga ljus, det var speciellt vackra stearinljus.

När det så närmade sig nästa jul hann jag inte sätta in någon annons förrän telefonen ringde och det ville hyras någon tomte. Annonsutgifter blev det inte mer för mig i Helsingborgs Dagblad.

Hos den ensamma flickan** var julaftonen redan inbokad. Där blev det en julklapp varje år alltid lika vackert inslaget  överlämnat med en tomtekärleksfull kram.

En dag några månader efter julafton ringde hennes mamma mig. Hon måste få berätta  om vad flickan hade sagt i skolan när det bråkats om jultomten fans eller inte.

Flickan hade hållit bestämt fast att jultomten vist fans. Hon hade en egen tomte som besökte snälla barn och tomten hette Bengt.

Så en dag gifte jag mig och när det var dags för tomtandet fick även min fru ikläda sig tomtedräkt och skägg. Då gällde det att parera tiderna på besöken så det passade ihop med

de min fru blev fördelad.

När det så blev julafton körde jag henne till ett ställe och släppte av henne. Sen körde jag till ett annat. När jag så var färdig med det körde jag och hämtade henne där jag släppt av henne och så till nästa ställe på samma sätt.

En dag var det slut med tomtandet. Jag blev skild och flyttade för alltid från Helsingborg.

Så småningom flera år efter blev jag bosatt i Borås för en kvinnas skull.

När jag så hade börjat på sjuksköterskeskolan behövdes varje extrapeng jag kunde tjäna.

En dag något före julafton ringde jag Borås Tidningen för att sätta in en annons om uthyrning av nykter tomte.

 

Forts. följer klicka här!

 

Så här också en  efterlysning!

* Om denna berättelse på något vis når berörda vill jag de hör av sig! Skulle vilja se filmen.

** Flickan som nu är stor skulle det vara väldigt roligt att få höra något ifrån.

 

Så har halva veckan gått och för mig är det den vanliga simningen. Er andra önskar jag resterande vecka blir minst lika bra som den hittills varit. Om den oturligt inte blev så bra

att det nu blir kompenserat till något riktigt bra av veckan som är kvar! Kram på er!

 
 
"Bettan"

"Bettan"

23 januari 2008 15:05

Nu har det allt ploppat in lite mer om denna berättelse. Hoppas att de berörda läser din blogg & kontaktar dig på ngt vis.
Ser verkligen fram emot fortsättningen på denna berättelse.

Kram å ha en kanon dag i badet m.m :)
/Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

23 januari 2008 22:03

Hoppas och ber att någon av de berörda personerna hör av sig...skulle va spännande att få veta...hoppas du haft en bra dag!
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

23 januari 2008 23:30

Hvad har inte du gjort i dina dagar, så många sidor och sysslor och otroliga äventyr vi hitintills har fått ta del av i din blogg. Du är både rolig, underhållande och en väldigt duktig skribent. Förvånas om du inte har varit en cirkus artist också, eller en lejontämjare. Inget förvånar mig längre. Du har mycket roligt, säkert tråkigt också att ligga och fundera över nattetid när du inte kan sova. Skrattar säkert hjärtligt och högljutt när du drömmer roliga drömmar. Ja mycket kan skrivas om /av dig. Rolig blogg att läsa, fortsätt att roa oss !
Kram till dig..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

24 januari 2008 08:27

Filmen vore förstås himla roligt för dig att få se, internet är fantastiskt så vem vet, kanske flickan hör av sig:)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards