Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 24 januari 2008

Fins tomte i Borås?

Av Bengt - 24 januari 2008 13:39

Bild: Snö,rådhuset i Borås

 

Tomten var han bara ett skämt?

 

Som sagt jag ringde Borås Tidning. En sådan annons ville de inte sätta in  i Borås tidning.

Skulle jag sätta in en sådan måste jag komma in till tidningen. De trodde att det bara var ett skämt.

Så gjorde jag och efter att ha övertygat redaktören att det inte var ett skämt fick jag in annonsen.

Jag väntade och väntade på att telefonen skulle ringa om tomtehyrning. Till sist kom det ett samtal om förfrågan av en man om att få besök av tomten.

Jag frågade hur många barn han hade. Nej han hade inga barn han var helt ensam och rätt så gammal. Jag försökte förklara vad hyrning av tomte gick ut på. Mannen trodde det var någon välgörenhets erbjudande. Han tänkte inte det kostade något att få lite sällskap en julafton av en tomte. Alltså blev det således ingen tomtebeställning där inte!

Så kom ett samtal till och en man undrade om annonsen. Jag förklarade för honom vad som gällde.

Jo han var intresserad av att hyra tomte. Han hade en familj med fyra barn. När vi så kom till kostnaden som nu var 300:- kronor blev han rent förskräckt. På det följde så en dialog. Jag frågade hur mycket ungefär summan kunde lyda på å de julklapparna som skulle

delas ut. Det var tydligen en rik familj får det var många, många tusenlappar. Då frågade jag vad trehundra kronor var för en julklapp till hela familjen, en julklapp som kanske blev ett minne för livet. En fråga han inte kunde fatta innebörden av. Jag frågade också hur han såg på julafton och värderade denna dag om att få vara fri och kunna vara med sin familj.

Jo det värderade han högt och skulle han behöva arbeta julafton   skulle han ha bra betalt.

Men att betala trehundra kronor för att få hyra en tomte. Nej det fick allt vara. Det blev inget tomtande hos denna familj. Om barnen i dag vet om denna julafton och vad de hade haft chans till som deras rike far avböjde. Då undrar jag om det inte sitter en liten tagg kvar hosa dem varje julafton!

 

Nästa slut med tomtandet klicka här!

 

Nu ska jag gå till tvättstugan och sen handla mjölk som tagit slut varmed mina önskningar som alltid är att ni har det bra och är lyckliga! Plus den sedvanliga kramen!

 
 
Marianne

Marianne

24 januari 2008 20:50

Blev lite förvånad över att folk bryr sig om den låga kostnaden för att hyra en tomte. Men någon nappade säkert på din annons.
kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

24 januari 2008 21:38

Hade så svårt för att komma inom din smedja trotts allt. Tusen tack för ett underbart glädjande vänskaps mail. Du kan konsten att få en må bra igen :).
Väntar med spänning på fortsättning av denna berättelse.
Håller även med föregående talare om att det var en låg kostnad, för att faktiskt få en egen tomte.
Hoppas att du i alla fall fick tomta hemma i någon annans hem.
Kram på dig min goda vän!
/Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

24 januari 2008 23:52

Det var mig en snåljopp den däringa Boråsaren, när du erbjöd jobb på julafton. Näää, förstår att du slutade detta jobbet. Boråsare var snåla.. Får se vad du hittar på i kommande berättelser. Kanske köra med repriser från bloggstarten, säkert många som inte har läst dessa.
God natt kramen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

25 januari 2008 10:11

Vill önska dig en skön helg min vän
Kram på dig

http://qinna.blogspot.com

 
skogsfrun

skogsfrun

25 januari 2008 13:39

Det är alltid de mest välbärgade som är snålast;)
Hörrudu..inget i mailboxen?

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards