Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 25 januari 2008

DET VAR TOMTEN DET!

Av Bengt - 25 januari 2008 19:16

 Bild. Borås.



Vill ni följa tomten från början? Klicka då här!



Slut med tomtandet för gott!

 

Det såg inte alls ut som det var någon som skulle nappa på min annons.

Det var tre dagar kvar till julafton och ingen mer hade ringt.

Så dagen före julafton sent på kvällen ringde det. Det var en som vill hyra tomte.

Vi gjorde upp om var säcken skulle ställas. Hur betalning kunde ske. Det skulle vara hans fru och två barn på fyra och sex år. Jag fick namn som inte var något vanligt son namn. Gatan viste jag var den låg och att det bara var villor där. Fick ett nummer på gatan också, Klockan åtta skulle jag banka på dörren hos honom.

Ja då fans det en som hyrde tomte i Borås. Det skulle i alla fall bli trehundra kronor för mig.

Kanske ryktet om mitt tomtande där skulle sprida sig så kanske det skulle bli mer tomtande nästa år. Kanske någon ringde på självaste julafton också.

Ingen ringde på julafton och mina tankar gick till tomtandet i Helsingborg. Där behövde jag inte ens sätta in någon annons. Där ringde så många att jag kunde bara komma till en bråkdel av dem.  Där kunde jag se flera tomtar lulla omkring för att göra sina tomtebesök. Här viste

de vist inte vad en tomte var för något.

 Halv åtta på julafton iklädd min gamla tomtedräkt, skägg  m.m som jag sparat gav jag mig iväg. Det skulle väl inte ta mer en en kvart att köra dit men jag ville ta god tid på mig. Kom så fram till den angivna gatan. Det var en lång gata. Så var det till att leta upp numret.

Det var en sådan där gata som man måste köra in i en annan gata för att kunna se numret.

Numret jag skulle till var ett väldigt högt nr.

Så började jag leta  65, 67,. Det var nr 75 jag skulle till. När jag kom till 69 så var där inte fler hus på den gatan. Hade jag missuppfattat numret tro? Eftersom det inte var något vanligt namn skulle jag säkert hitta dit i alla fall. Jag börjad att störa folk som blev förvånade när det stod en tomte när de öppnade. Ja tänk er själv om det kom en tomte och knackade på hos er på julafton. Men någon med det namnet fans inte på den gatan. Gatan hade jag i alla fall inte tagit fel på!

Alltså hade jag blivit grundlurad och var väldigt besviken den julaftonen. Något som kompenserades nästa julafton då jag fick ha såväl mina barn hos mig som mina föräldrar.

Då fick far min vara tomte och jag fick filma det hela.

Men denna julafton tänkte jag på den gamla mannen som ringt först.  Nu ångrade jag att jag inte hade tagit reda på hans adress för då skulle jag gjort välgärningen att tomta hos honom gratis och haft en klapp med.

 Nu var det slut med tomtandet för min del.

  

Ja så kommer det en lördag och söndag igen som jag får önska ska bli riktigt trevliga och härliga för er. Kram som vanligt!

 
 
Alle

Alle

25 januari 2008 21:15

Ja nu är ju julen över sen ett par veckor...och just nu känns det skönt...jag är trött på tomtar...jag tror jag glömt att ta bort en...synd att du inte hittade huset...

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

25 januari 2008 21:55

Hoppas att allt var en missuppfattning. För inte finns det väl folk som tyckte detta var ett roligt skämt?
Tycker lite synd om den ensamma mannen. Och vi kanske ska sända en tanke till de som måste vara själva i julhelgen och andra helger. Något att ha i åtanke.
Jag önskar dig en skön helg. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

25 januari 2008 22:19

Tråkigt när någon kan göra på detta viset, det var nog en bluffgubbe, trist.. Tror säkert du var en bra tomte, synd inte Boråsarna kunde upptäcka det. Hos mig finns det alltid en spistomte hela året, så även i stugan i Värmland.
Hoppas du får en toppenhelg, hitta på något kul och kramen glömmer jag inte...Kram...

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

26 januari 2008 12:48

Lurar en tomte gör säkert bara den som har egna tomtar på loftet;) Sjuk humor av sämsta sort. Bäst att tomta för egna familjen i fortsättningen.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards