Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 15 februari 2008

Så slutar denna saga!

Av Bengt - 15 februari 2008 11:05


 Från sagans början –klicka här!



 Ett sånt trollkyssande det blev!


Storsnuta och Långkuta bligade snopna och bedrövade på Inga när hon dagen därpå sa dem att hon inte kunde välja någon av dem till man, för hon passade inte för så fint gifte.  Men hon visste i stället två andra flickor som passade alldeles utmärkt och var mycket vackrare än hon. 

 Trollflickorna kom fram med eldröda näsor hand i hand och svansarna förläget släpande efter sig. Oj, vad de var granna.  Håret stod som en guldkvast om huvudet på dem och gnistrade i solen.  Och resten av guldklimparna bar de som medaljonger på magen.

 - Titta, sa Inga.  Har ni sett vackrare flickor?  Min näsa är skär, men deras är röd som den vackraste solnedgång.  Mitt hår är solljust, men deras är rena guldet. 

 Ungkarlstrollen bligade och gapade.  De tittade från trolltöserna till Inga och tillbaka igen.  Och de ljusnade mer och mer. Ähm, sa de och strök sig betänksamt om hakan och tog ett steg närmare.  Och plötsligt höll de var sin trolltös om halsen och fingrade betaget på deras lysande hårkvast.

 - Hi, lilla gullet, sa Storsnuta och gav Jompa en kyss.  Det lät som ett sprängskott. 

-   Åck, ack, ack, lilla sötnos, sa Långkuta och gav Dompa en lika duktig kyss.  Och så tog han ett glädjeskutt över en storgran i närheten.  Dompa höll han i handen och hon följde med av bara farten och tjöt som ett lokomotiv.       

- Lycka till, ropade Inga och vinkade.  De vinkadetillbaka alla fyra, och försvann med glada skutt.

-Lika barn leker bäst, sa Inga och skrattade så det klingade i skogen.  Hon vände sig om för att gå men stannade tvärt. 

Inte två steg från henne stod Petter och tittade på henne, retsamt leende som alltid, men hans ögon blev hon inte riktigt klok på.

- Där gick dina två rika friare, sa han.  Vem är det du tycker om och inte kan få?       

 Inga satte sin lilla näsa i vädret, stram som en eldgaffel.  - Du tycker förstås att de där två skulle passat mig, sa hon.  Vem jag tycker om har du inte med att göra!

 - Har inte jag, sa han.  När jag är den tredje friaren.  Så nu   har du fått en till ändå.

Inga ville gråta.  Varför skulle han alltid retas och driva med henne.  Men hon skrattade i stället högt och gäckande. Då fångade han henne plötsligt och med ett kraftigt grabbtag i hennes nackhår sa han förgrymmad:

- De andra må du skratta åt, men mig skrattar du inte åt.  Förresten vet jag vem du tycker om, så säg nu ja tvärt på fläcken du lilla söta argbigga.  Så slipper jag längre förarga mig över att jag längtar efter dig så förskräckligt mycket.   

- Ja, jag vågar väl inte annat än säja ja, sa Inga med glittrande ögon.  Annars river du väl av mig så mycket hår jag har. 

- Då gifter vi oss om tre veckor sa Petter, och det ska jag lova dig, att nog ska vårt bröllop bli lika präktigt som trollens.  Men jag kan ju inte lova dig att skutta lika högt när vi dansar bröllopsdansen.

 På kvällen när Inga kom ur ladugården, kom Jompa och  Dompa tassande bakom knuten.  De bjöd Inga på bröllop i trollberget nästa kväll.  De var så glada.  Ingen sa något om deras näsor mer.  För nu skulle de bli de rikaste trollfruarna i hela skogen.

  Inga neg och tackade, men hon kunde nog inte komma, sa hon, för mor var lite krasslig.

- Nog hade det varit roligt att se hur tronen firar bröllop, sa hon sen till Petter.  Men troll är ändå troll, hur snälla och beskedliga de än är.  Bäst är nog att inte ha för mycket med dem att göra.

 Det höll Petter med om.

 -   Nog är det säkrast att du inte går dit, sa han.  För tänk om du måste dansa med Långkuta.


 Så är sagan och veckan slut och jag får önska er en riktigt underbar helg. Kram

 
 
Birgitta

Birgitta

15 februari 2008 11:22

Vilken underbar saga! Du är riktigt bra på att författa!
Önskar dig en supertrevlig helg*

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden Svarar !

15 februari 2008 11:49

Birgitta! Inte är det jag inte som författat sagorna inte. Har skrivit av dem från andra författare. Tänk om jag kunnat skriva och hitta på så bra! Då skulle jag blivit populär!

 
Birgitta

Birgitta

15 februari 2008 11:56

Ooops! Hade lite för bråttom med att kommentera...
"rodnar"

http://birgittas.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

15 februari 2008 12:52

Hm, detvar allt tur att hon klarade sig från trollgifte. Blondiner har det inte lätt, kanhända är det guldet* som lockar i allafall;) Förtrollande saga men skogsfrun tror smedens egen saga* är minst lika trolsk.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

15 februari 2008 13:30

Gladeriglad över ett lyckligt slut, Inga fick sin Petter till slut, och trolltöserna fick sina trollgossar, vad mera kan man önska i sagans värld. Nu väntar jag på nästa saga, (det kommer flera eller ?).. Inga var mig en kloker tös som tar bort myten "dumma blondiner", hon hade skin på näsan, precis som smeden hehehehe..
Trollkram från mig !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Solvarm

Solvarm

15 februari 2008 13:35

Nu är väntan slut,

Tack för sagan :) och det vackra bildspelet.

Kram

http://solvarm.blogspot.com

 
"Bettan"

"Bettan"

15 februari 2008 17:24

Jag vill ha mera saga :) Denna var kanon.... & ville smeden själv skriva. Så kan jag ge mig skam på att du klarat den modellen :)
Önskar dig en underbar helg.
Kram Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

15 februari 2008 17:47

Tack för sagan, den var jättebra! Hoppas du har fler på lager *ler*

Kram!

http://frump.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

15 februari 2008 21:30

Tack för den sagan. Lyckliga slut är det bästa med sagorna. Då får vi se vad som bjuds nästa vecka då. Ha en skön helg. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards