Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 14 mars 2008

En fråga. Tävla!

Av Bengt - 14 mars 2008 12:04





I min bok från 1917 ”naturläkebok för hemmet” fann jag ett gulnat tidningsutklipp.Skriver här av det!



 "   Hälso och sjukvård


Kamomillblommor


 Sötblomster, Matriakaria chamomilla, är utan like betraktad såsom husmedicin.De gamle, som voro synnerligen skickliga i örternas användning såsom medicin, trodde att anthemis, som grekerna kallade denna blomma, var välsignad av solen, och att dem kraft ad förhindra sjukdomar och verka Lugnande berodde härav.För den trötta, utarbetade nervösa har kamomillte en underbar verkan, emedan det är i hög grad nervlugnande.  En rågad matsked torkade blommor till 2/3 liter kokande vatten och drucket 1/6 liter, kallt om sommaren och ljumt om vintern, 3 gånger dagligen är ett av de bästa medlen för nervös magkatarr.  Större kvantiteter verka däremot som kräkmedel.Under medeltiden brukade läkarna rekommendera detta Medel för skrofler, slaganfall och förlamning, För sjukdomar i njurarna, urinvägarna och levern.Det faktum att de torkade blommorna finnas att köpa på varje apotek, bevisar att de inte ens nu föraktas. I 17:de århundradet begagnades teet mot förkylningar, gikt och kramp. Vid lindrigare sjukdomsfall kan denna enkla husmedicin  därför icke skada utan tvärt om göra nytta. "


 Mins hur mor plockade de små runda Kamomillblommorna när det var förkylning på gång.


Till sist en liten fredags tävling: Kan ni säga vad skrofler är för något?


  Så här nu när det är tid för helgmyset får jag hoppas att  hälsan står er bi och inte behöver använda Kamomillthe utan kan njuta och fröjdas etc. KRAM

 
 
Marianne

Marianne

14 mars 2008 13:41

God middag. Jag utgår från att det inte är sjukdomen du menar utan att det är den lille galten*. Men det kanske finns fler saker som har detta namn.
Ha en fortsatt bra dag. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

14 mars 2008 14:40

Jo Marianne! Det är sjukdomen jag menar.

 
Birgitta

Birgitta

14 mars 2008 15:11

Intressant att läsa! Hoppas att du också får vara frisk.

Tuberkulos är mitt svar.

Trevlig helg min vän!
Kramiz

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

14 mars 2008 16:09

Exem eller skrumplever blir nog mitt svar på "Skrofler". Förresten kan det vara kräksjuka också, det låter lite Skroffigt "Ler".
En kram till dansens virvlar i Let's Dance på kvälls kröken / Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Smeden

14 mars 2008 19:09

Det har kommit rätt svar från Birgitta! Hennes kommentar godkänns därför inte föränn i morgon!

 
corina

corina

14 mars 2008 22:12

Jag dricker alltid en kopp kamomillte innan jag ska lägga mig,sover gott på detta:)
Skrofler....ja du de vete katten...låter som något mystiskt utslag typ exem eller psoriasis tycker jag i alla fall:)

Kram/Corina

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

15 mars 2008 00:17

"Skrofler" låter som träskor på Skånka eller nått...har ingen aning...men nått är det ju helt säkert...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

15 mars 2008 00:37

Skånka??? hur stavar jag egentligen ....Skånska ska det vara....

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

15 mars 2008 00:48

Skrofler eller skrofelsjuka är en form av tuberkulos hos småbarn. Den ger förstorade lymfkörtlar på halsen och blåsformad senhinneinflammation i ögat, vilket bland annat ger kronisk snuva och hopknipna ögon.

Barntuberkulosens tillbakagång, i kombination med förbättrad hygien, har medfört att denna sjukdom numera är mycket sällsynt i industrivärlden.

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

15 mars 2008 00:53

Hoppas du läser om vad jag skrev om skrofler innan du somnar....

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

15 mars 2008 11:22

Naturläkebok från 1917 låter häftigt. Vi har nog inget skrofler på Hisingen.. (tuberkulos står det i min bok)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
skogsfrun

skogsfrun

15 mars 2008 15:37

Naturen i sig är läkande och många av dess örter/blomster, bark bär och frukter. intressant med gamla huskurer. Nej jag har ingen aaning om vad skrofler är. Det låter ju skrovligt men skrovlig kan man vara på olika ställen. Kanske eksem är ordet sa Bull;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards