Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 26 mars 2008

Vist skulle vi ha råd!

Av Bengt - 26 mars 2008 13:28

 Bilden är hamnen i Helsingborg


Om någon säger att vi inte har råd, antingen är det en lögnare eller är det någon helt okunnig i nationalekonomi!

Mina första smiden handlade om politik och Sveriges ekonomiska förhållanden med frågan " vem har stulit Sverige?"


Idag ett år efter blir det politik ännu en gång på samma tema!

Hörde att i England är all sjukvård gratis. Detta trotts lägre skatt än i Sverige. Då kommer jag att tänka på att jag studerade Österikes nationalekonomi en gång så hade de gratis medicin, och tandvård samt fria glasögon. Inte dignade de av höga skatter.



 Skulle jag nu kunna bilda ett riktigt rättviseparti med möjlighet att få majoritet i riksdagen.  Då skulle  det partiet inom kort se till ATT:


All sjukvård skulle bli gratis liksom all medicin. Tandvård och glasögon fritt. 

Har vi råd till detta?  Givetvis eftersom det finns så många som har råd att teckna sådana försäkringar. och det har ju gått bra i de länder jag nämnt att ha det så.



Det skulle införas gratis kollektivtrafik och sattsning på att den blev lättillgänglig för alla!

När det gäller fri kollektivtrafik så är det uträknat att med biljetter, vakter mindre belstning på gator och vägar m.m skulle den kosta mindre om den var gratis. 


Därtill skulle all allmennyttans bostäder och basmat vara kraftigt subesionerat. Till sist skulle alla pensionärer ha en pension som inte fick understiga lägsta  avtalslönen.


 Men skulle detta parti med dessa mål få möjlighet att  vinna folkets stöd, så skulle det bli så förtalat från dagens etablerade riksdagspartier med lögner. De skulle med alla medel förhindra att det kunde bli ett riksdarsparti med majoritet i riksdagen. Det skulle lögnaktigt påvisa det som utopi, ett parti likt sovjets kommunistparti.Ja detta parti skulle aldrig få en chans att växa. Åtminstone inte på detta århundrandet.

 Egoismen är allt för mycket rådande också och föreligger ett skenheligt  tal om mänsklig rättvisa och männors lika värde!

Men att det inte finns pengar till det är inget annat än lögn.Men en dag har vi faktiskt inte råd längre när alla våra svenska tillgångar är sålda för en spottstyver till utlänska miljadärer och bolag.


Det är bara att öppna ögonen och sinnet för att uppfatta hur rikt vårt land är och läsa och sätta sig in i nationalekonomi ordentligt!



I dag simdag och medan jag ligger där och plaskar önskar jag att ni har det riktigt mysigt. Kram på er!

 
 
Linda

Linda

26 mars 2008 15:43

Simma lugnt ikväll

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

26 mars 2008 16:52

Någonting att tänka på!

Är så lat idag...har inte skrivit i min blogg.
Kram från Birgitta

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

26 mars 2008 18:25

Hm...må så vara att de har fri sjukvård både i England och Österrike...men de har inget barnbidrag och så har de väl inte bostadsbidrag heller....
Men det tål att tänkas på.

Ha en fin kväll, kramen!

http://frump.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 mars 2008 19:39

Jag tror på dig...bilda ett parti!
Hoppas simmningen gjorde gott för kropp och själ....kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
maki till Smeden

maki till Smeden

26 mars 2008 21:38

Tack för påsk hälsningen!
Jag är lite för trött att kunna skriva några kloka argument om Din inlägg. Det ända min förstån för tillfället håller med om , är att PRIOTERA! Det är ju det handlar om.
För mig är det självklart att alla ska få gratis sjukvård etc.
Simma lungt !
moi!

http://maki.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

26 mars 2008 22:37

De summorna vi betalar för sjukvård och medicin är idag ganska blygsamma mot den egentliga kostnaden. Jag tycker att barn, pensionärer och sjukpensionärer ska ha fri sjukvård, tandvård, medicin, glasögon, hörapparater mm. De som är friska och arbetsföra kan gott betala för sig.
Sen borde alla bidrag behov sättas.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

26 mars 2008 23:32

ojojoj. Det hade varit bra om du startat detta partiet :). Det hade gjort mkt för det svenska folket & de som har sämre ställt.
Jag är inte rik, men vill heller inte leva på bidrag :). Men hade det hänt så drastiska ändringar som du skulle vilja genomföra. Så hade också mkt annat här i landet sett bättre ut.

Danskarna har också fri läkarvård & delvis medicin.
Kram å sov så gott.
/Bettan
ps BILDA DETTA PARTIET DU FÅR MIN RÖST!!! ds

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

27 mars 2008 08:49

Politiken blir allt snårigare, egennyttan allt större och människan allt mindre;)
Dina intentioner är vällovliga det får du en kram för;))

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

27 mars 2008 11:29

Ansluter mig GENAST till ditt parti, det låter som ett himmelrike med alla dessa föremånerna, en lycklig ålderdom skulle väntas. Med åldern kommer vårdbehovet och pensionen är så låg så många får det inte att gå i hop med innehållet i plånboken. Tandvård får stå åt sidan, optikern för nya glasögon kostar en förmögenhet, alla piller från läkaren måste ersätta maten i hög grad. Så är det i dag och värre blir det. Vad skulle lindra och bota våran oro, jo ÄTTESTUPAN, DIT ÄR VÄGEN INTE SÅ LÅNG!
Kram vännen för dina kloka rader till efter- tanke!

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Hannele förvånad

Hannele förvånad

28 mars 2008 08:50

Sossarna har ljugit många år om att Sverige är bäst... många länder har ju snabbare, säkrare och billigare sjukvård, trots lägre skatter.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Dottern som talar

Dottern som talar

31 mars 2008 17:26

Detta hade jag tänkt skriva förra gången jag var här men hittade inte orden
"Det finns nog för allas behov,
men inte nog för allas girighet"

http://blogg.marlenes.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards