Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 8 april 2008

Forts. DDR äventyr!

Av Bengt - 8 april 2008 13:07



DDR igen!

 

I tidigare smiden har jag berättat om resor genom DDR. En gång då jag fick eskort av polis för försök att ta mig till Prag en annan gång då jag lyckades få tjeckiska myndigheter tillåta mig utan visum passera Tjeckoslovakien  vid ett ställe jag inte hade transvit till i DDR.

Nästa gång som jag levde farligt i DDR var den gång jag hade turistvisum och inom vissa gränser kunde köra och kampa vart jag ville. Men givetvis ville jag se annat än vad de DDR myndigheterna bestämde vad jag skulle få se. Så givetvis tog polisen mig när jag var där jag inte skulle få vara. Ja det var ju inte så farligt fick ju förklara mig under förhör och så var det bra med det.

Men jag var en olydig turist då jag inom ett militärområde bevittnade en militär övning.

Under detta bevittnande hann det bli mörkt. Så när jag skulle köra där ifrån small det till

 framtill på bilen. Oj, oj hade jag blivit träffad tro. Stannade och gick ut för att se vad som hänt. Vid framskärmen som fått en stor buckla låg en mopedist och en moped. Mopedisten

var så berusad att han inte kunde stå på benen. Givetvis drog detta till sig folk alltså militärer.

Ja så var det klart igen med förhör. Hur hade jag kommit dit, varför var jag där och vad gjorde jag där? Det blev en hel natts förhör och sen utvisning från DDR och mitt turistvisum gällde inte längre!

Men jag fortsatte att året efter färdas genom DDR på transitvisum .  Jag tog alltid längre tid än vad som var normalt när jag for igenom DDR. Satt och pratade länge med folk på cafeerna och rastplatser. Tog små avstickare och besåg de små vackra pittoreska små städerna som var längs vägen söderut.

De undrade alltid vid gränsen varför det tagit så lång tid för mig. Men mina förklaringar om en det ena än om det andra gick hem tydligen.

 

Forts. följer. Klicka här!

  

I dag tisdag, en dag närmare sommaren, även denna dag önskar jag er en förträfflig

och härlig dag. Kram på er!

 
 
Christina

Christina

8 april 2008 14:19

Kul att läsa om dina äventyr.

Du är för skojig, stackars dig som bara väntar och väntar och inget får se:)

Ha en skön dag vännen
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
corina

corina

8 april 2008 15:42

Ska se om jag hittar något nyare foto för att stilla din nyfikenhet:)

http://wanilla.bloggagratis.se

 
maki

maki

8 april 2008 16:58

Hej på Dig i smedjan!
Ja visst är vi en dag närmare sommaren,,,,hahaaa, igår hade vi snö!
jag läser Dina äventyrer på DDR och Prag etc.
Jag känner så väl detta (här finns ord jag vill inte skriva högt) beteende .
Jag heter ngt så enkelt som karlsson.....men bara för att jag hade skrivit i passen med C, så hamnade jag i förhör!!!!!!
Så nu har jag mitt efternamn med stort K ,YES!
Ha en skön kväll med minnerna......men återkom till verkligheten i morgon!
Moi!

http://maki.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

8 april 2008 17:01

Åh så söt bild och det var den
du la ut igår också.
Så spännande resor du varit med om!
Att du vågade färdas i DDR när det var oroligt där. Det var väl poliser i varje gathörn...Kram min vän

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

8 april 2008 18:14

Ja dina resor och vilda utflykter har blivit många genom åren som jag har förstått. Mycket att blicka tillbaka på och minnas. Vill tro att denna resa liksom alla övriga slutade lyckligt. Väntar på slutet i morgon. Sedan får du nog smida en ny och gullig saga..
Tisdagskram / Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

8 april 2008 20:41

Tack för tippset...det vore skoj...gillar ju att fota...men kameran är kaputt! och min dotters är kaputt....kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Jocke

Jocke

8 april 2008 22:33

Rolig läsning.

Ps du är den blogg som gett mig mest besökare denna vecka enligt referensstatistiken :P

http://www.joacimlindgren.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

8 april 2008 23:26

Gulligt foto.
Om man vill ha hjälp eller klara sig ur en knipa, så brukar det hjälpa att spela lite oförstående och hjälplös.
Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

8 april 2008 23:47

Det glädjer mig att du fortsätter skriva om dina öden och äventyr...spännande...tack för att jag får ta del av det...kramen

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
maki

maki

9 april 2008 09:41

Glömde gratulera 1 -åringen!
Hurraa,hurraa,hurraa!
m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

9 april 2008 10:29

Tur att mopedisten klarade livhanken annars hade det blivit ett tragiskt minne. *Räkna de lyckliga stunderna blott*:))

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

9 april 2008 12:38

Klart att man inte ska stressa...

http://hannelesjul.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards