Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 10 april 2008

Forts. DDR resa!

Av Bengt - 10 april 2008 12:45


  

Det blev en hastig inbromsning!

  

Det var så när att jag hade kört på någon av bilarna eller polis som stod där med sina stopskyltar.

 Det står nu inte mindre än fyra polisbilar runt mig. Nu är det definitivt kört för min del i DDR.

 Får visa pass och körkort. Det skulle kosta mig massa  mark i böter. Men inte i  Östtyska utan i västmark. Det skulle också gå att betala i svenska kronor eller dollar.

Jag hade bara några få östtyska mark  men jag hade resetjecker  på västmark. Det berättade jag för poliserna.

Men de ville de inte ta emot. Detta för att Östtyskarna kunde inte växla in tjecker med västvaluta.

Där stod vi och kunde inte betala några fortkörningsböter. Poliserna samtalade sins emellan och

ringde flera samtal som vi såg där vi satt i bilen. Vad skulle hända nu då?

Så efter väldigt lång stund kom en av poliserna tillbaka till vår bil och sa till mig att jag  skulle ge mig iväg. Phu vi släpptes i väg! Men var säkra på!Vi höll resten av vägen hem genom DDR i laglig hastighet!

Vi kom hem och jag tänkte nu har DDR myndigheterna allt för mycket koll på mig med insamlade uppgifter om mig så nu vågade jag inte nästa år ta vägen genom DDR. Kanse de skulle kräva böterna på nytt när jag beträtt DDR- gränsen. Kanske redan på färjan.

Men nästa sommar var muren borta och DDR fanns inte mer.

Nu var det inte så billigt längre att turista med bil i Tyskland och det har bara blivit dyrare och dyrare i hela Europa så nu blir det inte längre något farande än hit och  än dit.

Men det fans flera länder som tillhört öst som man några år framåt efter murens fall man fortfarande kunde semestra i billigt.

Det fick bli de gamla östländerna i fortsättningen om man över huvud taget skulle ha råd att fara runt i Europa.

Året efter blev åter Tyskland då DDR inte fans längre. Kunde  åka runt i Berlin utan att att det fans en mur som förhindrade besök på ena eller andra sidan  av Branden Tor. Det blev också Tjekoslovakien och inte bara en hastig genomresa som förra gången.


Nästa äventyr. Jugoslavienresa. Klicka här!

  

I går regnade det hela dagen i dag gläntar solen fram mellan molnen. Får hoppas

ert sinne är som solens klara sken och skulle det regnar på er så är det säkert bara en vattning som får lyckan att gro!  Kraam! 

 
 
Birgitta

Birgitta

10 april 2008 13:55

Tack för en spännande berättelse ifrån det verkliga livet och tack
för de fina slutorden.
Kram vännen :)

http://birgittas.bloggagratis.se

 
corina

corina

10 april 2008 17:36

Spännande läsande måste jag säga!
Om det då regnade men det bara snöar här:( Och blåser kallt,huva ligen!Men det ska väl bli vår här också...förr eller senare!
Önskar dig en härligt kväll!Kramis!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

10 april 2008 18:00

Som svar på dina frågor i min blogg.
Min man arbetade dag så han åt på jobbet och jag är absolut ingen morgonmänniska utan nattmänniska därav vill jag arbeta natt. Men som läget är nu så passar tyvärr dagtid mig bättre.

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

10 april 2008 18:03

Du har nog haft turen på din sida största delen av ditt liv, allt du tar för dig slutar alltid med ett leénde, "lyckades även denna gången också :-)"..
Nu får du berätta när det brakade åt skogen, livet kan inte gå bara på räls. Väldigt trevliga berättelse ur ditt liv. Som Birgitta skrev, väldigt vackra slutord på inlägget.
En kram på båda sidor i dag !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

10 april 2008 19:38

Det var flera dagar jag var inne och läste hos dig, nu har jag en del att ta igen ser jag... *fnissar*

Återkommer med kommentar, antingen senare eller i morgon.
Ha det gott, kramen!

http://Frump.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

10 april 2008 22:31

Vilken tur du har haft på dina äventyr.
Visst är det skönt att muren försvann, trots att det blivit lite dyrare för oss att turista.
Ha det gott. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

10 april 2008 22:34

ha ha ha. du e då fasen inte född med en banan där bak i alla fall! En annan hade glatt fått hitta på ngt sätt för att kunna betala av skulden.

Men jag håller med Ruth. Någonstanns måste det finna några misslyckanden också :) Dessa skulle vara roliga att få ta del av :)

Kram på dig vännen! Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Hannele undrar

Hannele undrar

10 april 2008 22:40

laglig hastighet ska man väl alltid hålla

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Alle

Alle

10 april 2008 22:55

Så spännande att få läsa och ta del av dina resor...jag hoppas på fler...du skriver så bra...kramisar

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

11 april 2008 10:48

Du är visst en riktig turgubbe, eller är det charmen!?:)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards