Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 25 april 2008

Festen i Vodice!

Av Bengt - 25 april 2008 11:12


 

Bild: Vodice från båten.

 

Var var hon ifrån?

  

Denna första dag i Vodice ägnade vi hela dagen åt att få njuta i Adriatiska salta vatten.

Men att gå på botten kunde vara farligt. Det var bäst att hålla sig simmande. För på botten fans några hemska svarta bollar. Stora som tennisbollar med vassa igelkottstaggar. Skulle man trampa på en sådan så var  det stor risk att man hamnade på sjukhus.

Nästa dag när vi var nere vid hamnen så håll de på att grilla en hel oxe på ett stort spett som gick in vid munnen och ut i ändan.

De höll på att ställa ut bord och stolar på den öppna hamnplatsen samt bygga upp en stor och hög scen.

Det skulle bli folkfest till kvällen för dagen för befrielsen för 35 år sedan.  Vi var välkomna klockan åtta på kvällen!

Vi klädde upp oss och var där klockan åtta. Det var upplyst av en massa färgade lampor i rött, grönt, gult och blått. I hamnen hade alla båtar upptända lanternor.

Det bjöds gratis från den hel grillade oxen samt vin och annan dryck och bröd.

Medan vi slagit oss ner vid ett bord och smörjde kråset blev det tal uppe på scenen. Tal som man inte förstod ett ord av!

Men det blev även sång och folkdans och andra uppträdande. Även hölls det allsång.

Jag hade även råkat få en söt och trevlig flicka på min vänstra sida vid bordet, 14 år gammal. Vi pratade på engelska så gott vi kunde bägge två. Jugoslaverna kunde i

allmänhet inte engelska. Men hon och jag begrep varandra i mycket. Hon sjöng också vackert när det var allsång.

Efter så där närmare tre timmar frågade jag henne om hon bodde i Vodice. Svaret blev att det gjorde hon inte. Hon var bara med sin mor och hälsade på släktingar där.

Var bor du då frågade jag. Svaret blev: I Trollhettan i Sverige! Och på hennes fråga var jag bodde så blev ju svaret Borås. Ni förstår säkert hur gott vi skrattade då och genast blev det ju lättare att samtala.

Men det största och vackraste minnet från denna kväll var när de sjöng nationalsången, Jugoslavia,  jugoslavia------- Varefter ett mäktigt och sprakande fyrverkeri utbröt och festen var slut.

 

Forts.följer klicka här!

 

Så är denna vecka också till enda och jag håller smedfritt under helgen.

 

Även om nu det vackra vårvädret inte består under helgen så får jag hoppas att det är vår och solsken i era hjärtan. Att det får vara lycka och trevnad hela helgen—KRAM!

 
 
~♥ Ruth ♥ ~

~♥ Ruth ♥ ~

25 april 2008 12:22

Vilken trevlig afon med strandpartaj, helstekt gris har jag bjudits på men aldrig oxe, det var att ta i.. Roligt att vara med om andra länders kultur och fester, gratis är gott :-)
Eftersom du försvinner över helgen så vill jag önska dig en toppen fin helg, och en stor kram.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
nettan

nettan

25 april 2008 12:50

hej smen
Tack för den fina kommentaren
Jag får säkert en fin (värkfri) sommar.
Ska jobba hela sommaren *S*
Vilka fina bilder du lagt in, ser mysigt ut.
Soliga kramar från skånetrollet

http://trollsystern.blogspot.com

 
Birgitta

Birgitta

25 april 2008 13:26

Ännu en trevlig berättelse! Vad du varit med om mycket spännade och roligt på dina resor :)

Önskar dig min vän en underbar helg!
Bamsekram!

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

25 april 2008 16:40

önskar dej solig och dansant helg

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Dottern som tänkte busa

Dottern som tänkte busa

25 april 2008 16:40

Hade tänkt busa lite genom att lägga in en bild av en chikad här i smedjan... men nu kan du själv hämta den inne hos mej *fniss*

Tack för dina kuliga berättelser, dom gillar jag.

http://blogg.marlenes.nu

 
Marianne

Marianne

25 april 2008 23:07

Att få delta i en folkfest i ett annat land med annorlunda kultur är en upplevelse. Och sen har det inte så stor betydelse att man inte förstår allt som sägs. Men det var ju dråpligt att hamna bredvid en svensk.
Ha en skön helg. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

25 april 2008 23:55

Hm...Tänk vad världen kan va liten i bland!
Kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

26 april 2008 06:47

Önskar dig en skön helg
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

26 april 2008 07:08

Från Tröllätta minsann! "Varhelst du i världen går ett troll ifån Trollhättan står, var lugn du kan känna dig trygg, fast en del har hål i sin rygg."

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

26 april 2008 07:30

Härligt du, med din Svenska bordsgranne. Måste berätta en härlig grej som hände min systers barnbarn. Hon sommarjobbade i Sthlm i en affär och när hon hade lunchrast så satt hon utanför affären i solen och det kom fram en man och frågade efter något, hon förklarade på engelska och då sa han på finska: Inte för att jag förstår vad du säger men du är en otroligt vacker kvinna. Då svarade hon på Finska, vilket fick mannen att nästan tappa hakan. Det är så att hon kan flytande Finska och Svenska. Både hon och mannen fick sig ett gott skratt.

Kramenmjamen och hoppas helgen varit fin

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

26 april 2008 22:28

Tittar in o hoppas att du har en trevlig helg.
Angående detta med att hamna bredvid en svensk när man är utomlands råkade även mina föräldrar ut för när de var i USA disney land så stod de där vilket fall som helst så träffade de ett par från samma stad som dem. Det var också rätt roligt.

http://bizzab.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards