Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under maj 2008

Av Bengt - 30 maj 2008 10:57






En första kväll i Agadir!

  

Hotellet vi beställt låg inte nere vid stranden som lyxhotellen. Men nog var det lyxigt i övermått ändå äve här. Det var ett lägenhetshotell vi beställt. Tycker bättre om det så man kan laga sin egen mat och inte äta var dag på restaurang. Lägenheten bestod av kök och sovrum samt ett stort rum med en stor härlig matta. En stor balkong från vilket man kunde se havet. Hotellet var väldigt konstigt byggt. När man tittade ner på sidan såg man ner på ett tak då den delen inte var byggt lika högt. Och på det taket fans så hotellets swimingpool.

Staden Agadir hade inte för så längesen drabbats av en jordbävning som utplånade hela staden. Tror det var för 10 – 15  kanske 20 år tidigare, mins inte så noga . Det fans mycket rester kvar av den gamla bebyggelsen för det nya byggdes upp sidan om där den gamla funnits.

Nere en bit av stranden låg några väldigt fina hotell i arabisk stil. Men man kunde ana hur det skulle komma att se ut med tiden då det redan fans flera påbörjade hotellbyggnader såväl sidan om på stranden och inne i Agadir.

Från vårt hotell hade vi två olika vägar att gå för att komma till stranden. På den ena gick man förbi villor som var som haremspalats. Den andra kom man till gång som gick mellan palmer ner till stranden.

När vi hade packat upp väskorna så led det mot kvällen och vi tog hissen ner för att se lite av Agadir. Vid entrén stod en man i röd uniform och en sen sån där turkisk hatt den också röd med  en svart tofs hängande ner. Turban heter det väl.

Han bugade när vi kom och öppnade dörren för oss.

Det var en underbar kväll vi kom ut till. Vi fann ett serveringställe med bara ett uppspänt tak av väv. Det fanns inget folk där men det trivdes vi med. Det spelades mjuk och vacker tysk musik från en bandspelare. Så det var riktigt romantiskt att sitta där och inta en kvällsmåls mat. Då ägaren var intresserade av oss som turister pratade vi en hel del med honom. Vi hade mycket trevligt. Den kassetten med musik köpte jag sedermera i Tyskland. Det blev väldigt sent innan vi kom tillbaka till hotellet.

När vi kom tillbaka så stod samma man och bugande öppnade dörren för oss så vi kunde komma in.

Det var vår första dag i Världsdelen AFRIKA bland musslimer!

  

Forts. följer! Klicka här!

  

Sjunger: ”Temperaturen uti naturen är närmare trettio än tjugosju, jomphajdi, jomaphajda” Med det önskar jag er därför en härlig, skön helg och livet  ska le mot er. KRAM!

Av Bengt - 29 maj 2008 10:49




( Smider medan fortsatta datorproblem och de gånger den fungerar!)



  Mina öron tycker jag är dum som vill flyga!



Det var Mars månad. Ruggigt och kallt. .Sommaren syntes så avlägsen och längtan var stor till sol och bad. Alla länder som man kunde resa till för att få det hade jag redan besökt. Ville uppleva något nytt och annan kultur.

Ringer till Spies och det fans reser till skapligt pris till Agadir i Marocko. Två biljetter beställs. Flyget ska gå om två dagar från Kastrup i Köpenhamn. Det blev brått, packa badbyxor och sommarkläder, Svenskt  kaffe måste ju alltid följa med, Melittapåsar samt toalettpapper. Så iväg med bil från Hökåsen/Borås via Helsingborg –Helsingör till Köpenhamn.

Kastrup var en väldigt stor flygplats och mycket folk som skulle fara iväg med flyg eller kom brunbrända hem.

Fick tag i en långtidsparkering. Inte dyrt på den tiden.

Det var en fjortondagarssemester, men vi fick två dagar extra då det var en skarv då rutterna skulle ändras.

Detta var inte första gången jag flög så jag viste vad som väntade mig eller mina öron!

Så lyfte vi upp går väl skapligt värre när det går neråt. Tar näsdroppar i mängder och tuggar på tuggummi som en besatt.

Så var vi högt där upp i luften och vi hade fått information om hur vi skulle bete oss om något allvarligt skulle hända. Underförstått om vi skulle störta!

Under oss var fullt av stora moln som solen lyste på och som såg ut som snövit bumull.

Men från marken måste de se svarta och otäcka ut. Tänkte jag.

Det bjöds på mat och kaffe. Kaffet i fina små blå kaffekoppar. Kaffekoppar som försvann ner i mitt bagage och finns fortfarande i min ägo. Numera serveras det inte längre i sådana koppar, de var allt för populära för resenärerna. Bra att ha på picknicken!

Älskar att flyga och har alltid drömt om att få sitta i ett litet plan och få vara trädtopparna så nära som är tillåtet. I de stora högtgående planen ser man inte så mycket. Men när vi kom in över Marocko, då njöt jag. Planet gick så lågt över bergsplatåer så jag till och med kunde se människor där nere på marken. Det är enda gången jag fått uppleva detta mer än när  man gått ner för landningar.

Plötsligt ser man en gul strand och ett blått hav och efter några minuter skakar planet till.

Vi är nere på marken. Som vanligt applåderas det och därefter hörs kaptenens röst välkomna oss till Marocko.

När man stigit av planet slår en varm vind mot en, det kändes både konstigt och underbart, man hade ju fortfarande känslan kvar i kroppen av den råa kalla luften i nord.

Från flygplatsen var det så buss till de hotell vi skulle inkvarteras på. Jag gillar att ha lägenhet så man kan laga sin mat själv. Så det var ett sådant hotell vi kördes till.

  

Forts. följer om datorn tillåter det! Klicka här!

  

Nu är det ju sommar här och jag  önskar och tänker mig en svag vind smeker era kinder som bådar er en underbar dag och kväll med mycket nöje och njutning. Kram!

Av Bengt - 28 maj 2008 11:04

Bild; Där ligger kanoten istället för i ån!

 

(Datorn krånglar, så uteblir kommentarer i dag så är det därför!


  Kanotfärden börjar här! Klicka

 Nu vankades det härlig köttsoppa!


Det var ingen bra plats vi nu var på. Vi behövde träd att spänna upp vår plast mellan.

Vi hade precis satt oss i kanoten och börjat paddla, när himlen sken upp av blixtar och åskbullret rullade över oss. Samtidigt stod nu regnet som spön i backen. Efter en stunds paddlande kom vi fram till ett ställe där det fans ställningar med uppspända tjock plast.

Dessa var uppställda för kanotister som behövde söka skydd. Vi drog upp kanoten på land.

Skyndade oss med all packning under ett sådant skydd medan regnet öste ner och åskan gick.

Tältet var ju inte att tänka på att försöka sätta upp. Öppnade en burk kåldolmar som vi värmde på det fungerande gasolköket. Oj vad gott det smakade till det fuktiga brödet när vi hörde regnet piska mot plasten. Sen var det så långt gånget att det var dags för att krypa ner i våra sovsäckar. Både ficklampa och gasollampa fungerad konstigt nog.

Vi hade bytt de genomvåta kläderna vi hade på oss innan vi lagade mat. Men de andra var fortfarande fuktiga så riktigt torra var vi inte. Sovsäckarna var också fortfarande fuktiga.

Men det var ändå varmare att krypa ner i sovsäckarna och kändes ändå inte så dumt.

Det gick att somna till åskans knallar och regnets piskande. Blixtarna syntes fastän man blundade tills man somnade.

När vi vaknade så regnade det fortfarande kraftigt. Kaffebryggning  igen. Cornflakes var torr var torr som vi hade i en burk. Smakade som kaka. Vi kände oss om fångar under plasten

Och våra ögon föl på kanoten där den låg upp och ner i gräset.

Klockan var nästan tolv på dagen och regnet började avta och en timme senare var det uppehåll och molnen och solen tittade fram bakom molnkanten. Packat hade vi redan gjort.

Nu skulle väl allt bli bra igen och färden skulle gå vidare till Falkenberg.

I med kanoten, i med packningarna, i med oss och så paddlade vi vidare.

Solen försvann, det blev mörkt. Ett stort svart moln syntes nu ha täckt hela himlen.

Åter igen öste regnet ner över oss. Upp på land igen. Spände upp vår plast mellan tre stycken träd. Plasten var så liten så vi fick lämna kvar allt under den upp och nervända kanoten utom

mat, kokkärl och gasolkök.  Det  var det ända som fick plats under plasten. Själva  fick vi sitta utanför med våra regnställ.

Där stod gasolköket med en gryta som var fylld med köttsoppa, Viken syn att se två personer

 sittande på huk stirrande på denna gryta medan regnet öste ner på dem.

Tjo vad hände, varför? Gasolen på sina tre ben vippade till och grytan föll i marken och

innehållet rann bort.

Det var soppdroppen som fick det rinna över vår tålmodighet.

Längre bort syntes en lantstuga. Ditt begav vi oss och bad om att få låna telefonen.

Ett telefonsamtal som relaterade till att vi blev hämtade med bil och fick komma hem.

Från Dannike (Hökåsen) till Svenljunga är det på landsvägen tre mil och tolv mil till

Falkenberg. Alltså hade vi kommit en fjärdedels sträcka då vi gav upp.

Inte hann vi få någon nystekt abborre inte vilket var tänkt att kanotfärden skulle bjudit oss på.

Upp med kanoten på biltaket, spänna fast den och så hem till Hökåsen och få lite torrt på sig och MAAAAT!

Det blev aldrig tal mer om att vi skulle ge oss iväg till Falkenberg via Ätran med kanot.


Så går nästa resa till Marocko. Klicka HÄR!

  

 Ni som nu satt er i kanoten för att få följa med på en trevlig kanotfärd får ursäkta. Bara regn och ingen mat!  Alla sagor slutar inte bra allra helst inte dom ur verkliga livet! Men det var väl kul att följa med så länge det varade?

  

I dag är mina slutord: Önskar er dag blir som en vacker  saga som slutar lyckligt. Kram!

Av Bengt - 27 maj 2008 10:59

Bild: En fors i Ätrnan men inte just den i berättelsen!


  

Man får ju absolut inte släppa tampen!


  

Efter frukost och kaffe var det dags att paddla vidare. Fågelvägen var det ett kort stycke vi paddlat fast det tagit en hel dag. Men vi hade ju all tid i världen så vi fortsatte att paddla lugnt. Ibland lät vi kanoten glida framåt i sin egen takt medan vi njöt av naturen och den fina solen. Det var behagligt varmt och blev det för varmt så hade vi kallt vatten att tillgå.

Det gick kor alldeles intill ån på en del ängar. Ibland stod det några med klövarna nere i vattnet och drack.

Ibland var vi helt nära landsvägen mot Falkenberg. Men för det mesta var vi långt ifrån vägar och boningar. Då rådde en ljuvlig tystnad förutom syrsornas spel, fåglarnas drill och sång, åns svaga brus och paddelns dunkla skvalp.  Ibland plaskade det till och en fisk kom upp till ytan. Emellanåt hördes också något bölande från en ko.

Finns det ett himmelrike så befann vi oss där då. Väntade bara på att näcken skulle hälsa på och dra en låt på sin fiol för oss. Detta medan vi gled fram med en kollosalt  vacker natur.

Trotts vår sakta framfart kunde det hända att det var änder som blev uppskrämda och flög iväg.

Så kom vi fram till en liten fors, som inte skulle ha varit svår att ta sig genom, om det inte funnits fullt av stora stenblock i ån. Ville ju inte riskera att kanoten skulle slå emot en sten och gå i sönder.

Alltså stiger vi ur kanoten och tar tag i varsin tamp. Jag en i fören och Anna i aktern  Om man nu kallar en kanots bakända för akter. Så leder vi kanoten förbi stenarna medan vi går på strand och stenar. När vi så kommit förbi stenarna så släpper Anna sin tamp.

Vad händer då? Jo, eftersom det fortfarande finns fors kvar svänger den änden rakt ut tills den står på tvären i ån. Så klart kanoten välter runt då.

Jag dyker i vattnet med kläderna på mig. Hinner hämta upp allt vårt bagage innan det lyckats försvinna med strömmen.

Våra packsäckar är av tyg och inte vattentäta. Så allt har nu blivit vått. Det fanns inget annat att göra än att packa upp allt det våta och lägga ut det för soltorkning.

Sen koka kaffe och äta lite. Kaffet var fuktigt, Melitapåsarna likaså därtill också vårt bröd.

Men det gick ändå att brygga kaffe och brödet gick att äta! Kameran hade blivit vattenskadad

visade det sig senare liksom filmen som visade konstiga bilder. Kameran gick inte att använda mer. Denna gång hade jag som tur var inte filmkameran med.

Medan vi väntade fiskade jag lite, men det blev inget denna dag.

Där satt vi till långt in på eftermiddagen och det så smått började regna. Kläder m.m hade vid det laget inte hunnit torka riktigt. Allt måste ner i packpåsarna igen  och få plasten över det.

  

Forts. Följer! Klicka här!


 

Om sol om regn, i vått och torrt jag önskar er denna dag fylls av lycka och behag. Kram!

Av Bengt - 26 maj 2008 11:11


 

Värre än en orm!


  

Från Hökåsen, alltså min boning, är det något mer än en halv mil till den långa sjön Åsunden.

Längst upp i norr av Åsunden  kommer ån Ätran in genom den lilla vackra stan Ulricehamn.

Vilken stad vi for med min ruffade  f.d Bohuseka när jag hade sommarstuga, inte långt från Tvärred.  Cirka tre mil söderut rinner så Ätran ut från Åsunden varifrån den ringlar sig ner till Falkenberg.

Jag sa ringlar sig. Ett milt uttryck, tror inte ens en orm kan ringla sig mer.

En vacker dag hade vi (kallar henne Anna) fått för oss att vi skulle paddla och campa oss ner till Falkenberg.

Falkenberg där den härliga långsträckta stranden med vitgul sand dold bakom stora sanddyner. Stället heter Skrea strand där jag ofta njuter med parkerad Husbil.

Kanoten sätts i sjön packad med tält, köksateraljer, gasolkök, konserver med mycket mera. För att inte glömma gevaliakaffet!

Sovsäckar och klädombyten. Allt packat i tre packsäckar av tyg. Sådana där ni sett sjömännen bär på axeln när de mönstrar på eller går i land. Dessutom också en hoppfällbar dragkärra. Denna var gjord av en golfvagn för golfklubbor.

Vi paddlar lugnt och sakta och njuter av solen som ler så behagligt mot oss högt upp på den molnfria himmelen.

Snart kommer det  en stor fors där vi måste bära kanoten förbi. Komna förbi forsen behöver vi bara styra kanoten ett långt stycke då den flyter med strömmen av sig själv.

Vi kommer fram till ett samhälle som heter Sexdrega. Där finns en sluss som det inte går att komma förbi. Vi får därför transportera kanoten uppe på landsvägen tills vi kommit förbi slussen, varmed vi så fortsätter färden paddlande.

I Sexdrega finns en stor fabrik som är målad i blått och vitt.

Den fabriken såg vi först på vänster sida. När vi paddlat en stund var den på vår högra sida och inte så mkt längre ifrån oss som första gången vi såg den. Så igen såg vi den på vänstra sida och så högra, hur många gånger vi såg samma vägg på fabriken minns jag inte, men det var många. Äntligen började ån gå mer rakt söder ut. Men då var det dags att slå upp tältet.ordna med mat och sen sova för natten.

 

Forts. följer! Klicka här!

 

Kanske flyter livet lugnt framåt eller är som en vild fors hos er.

Huvudsaken är dock det gör det ni vill det ska göra och trivs med det.

Så önskar jag er nu en ny vecka av harmoni och lycka. Kram!

Av Bengt - 23 maj 2008 10:47



Har inget att komma med i dag så jag slänger in en vits så har jag inte lurat er helt  på konfekten i dag! 


Dessutom kan jag visa hur underbart vi kan ha det i min kanot på sjön Såken som ligger några kilometer från mitt Hökåsen! 


  

Hur man får polisen att komma när man behöver dom?

Georg Phillips från Meridian, Mississippi skulle gå och lägga sig på övervåningen när hans fru sade till honom att han hade lämnat ljuset på i garaget, vilket hon kunde se från sovrumsfönstret. Georg öppnade bakdörren för att släcka ljuset men han såg att det var människor i garaget som stal grejor.

Han ringde polisen som frågade om någon hade gått in i huset.
Han sa nej. Polisen sade då att alla polisbilarna var upptagna och rådde honom att låsa alla dörrarna så skulle de skicka en bil när någon blev ledig.

Georg sade okey och lade på telefonen samt räknade till trettio. Sedan ringde han polisen igen.

Hej, jag ringde alldeles nyss för att det var folk som stal saker ur mitt garage.
Nu behöver ni inte komma för jag sköt dom nyss, varefter han lade på telefonen.

Inom några minuter kom sex polisbilar, ett SWEAT team, en helikopter, en brandbil samt två ambulanser. De grep tjuvarna på bar gärning.

En av polismännen sade till George, ”jag tyckte du sade att du hade skjutit dom".

Georg svarade ”jag tyckte du sade att det inte fanns några lediga bilar”


 Så ses vi på måndag igen hoppas jag! Får se vad jag lyckas med då? 


 Nu har SMHI lovat varmare och soligare väder. Jag kan inte lova er men jag kan önska,vilket jag gör, att  det blir riktigt soligt i ert sinne och en helg av glädje och lycka! Kram!

Av Bengt - 22 maj 2008 10:59


  

Fick tillsänt min vinst från Hannele!

 Den i ett vackert omslagspapper!


Vinsten var denna bok på bilden.

Därtill låg ett kort som i ovan jag visar med dessa kloka ord.

Som om detta inte var nog hade hon signerat boken med vad jag också visar här.

 

Visar en sida av boken och väljer denna sida då det är en kust jag besökt varje litet samhälle i.

 

Ni förstår ju att jag är mycket glad för denna generösa vinst och med vilka ord jag fått den tillsänd mig.


Så  ännu en gång TACK Hannele i ditt paradis!

 

Den glädje jag känner önskar jag att ni också av någon anledning i dag också får känna!

 Kram!

Av Bengt - 21 maj 2008 10:56



Mina reseberättelser börjar här. Klicka!



   

”Jag bjuder dig på ett parti!” Sa han.



Nästa dag blev det till att ligga och sola på den härliga sandstranden och simma i det stora innanhavet. Det vatten som de stora digniteter av Sovjetledare badat i vid Krim. Det blev en heldag på stranden.

Där provade jag på för första gången drakflygning. Det var oerhört underbart att få sväva där högt uppe som en fiskmås. Man ville inte ner igen när det var så dags.

När vi mot kvällning hade kommit upp till hotellet för att göra oss i ordning för kvällsmat knackade det på vår dörr. Där står en person som vi kände igen som kypare från restaurangen vi varit på kvällen innan. Vad kunde hans ärende vara? Hade vi ställt till något galet tro i går?

Han hade blivit uppskickad till oss för att be oss komma till restaurangen även denna kväll. Varför då, var det en taktik att fiska upp gäster?

Men de skulle då istället bjuda mig och min partner på en fin supé! Klart vi blev väldigt förvånade över detta erbjudande och undrade varför vi skulle bli bjudna.

Så gavs  denna förklaring!  Jo de ville att vi skulle se till att det kunde bli en danskväll även denna  kväll.  Något de inte själva kunde klara av utan oss. Vi skulle få se till att dansen kunde komma igång. Inte gick det att avböja sådan förfrågan utan det blev dans även denna kväll! Men det var som föregående kväll, det var bara turisterna  som dansade och Bulgarerna såg på men klappade åt turisternas dans!

Nästa dag ville vi se något annat än turister och åkte ut på landsbygden. Där fann vi en kaktusträdgård omgiven av en vacker mur. Det var inget inträde till den. Det var bara att öppna en grind och gå ner för en trappa. Vilka kaktusar och vilka mängder där fans.  Aldrig hade jag trott att det kunde finnas så många olika sorters och med så skiftande färger vad det gällde kaktusar.

 

Under vår tid där besökte vi restauranger som inte i vanliga fall besöktes av turister. Kommer ni dit någon gång ska ni besöka en sådan restaurang och beställa deras nationalrätt ”Gulasch”

Det är något helt annat än det du kan äta här som det vi kallar för Gulasch. Den är underbart god!

Fisk var också något speciellt att äta i Bulgarien.

Det fans också härliga berg och naturområden att vandra i.

 

När jag på dagen strövade omkring utefter stranden satt det schackspelare lite varstans och spelade.

Då jag är intresserad av schack så ställde jag och tittade på dem där de satt i sanden.

När partiet vag slut och den mattade reste sig svängde  schackmattaren ut armen som var en inbjudan att sätta mig ner på andra sidan brädet. Vid sådana tillfällen behövs inte yttras ett ända ord för man ska förstå varann. Det ädlaste spel som inte kan vinnas på att man har tur, Ett spel det inte går att fuska i.  Jo det partiet förlorade jag. Det blev fler partier innan

semestern var slut och jag lyckades faktiskt vinna någras tycken.

 Men vad många duktiga schackspelare det finns i Bulgarien.

Med detta slutar jag så denna berättelse från Bulgarien!

Nästa resa blir en kanotfärd i Sverige så klicka HÄR!


Se nu tittar lilla solen fram. Det värmer ibåde kropp och själ. Den värmen vill jag här genom mina tankar skänka er och önska er en underbar dag. Kram!


Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards