Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 2 maj 2008

IS & SALT!

Av Bengt - 2 maj 2008 11:14


 

Bild: Det är min f.d sambo och jag som sitter främst på vagnen!


Berättelsen från början. Klicka här!

 

Semestern är nu slut!

 

När vi så hade kommit till Österrike efter att kört igenom en  annan lång tunnel under alperna. Tror den heter Gotthardstunneln.

Vi hade hört talas om isgrottor nära och söder om Salzburg. De låg vid närheten av Hallien.

En plats som hette Gulling. Man fick köra upp för en slingrig smal brant alpväg. Det var en grusväg och i  de snäva kurvorna med branta stup fans bara träräcken.  Vid mötesplatserna körde vi förbi bilar som vattnet hade börjat koka i motorn beroende på den branta stigningen.

Så kom vi upp till en parkeringsplats och fick gå en bit till grottorna.

Inkomna i grottan så fans det många gångar och stora salar av is.  Det fans pelare som bildade prismor.

Dessa prismor föranledde att ljuset delades upp i regnbågens färger. Ni tänker er väl att där var mycket kallt. Nej, året om var alltid temperaturen plus minus noll vilken temperatur det än var ute.

Så skulle vi ner till dalen igen! Ungarna tyckte det var roligt men sambon skrek vid varje kurva.

Tror hon blundade där man såg rakt ut vid stupen. 

Så gick färden därefter till Salzburg. Där åkte vi med linbana upp till saltgruvorna. Det var många och långa gångar som gick ända in över gränsen till Tysklanda. Det droppad salt vatten från taken och väggarna var fuktiga av salt. Vi fick åka med långa vagnar in i grottans gångar

som man satt gränsle över efter att fått ta på oss skyddskläder. Dessa grottor hade varit gömställen under andra världskriget.

Det sista vi gjorde innan vi lämnade gränsstaden Salzburg och Österrike och åter for genom Tyskland – Danmark hem till Sverige. Det var att åka upp på en restaurang som låg uppe på en klippa där vi kunde se ut över Salzburg. Hemkomna så var det bara till att vänta till nästa sommar igen så vi åter kunde färdas runt på kontinentens såväl autostrador som slingriga vägar och bese dess olika länder.  Där andra äventyr då väntade på oss.


En ny och mycket spännande Jugoslavien resa! Kicka här!

  

Om ni inte tröttnat så kanske ni är intresserade av nästa Jugoslavien resa som

blev av helt annat slag och mer spännande. I så fall börjar jag berätta den på måndag.


  

Så har det varit Valborg, 1:ste Maj, Kr. himmels-  och nykterhets- dag. Fast det är ju väldigt dåligt med nykterhet dessa dagar.

Hoppas ni haft det riktigt trevligt på alla de sett. Det blev ju en extra kort vecka, för i morgon är det ju lörd./sönd. igen som jag får önska er fortsatt mycken trevnad och sköna stunder. KRAM!

 
 
Alle

Alle

2 maj 2008 11:26

Härliga resor du varit på...ser fram emot nästa resa på måndag då!
Kram och ha en skön helg!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

2 maj 2008 11:56

Hej vännen!
Nu har jag äntligen tid att sätta mig ner vid burken å gå på besök hos mina vänner. Denna resan lät som den varit ganska innehållsrik. Å sicket minne du måste besitta :). En annan kommer knaptt ihåg vad man har gjort på dagen :).
Ser gärna fler berättelser ur ditt resande liv. Är ju jätte trevligt att få inblick i andra länder.
Hoppas att din valborg & 1:a maj varit lugn å fin.
Kram din vän Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

2 maj 2008 13:11

Vilken härlig bild :)
Tack för ännu en intressant berättelse.
Ser fram emot din nästa.

Ps: Jag har kommenterat ditt senaste inlägg i mitt inlägg "Morgonstund".
Trevlig helg jag önskar dig min vän :)
Kramen!

http://birgittas.bloggagratis.se

 
dottern skickar en varm kraaaam

dottern skickar en varm kraaaam

2 maj 2008 15:21

Tur att du talade om att ni fanns med på bilden, annars hade jag nog inte registrerat det eftersom ni ser så annorlunda ut i "rymddräkterna" Men visst känner man igen er.

http://blogg.marlenes.nu

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

2 maj 2008 16:49

Snyggaste paret där längst fram;) Visst vill skogsfrun höra om reseäventyr i Jugoslavien! På måndag börjar färden alltså, skogsfrun har biletten till hands;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

2 maj 2008 17:29

Tittar in och önskar dig en trevlig helg. Hoppas solen lyser på dig!
Kram

http://Frump.bloggagratis.se

 
 ♥ ~Ruth~ ♥

♥ ~Ruth~ ♥

2 maj 2008 17:37

Så var den resan slut, oj så intressant det var att få läsa din berättelse. Vill gärna höra om flera av dina resor, varvad med en liten saga om troll och knytt i skogen.
Önskar dig en trevlig helg, och kramen lämnar jag naturligtvis !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

2 maj 2008 19:58

Tjusigt par längst fram:)
Tack för dina rara ord i min blogg.
Önskar dig allt gott vännen
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
corina

corina

2 maj 2008 20:06

Ja du jag måste säga att du gjorde det bra när du slutade röka...kan du så kan jag självklart!Nu har jag rökt min sista cigg så nu har jag bara tuggummi! Bara att kämpa på med andra ord:) Kramen!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

2 maj 2008 21:04

Svar på din fråga i min blogg - nej jag är färdig till vintern känns underbart, men jag snart hoppa på nästa utbildning så att jag blir det jag verkligen vill studera till från första början.
Hoppas att du får en bra helg kram vännen

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

2 maj 2008 23:42

Och vad gör du då här på fredag kväll...saknaden är stor...du har inte hälsat på...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

3 maj 2008 11:44

Ser fram emot fortsatt berättelse. I min hemsida finns bilder från Kroatien men inga berättelser....kolla får du se.

Och du har väl grillat...eller *L*
Kramenmjamen från mig

http://www.av-eriksson.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

3 maj 2008 18:04

Carl XVI Gustafs hälsar :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

4 maj 2008 00:19

Hmm, nu är jag osäker på om jag har lämnat en kommentar här eller inte. men i vilket fall som helst, så vill jag gärna få läsa om dina resor. Fotot måste vara ett trevligt minne på ett stiligt par.
Ha en fortsatt skön helg. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

4 maj 2008 01:45

Kikar in för att tacka för värmande ord om min nya hemsida. Å självklart för alla fina meddelanden på min blogg :)
Hoppas att du ska få en härlig söndag.
Kram Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
corina

corina

4 maj 2008 20:26

Ser redan fram emot nästa resa:) Att läsa om dina resor är spännande så du får gärna berätta mera! Kramen till dig!

http://wanilla.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards