Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 21 maj 2008

Alla kaktusar sticks inte!

Av Bengt - 21 maj 2008 10:56



Mina reseberättelser börjar här. Klicka!



   

”Jag bjuder dig på ett parti!” Sa han.



Nästa dag blev det till att ligga och sola på den härliga sandstranden och simma i det stora innanhavet. Det vatten som de stora digniteter av Sovjetledare badat i vid Krim. Det blev en heldag på stranden.

Där provade jag på för första gången drakflygning. Det var oerhört underbart att få sväva där högt uppe som en fiskmås. Man ville inte ner igen när det var så dags.

När vi mot kvällning hade kommit upp till hotellet för att göra oss i ordning för kvällsmat knackade det på vår dörr. Där står en person som vi kände igen som kypare från restaurangen vi varit på kvällen innan. Vad kunde hans ärende vara? Hade vi ställt till något galet tro i går?

Han hade blivit uppskickad till oss för att be oss komma till restaurangen även denna kväll. Varför då, var det en taktik att fiska upp gäster?

Men de skulle då istället bjuda mig och min partner på en fin supé! Klart vi blev väldigt förvånade över detta erbjudande och undrade varför vi skulle bli bjudna.

Så gavs  denna förklaring!  Jo de ville att vi skulle se till att det kunde bli en danskväll även denna  kväll.  Något de inte själva kunde klara av utan oss. Vi skulle få se till att dansen kunde komma igång. Inte gick det att avböja sådan förfrågan utan det blev dans även denna kväll! Men det var som föregående kväll, det var bara turisterna  som dansade och Bulgarerna såg på men klappade åt turisternas dans!

Nästa dag ville vi se något annat än turister och åkte ut på landsbygden. Där fann vi en kaktusträdgård omgiven av en vacker mur. Det var inget inträde till den. Det var bara att öppna en grind och gå ner för en trappa. Vilka kaktusar och vilka mängder där fans.  Aldrig hade jag trott att det kunde finnas så många olika sorters och med så skiftande färger vad det gällde kaktusar.

 

Under vår tid där besökte vi restauranger som inte i vanliga fall besöktes av turister. Kommer ni dit någon gång ska ni besöka en sådan restaurang och beställa deras nationalrätt ”Gulasch”

Det är något helt annat än det du kan äta här som det vi kallar för Gulasch. Den är underbart god!

Fisk var också något speciellt att äta i Bulgarien.

Det fans också härliga berg och naturområden att vandra i.

 

När jag på dagen strövade omkring utefter stranden satt det schackspelare lite varstans och spelade.

Då jag är intresserad av schack så ställde jag och tittade på dem där de satt i sanden.

När partiet vag slut och den mattade reste sig svängde  schackmattaren ut armen som var en inbjudan att sätta mig ner på andra sidan brädet. Vid sådana tillfällen behövs inte yttras ett ända ord för man ska förstå varann. Det ädlaste spel som inte kan vinnas på att man har tur, Ett spel det inte går att fuska i.  Jo det partiet förlorade jag. Det blev fler partier innan

semestern var slut och jag lyckades faktiskt vinna någras tycken.

 Men vad många duktiga schackspelare det finns i Bulgarien.

Med detta slutar jag så denna berättelse från Bulgarien!

Nästa resa blir en kanotfärd i Sverige så klicka HÄR!


Se nu tittar lilla solen fram. Det värmer ibåde kropp och själ. Den värmen vill jag här genom mina tankar skänka er och önska er en underbar dag. Kram!


 
 
Alle

Alle

21 maj 2008 12:23

Gulasch soppa är gott...det gillar jag ...flytta runt kungar,torn och hästar är dock inget som jag tycker är kul....
Och kaktusar sticks faktiskt... om man blir för närgången....ha en bra dag...Alle

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
nettan

nettan

21 maj 2008 13:15

mmmmmmmmmmmmm ser helt underbart ut på bilden.
Önskade man vore där *S*
Tack för kramen på min blogg
Här kommer en stooooooooooooooooooor stoooooooooooooooor kjam till dig
KJJJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMM

http://trollsystern.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

21 maj 2008 14:56

Denna semester verkar enbart vara trevlig. Jag hade en liten aning om att det skulle dansas fler gånger på restaurangen ni besökte i går. Drakflygning sysslar de med på åkrarna här omkring. Ja, inte nu med små drakar, utan folk som hänger under en stor drake.
Gulasch är supergott. Både som gryta och soppa.
Ha det gott. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

21 maj 2008 18:46

Vilken underbar berättelse :)
Ha en trevlig kväll min vän!
Kramen

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

21 maj 2008 19:17

Vilken mysig resa, fixa underhållning med dans för befolkningen, bli bjuden på god mat, flyga som en mås över vattnet, vad mera kan man önska sig, och vad mera kommer det att bli ?? Mycket bra berättat och beundrar ditt minne att komma ihåg detaljer, kanske skrev du dagbok på dina resor ?
En kram skickar jag tillbaka till dig !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

21 maj 2008 21:33

Schack är kul om man är bra på det. (kan väl gälla det mesta)Skogsfrun spelar mot datorn ibland, lätt och medelsvårt. Kan tänkas att drakflyg är härligt men Göta Petter; dålig kontroll vá!

http://barasaras,bloggagratis.se

 
Corina

Corina

21 maj 2008 21:47

Kikar in som hastigast,fotboll på TV och nu är det halvtid:) Kram!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

21 maj 2008 23:42

Tack vännen ...den där kramen behövde jag efter denna arbetskvällen....kram tillbaka!

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
maki till Smeden

maki till Smeden

22 maj 2008 08:42

Innan jag lägger mig, önskar jag Dig en skön dag. När jag kom hem idag ,lyste solen på klar blå himmel. Det bli nog så hela dagen.
Härligt eller hur?
Ha det gott
m a k i

http://maki.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

22 maj 2008 14:57

ha ha ha, ja kan tro att du kände dig som en kung på dansgolvet också. Inte illa när de ber än att ännu en gång ta till dans.
Å visst finns det otroligt vackra kaktusar.
Ha en fin kväll. Kram Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards