Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 3 juni 2008

Kunde se ut över hela Agadir

Av Bengt - 3 juni 2008 11:21



   

Nu har jag också suttit på en kamel!

 

Nästa dag tog vi och traskade upp på ett berg. Därifrån kunde vi se hela Agadir. Nedanför såg vi hamnen där fiskebåtarna just kommit in och höll på att få iland sin fångst.  Fångsten östes upp i korgar som andra tog hand om för att sälja. Det hände att en del fisk hamnade på marken. Men den fisken fick inte tas upp utan den skulle tas han om de fattiga fick vi reda på. Om det var lag eller tradition vet jag inte.

Uppe på berget fans också småpojkar som hade små lamm som de ville att man skulle ta i famnen för att vi så skulle kunna ta bilder på oss med ett lamm i famnen. Pojkarna var rätt påtvingande och var inte så trevliga när man nekade. De ville ju ha betalt för att vi tog fotografier med deras lamm.

Från berget vandrade vi så ner till hamnen för att se närmare på fiskebåtarna. Strax intill hamnen så vi en plats där de höll på med fisk och intill där var en stor hall som vi gick in i.

Där fans fult av stora bord som var fulla av fisk. Har aldrig sätt så många olika slags fisk någon gång. Där kunde vi också se olika sorters bläckfisk. Syntes fisk i alla dess färger och former.

Sen gick vi och åt middag ute då vi var för lata att laga mat hemma. Sen var det dags igen att njuta av strand och vatten igen. På stranden träffade vi på en kamelhållare som mot betalning lät oss rida på kameler en liten tur ut efter stranden. Medan mannen ledde kamelerna.. Att fara ut med kamelkaravan i öknen förekom inte alls under vår tid i Marocko Det fick jag uppleva först på en annan resa som då gick till Tunisien.

Det gick nog inte några kamelsafarier för turister eftersom vi inte fick några erbjudande eller såg någon reklam om det. Nu var det så att vi såg mycket bilar med soldater, pansarvagnar m.m som var på väg söderut mot öknen. Marocko låg nämligen i strid med ett ökenfolkslag som ville ha ett eget land och få sköta sig själv och inte tillhöra Marocko. Denna frihetsrörelse kallade sig för Polisario. Det kunde ju vara en orsak till att det inte var några ökensafarier från Agadir.

Så fick jag lära mig där i Agadir om Fatima. Hon som skrev ner Koranen efter Mohameds berättelse. Som minne köpte jag så en liten hand som skulle föreställa Fatimas hand.

Det blev berättat för oss att ca en till en och en halv mil bort ut efter stranden skulle det finnas ett delta med flamingos.

Kanske någon undrar hur vi kan få reda på så mycket i länder där det antingen förutom sit modersmål talar ryska, tyska eller franska.  Det går utmärkt att tala med folk. Man använder händer och symboler pekar och ritar med mycket mera, några ord av alla språk man kan något ord av. Det tar längre tid, men går utmärkt om tar sig tid och är öppen för kroppsspråket!

Vi bestämde oss så att i morgon skulle vi vandra till deltat!

 

Forts. följer. Klicka här!

 

Värme och sol nu trivs jag och önskar ni också trivs lika mycket därtill

får uppleva dagen av lycka. Kram!

 
 
Birgitta

Birgitta

3 juni 2008 14:26

Intressant min vän! Kroppsspråket kommer man långt med.
Skriver inte i min blogg förrän ikväll tror jag. Kramen

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

3 juni 2008 14:47

jag har inte ens suttit på en häst

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
kurrelina

kurrelina

3 juni 2008 15:39

Ja du man kan verkligen klara sig ganska bra med armviftande och penna och papper det fick jag erfarenhet av när jag tillbringade en månad varje vinter i spanien
Det är väl några hundra meter till vattnet.
kramenmjamen på dig

http://www.av-eriksson.se

 
Frump

Frump

3 juni 2008 17:40

Språk är så mycket mer än bara ord...

Ha det gott, kram!

http://Frump.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

3 juni 2008 20:02

min mor kan prata med alla människor

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ruth

Ruth

3 juni 2008 20:30

Att inte kunna konversera på ett begripligt språk tycks mig vara jobbigt. Men för allt man ser omkring sig behövs inget språk, det bara matas in i minnet. Trevligt att få följa med er på dessa resor, jag njuter varje dag.
Kamelkramiz / Ruth

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

3 juni 2008 22:24

En tur på kamelerna fick ni i varje fall, även om det nu inte blev någon ökensafari. Fatimas hand är en viktig symbol i Islam. Som halssmycke är den ett beskydd. Jag har ett halsband med Fatimas hand som jag en gång har fått som gåva för många år sedan.
Ha en härlig morgondag och en fortsatt skön kväll. Kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

3 juni 2008 22:35

Se där det blev kamel! och fler resor. Hur har smeden hunnit med allt, och klarat livhanken dessutom. Usch va svårt med närapå tiggare-lammungar. Se fattigdomen och inte kunna hjälpa.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

3 juni 2008 23:30

Vilken underbar resa detta verkar att vara. Å jag fick mig ett gott skratt om grabben i inlägget innan :) ha ha ha du är bara för go.

Kan tro att det var tur för dig att det inte var du som låg å spana in den snygga pinglan utan topp. Då hade du nog fått parasollet i skallen. he he he.
Önskar dig en fortsatt fin vecka vännen.
Kram Bettan;)

http://grafikbettan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards