Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 5 juni 2008

Utflykt till Marrakech.

Av Bengt - 5 juni 2008 11:20


Berättelsen börjar här, klicka!

   

  Man får akta sig för vad man filmar!

 

I Agadir fans det en stor marknad som rekommenderades för turister. Men det var inget mot den som vi letade upp och låg avsides från Agadir. Där var inga turister. Vi hade blivit bekant med en dansk yngre kille genom att jag hade hjälpt hans far att komma under läkarvård efter att ha fått ett hjärtstillestånd som jag lyckades få hävt.

Denna kille vilje gärna följa med oss på våra utflykter, så han följde med till denna marknad. Där fans allt i matväg höns, oxkött och lamm hängande som flugorna surrade runt, kökstillbehör mesta dels i koppar. Vilka grönsaksstånd sen? Det var rovor morötter, bönor, potatis, ja allt man kunde tänka sig i grönsaksväg. Men de var inte hur många sorter som var fascinerande. Det var hur höga pyramider de låg i. Liksom allahanda frukt, dadlar meloner, o.s.v Allt detta fick jag på film.

Men nu är det så att religionen förbjuder avbildning, varför man får inte ha fotografier på människor. Fast kung Hassan själv höll inte alls på detta. Han fans på bild både här och där.

Jag hade riktat min kamera för att filma och just då hade en svartklädd beslöjad kvinna kommit framför kameran. Hon skrek ilsket på mig och hytte åt mig innan hon raskt kilade därifrån. Där fans tenn, koppar och andra hantverkare också. Under ett uppspänt tygtak  stod en barberare ute i det fria och rakade en annan man. Jag frågade om jag fick filma dem. Jodå det gick bra men måste lägga en slant i deras händer. Det var en marknad det.

Tiden gick, det var bad, det var utflykter, det var besök i moskéer och mycket annat.

En dag for vi till Marrakech. Dansken fick följa med oss dit. Marrakech kallas får den röda staden. Muren runt den är röd och mycket är byggt med cement av röd sand. Vilka palats där var. Det var som att komma in i ett sagoland hämtat ut tusen och en natt. Där fans ett stort torg som det fans allahanda uppträdanden av Akrobater och sagoberättare o.d Där gick män med en massa kärl som hängde på dem.  Dessa kallades för vattenmän. Mins inte riktigt hur berättelsen var om dem. Men det var män som hade vatten att ge eller sälja. (Se bild)

Vid ena hörnet av torget kom man in i trånga gränder, oftast täckta med tak. Det var väldigt rörigt där. Det var lätt att gå bort sig där. Det fans alla möjliga stånd och små affärer. Läderaffärer, mattor, tyger och en massa krimskrams, men det som det fans väldigt mycket av så var det allahanda kryddor och sådant man använder till parfym. Man kunde köpa ex. saffran och vaniljstänger billigt där. Ja det var en stad som måste besökas om man är i Marocko.

Dag efter dag gick och den ena var inte lik den andra. Något som var förbjudit i Marocko var porrtidningar. Det var stränga straff om man smugglade in sådana.  Mins vid ankomsten hur noggrant tullarna sökte efter sådant.

Det var kanske därför det fanns människor som betedde sig väldigt besynnerligt. Något jag till sist berättar om.

Bakom en av de stora sandkullarna hade vi funnit lite växtlighet och lagt oss där på vår filt och fått skugga av några palmer.  Då vandrar en man runt, runt oss  20 meter bort samtidigt onanerande och ger tecken åt oss som vi tolkade att han ville vi skulle älska för honom. Han höll på väldigt länge innan han försvann.

En annan dag när vi låg uppe på en sådan kulle kom en färjad man till oss och satte sig vid oss utan att säga något men ville vi skulle älska.

Därmed slutar jag så denna berättelse om min resa till Marocko!


Nästa resa blir Polen. Klicka här!

  

Så får jag se vad det blir på nationaldagen!

Slänger väl alltid in något.

 

Nu när det är sommar och sol och koskit i hagen!

Då önskar jag er lycka och glädje hela dagen. Kram!

 
 
kurrelina

kurrelina

5 juni 2008 11:30

Vilka härliga bilder du tagit och jag funderar starkt på att spara dina berättelser till en liten bok som jag kan läsa när jag behöver lite underhållning. *L*
Berättelsen om Maroco påminner om när jag var i Tunisien för många år sedan. Så annorlunda och så spännande länder.
Ha det nu gott och hoppas du kommer ihåg att sjunga nationalsången (kan du den?) jag tror jag kan den i alla fall...nästan.
KRAMENMJAMEN PÅ DIG

http://www.av-eriksson.se

 
Smeden svarat!

Smeden svarat!

5 juni 2008 12:06

På en sådan fråga måste jag svara!
Jodå den kan jag, och även den danska och norska, glömt den islänska och den finska är ett språk jag inte kan men #vårt land vårt land vårt dyra fosterland på svenska!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

5 juni 2008 12:39

Men hörru mr. Smeden, varför kan du den norska och danska?? Det räcker väl med en, eller hur. Men duktigt av dig i alla fall.
kramenmjamen på dig

http://www.av-eriksson.se

 
Jenn

Jenn

5 juni 2008 13:11

Tusen takk for gode ord i bloggen min,det satte jeg stor pris på:)
Har vært inne her jeg med og tittet,uten å legge igjen spor..fy meg.
Du skriver så utrolig bra,kommer nok oftere hit heretter.
Imponerende at du kan både den danske og norske nasjonalsangen..den danske kan ikke jeg:)
Ha en fin dag og helg i varmen.

http://skriverier.jenn-k.com

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

5 juni 2008 13:40

Skogsfrun tyckte först att det var smeden till vänster i bild;)Väldigt brun!
Det var nog tur att ni inte tog uppmaningen på allvar, ni hade kanske fått böter istället för betalt, hehe:))

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

5 juni 2008 16:21

Vilka fina bilder!
Ja du Bengt...du har då varit med om så roliga, småtokiga, sanslösa händelser på dina resor ;)
Ha det bäst! Kram

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

5 juni 2008 18:41

Å, jag som gillar trädgårdar..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
"Bettan"

"Bettan"

5 juni 2008 21:18

Ja du smeden!
Det är sannerligen olika typer av äventyr där du befinner dig :). Men tycker att det är himla kul att du delar med dessa till oss andra.

Dock är jag lite besviken på att du inte nämnde huruvida ni gjorde i de sist nämnda raderna *skrattar*.

Men eftersom att du är lite små vild av dig, så vete sjutton om du inte gjorde det i alla fall :). Ja ja vännen. Jag är så glad för att jag har fått en så fin vän även i dig.

Kramis Bettan som önskar dig en trevlig helg. Vet ej om jag själv kommer vara inne ngt i dagarna 3.

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

5 juni 2008 22:03

Marknadsplatser är ofta mycket trevliga platser att besöka oavsett vilket land man befinner sig i.
Ha en skön helg. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

5 juni 2008 22:45

Ja mkt koskit i hagen...sommar...härligt...
4 veckor kvar till semestern...och din berättelse ...spännande som vanligt...stora äventyr...alltid lika kul att läsa...ha en skön helg ...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

6 juni 2008 00:06

Kan bara skratta åt allt tokigt du råkar ut för, ja roligt och trevligt också. Å'så är du ju så himla bra på att berätta trollbindande och roande.. Nu har klockan passera 24,00 Så jag får hoppas du får en fin Nationaldag !
Kjamen ..

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards