Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2008

Så tar denna resa slut!

Av Bengt - 28 oktober 2008 22:37


 

Besök på Malbork sen dags att åka hem!

 

Så en dag tar jag bilen kör först några mil söder om Gdansk varefter jag svänger ytterligare några mil österut, Då är jag framme vi d den gamla borgen Malbork. (Svenska Marieborg )  Den ligger vid floden Nogat (Se bilder!) Det är en av  Europas största borgar byggd mellan 1276-1457.Den har tre stycken vallgravar . Man kommer in via en pampig vindbrygga och genom dess stora portar. Där kan man vandra runt bland flera olika byggnader och flera skilda borggårdar. Det finns även en slottskyrka. Det är  en borg man inte får missa om man nu är i dess närhet som i någon av de tre städerna Gdynia, Sopot eller Gdansk

Runt dessa städer är det många platser som är intressanta att besöka. Bl. annat marknader historiska platser och mycket annat..

Efter 14 härliga dagar så är det dags att ta farväl av Sopot, Polen och Mariola, så jag säger ”dowidzenia och djinkuje”= adjö och tack så mycket, för att nu vända hem igen.

Kör först norrut där halvön Hell börjar och kör så västerut följande vägar som går längst Östersjön. Lummiga skogsområden på smala vägar. Men vägen går inte direkt vid havet. Kommer till en skylt där det står en konstig bokstav och vidare ebba.

Tittar på kartan och ser att vägen går ner till havet. Kommer fram till en liten badort och kurort som heter Webba. Där finns en kamping. Dess strand består av vit mjuk och behaglig sand. Ja finnare en Tunisiens ökensand. Någon bättre badplats går inte att finna på hela jorden.

Efter besöket i denna lilla kurort får jag åka tillbaka till den som jag var på väg innan på mot  färjan som går tillbaka till Ystad. Kör igenom staden Slupsk och besöker Koszalin två intressanta gamla städer innan jag sitter på färjan hem till Sverige med många vackra minnen som snurrar i huvudet..

Med mersmak på Polen så blev det fler reser dit och kommer att göra fler.

Då jag ännu inte varit i östra Polen. Alltså den delen som kallas de tusen sjöar med härliga skogar och djurliv. Har planerat att ta en tur dit till nästa sommar!

Men jag ska berätta lite av de andra reser jag gjort till och genom Polen en annan dag!   Så klicka HÄR!



Intresserad av ny resa till Polen så klicka här!


Så till mina ständiga önskningar ni har det bra och trivs och njuter av livet mina vänner. Kram!

 
 
Corina

Corina

29 oktober 2008 07:28

Om man blir medlem på Photobucket vilket är gratis har man tillgång till olika sätt att redigera sina bilder,bland annat kan man göra bildspel med musik till ganska enkelt.Men det är lite tidsödande.Nackdelen är väl att man måste ladda in sina bilder i hotbucket först och det kan ta ganska lång tid om det är många bilder. Kram !

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

29 oktober 2008 10:48

Fin berättelse och fina bilder du visat från din spännande resa till Polen!

Önskar dig en riktigt trevlig dag!
Kram

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

29 oktober 2008 16:51

Hei på deg.Da er jeg hjemme igjen etter noen herlige dager på reisefot:))
Så flotte bilder du har her,moro å både se og lese.Du skriver bra,det skal du ha.
Ha en fin kveld.
Klem fra meg som springer fra blogg til blogg nå i kveld:P

http://skriverier.jenn-k.com

 
Ruth

Ruth

29 oktober 2008 19:07

Go'kväll !
Så var denna resa över för dig och för oss läsare. Många härliga bilder och en fin reseskildring. Så det blir en ny resa för dig nästa sommar (blir avis !)...
Kramiz

http://bernamis.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

29 oktober 2008 19:08

En liten undran....har du skrivit dagbok över allt du varit med om eller kommer du ihåg så mycket av dina resor????
Jag har rekommenderat din blogg till en massa vänner för att läsa alla dina reseberättelser och även alla andra intressanta saker du gjort. Vilken bokstavsberättare du är...helt fantastisk.
Ha det gott
KRAMENMJAMEN PÅ DIG

http://kurrelina.bloggagratis.se/#617085

 
Marianne

Marianne

29 oktober 2008 23:55

Härliga bilder du har. De gör verkligen god reklam för Polen.
Ha det gott. kram

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards