Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under december 2008

Av Bengt - 30 december 2008 22:12




Så har ytterliggare ett år gått ur tiden och ett nytt blir till!



Måste ju hinna komma in med en nyårshälsning till er mina vänner och alla som titta in i smedjan. Får tacka för allt trevligt ni givit mig av det gångna året såväl med vad ni bjudit mig under  det nu svunna året  såväl med de varma och trevliga kommentarer i smedjans som allt fint, vackert och roligt i era bloggar.

Får även tacka för de personliga mail ni sänt mig med bilder och annat.

Det har varit trevligt med de hemliga och personliga samtal som också har skett. ( därför har jag godkännande av kommentarer!)

Just nu tänker jag på en före detta blogg-vän som kanske känner oro för vad jag kan yppa.

Skulle hon fortfarande titta in i smedjan vill jag försäkra att vad jag en gång mottagit i förtroende stannar för evigt inom mig! Även dig önskar jag ärligt ett gott och underbart Gott Nytt År!

Så får jag önska att årets sista timmar är fulla av glädje och lycka och det blir ett nytt underbart GOTT NYTT ÅR för er där vi tillsammans får uppleva lika underbara givande och tagande i våra bloggar!


Så syns vi nästa år igen!

 

Så måste jag ju ha med mina slutord även denna gång:

 

I denna stund är mina önskningar inte för en ny dag veckoslut eller helg. Nej,

Jag önskar er lycka, glädje, kärlek och livets goda kommande året 2009.

 Kram!

Av Bengt - 22 december 2008 16:12


Några har tyvärr inte fått min julhälsning!

 

Till alla er som jag har mailadress till beklagar jag om min julhälsning

inte kommit fram. Tydligen har det blivit något strul med dessa mail.

Har den varit för tung må tro?

Ville så gärna göra en personlig julhälsning till er av eget skapande.

Så ni får vara med på den som är ställd till alla som var smidet den 18:de,

Nu blir det nog det sista smidet före Jul. Så nu önskar jag än en gång er alla

EN RIKTIG GOD  OCH VILSAM JUL!


Av Bengt - 19 december 2008 22:06

I kväll är det inte roligt alls!

Är det inte det ena så är det de andra så här i juletiders jäkt!I morgon ska jag ut med vänner och storhandla vilka inte har bil!  

Fläktremmen small i väg på min bilen. Det hade väl gått ann.

Men det berodde på att andra saker gått sönder. Bl. annat ett drivhjul

Som driver remmen. Delarna kostar femtusen kronor sen plus arbetskostnader.

Det var en fin julklapp jag fick i år! 

Nu vet jag hur de gar det som måste ta sig fram utan bil så här vid juletid

Således har det blivit väldigt sent i kväll och mitt humör är väl inte på blogghumör.

Vet inte om det blir några kommentarer i kväll,  De kommer nog under lörd/söndag

istället. Så får jag se vaad det kan bli smidet på måndag!

  

Med mina missöden i dag önskar jag tvärt om för er med bara trevligheter och glädje. Kram!

Av Bengt - 18 december 2008 20:12



Mörkt och kallt i smedjan!


Vad ska jag smida? Jag blåser och blåser med bälgen. Men inte en endaste liten låga blossar upp. Det går ju inte att smida ett kallt järnstycke.

Det ända jag kan göra är att lägga in en you tube. Denna kan väl vara passande  i dessa dagar.

Vacker och njutbar är den väl också och vilken sångare, eller hur?

Så det blev lite värme ändå i smedjan.

Ja det var vad jag hade att bjuda på. Det blev bara en gammal hästsko från smedjan.

   

Däremot är det väl inget fel min förmåga att ha önskninga. En önskan jag har är att ni mår utmärkt och är lyckliga. KRAM!



Av Bengt - 18 december 2008 00:11

Kära vänner.

Ni fick inga kommentarer av mig i går! Hade börjat sen måste jag

Sluta. Det blev en kommentar. Det var min mage som hindrade mig att fortsätta med kommentarer och bloggandet.

Det blir inga kommentarer  i dag heller säger min mage.

Men jag sätter en bild till er medan jag springer fram och tillbaks medan jag

smider detta!

God natt återkommer väl i morgon?

Önskar er vad jag brukar. Kram!

Av Bengt - 16 december 2008 20:23


 Dåligt med smide idag!



Det är ingen ide att så här nära jul försöka med all jäkt göra smiden om mina resor.

Får väl se vad jag kan komma på att bjuda på så länge.

Gör det lätt för mig i dag och låter yuo tube läsa "tomten" om det kan vara något att lyssna på. OBS det dröjer en stund innan den börjar!


Men även om inte smidet blir till belåtenhet så vet mina önskningar som alltid är att ni har det bra ocg är lyckliga.Kram

Av Bengt - 15 december 2008 20:23


Från början på polen resan:Klicka här!


Snart hemma i Sverige igen!

  

Då jag kört runt i nästan alla Tysklands städer tidigare semestrar ville jag uppleva lite minnen därifrån. Således styrde jag färden öster ut.

När jag körde igenom kolgruvedistrikten var det inte så värst trevligt. Lukten kunde man stå ut med men inte ögonsvedan. Så det blev inget uppehåll där inte! Men från vägen i närheten av Wrocslaw kunde man se vackra blomsterfält. 

 Så blev det mörkt och jag trött när jag kommit ifrån koldistriktet. Men i Polen stannar man inte bara bilen och går och lägger sig.. Det är nödvändigt med ett inhägnat och övervakat ställe. Kom till en liten by och började leta efter ett ställe att campa på.

Det stod en bil med lyktorna tända. Stannade och frågade det tre killar som satt i bilen var det fans någon campingplats. Jodå jag skulle bara köra efter dem så skulle de visa mig. Jag följde så efter dem men med deras sätt att visa mig vägen förstod jag att jag inte skulle hamna på någonCamping.

Jag svängde av och drog med hög fart in på en annan väg. Min husbil är en Amerikanare med stor motor som kunde dra ifrån en gammal Polsk bil hur lätt som helst.

Någon camping fann jag inte men däremot kom jag till slut fram till ett litet hotell med en inhägnad parkering. Där tog jag så in.Efter att ätit frukost på hotellet körde jag så vidare tills jag var framme vid gränsstaden Slubice och kom in i Tyskland. Hade inte mer en kommit in på den stora tyska vägen förrän jag fick se en ryslig bilolycka som hänt några minuter innan

Så åkte jag in och tittade lite på Berlin där jag hade minnen från när berlinmuren fanns.Besökte Hamburg där jag bott i tre månader en gång i tiden.

Så vidare med färga till Danmark upp genom Själand till Helsingör –Helsingborg och upp till Borås och så gick dagarna som vanligt igen på Hökåsen! Men dagarna var fyllda av starka, minnen mest trevliga och underbara.

 Men det blev fler resor genom Polen och camping i Zacopane och hoppas jag i framtiden  kommer att göra det igen! 


Ännu en ny Polenresa klicka här!


Så är det en ny vecka igen då jag säger som jag framfört i tidigare smiden. Nämligen att jag önskar att det blir en underbar och härlig vecka för er. Kram!


Av Bengt - 12 december 2008 16:28


(Har gjort ett extra inlägg i dag för att det lättare ska gå att välja i kategorilistan!)  


Synd att detta avsnitt råkade komma till denna helg med Lucia och allt där hör till!



Så till nästa resemål!



Så tackar ja för en underbar tid vid Tatrabergen och Zakopan och drar vidare. Färden går nu cirka tio till 15 mil nordväst mot Auschwitz. En det är svårt att hitta dit för det heter inte alls så på polska och kartan jag har är polsk. Det är småvägar dit och på kartan står det med små bokstäver ”Oswiecim”.

Väl framme vid själva koncentrationslägret går man så in genom porten där det står ”Arbeit macht frei” ( Arbete ger frihet).   Man fick se de dubbla elektriska stängslen runt området som var som en liten stad. Man fick se duscharna som fångarna gasades ihjäl. Det var ett stort duschrum (se bild).

Såg kremeringsugnarna  där liken kördes in på vagnar efter att massavrättats med gas som kom ur duscharna i stället för vatten, Nakna män, kvinnor och barn tillsammans. Såg Straffcellerna. Fick se och promenera i gården där med planket som fångar blev uppställda och skjutna.

Man såg skorstenen där röken stigit upp vid kremeringarna. I ett av husen var det stora inglasade rum där det låg vad som tagits ifrån fångarna. Det var bland annat tusentals glasögon. I ett av rummen var fullt av resväskor.

Det var en kuslig känsla man hade i kroppen när man gick runt och såg allt detta. Man såg fångarna och vad som hände där i fantasin som i en film.

När man kom till galgen där fångarna hängt en av plågoandarna lättade det lite på den sorgsna stämningen man hade för trots att jag är emot dödsstraff och hämnd tyckte jag det var bra att han blev hängd!

Det var 3 miljoner judar som mördades samt flera tusentals mentalsjuka, kommunister, zigenare och andra som var emot nazisterna i dessa förintelse lägren.

När jag göra detta avsnitt i min reseberättelse kan jag inte låta bli att avsluta med:

Tänk i dag finns det tusental överallt här i Europa och inte minst i Sverige som i dag ropar: ”Heil” med nasihälsning och nazistiska partier som röner god framgång i valen! Deras propaganda var listig och bra på Hitlers tid och så ock i dag!!!!

 

Slutet på denna Polen resa -Klicka här!

  

Trots detta tråkiga i dagens reseberättelse hoppas ni kommer må bra nu denna tredje advents helg och är alltjämt lyckliga vilket jag önskar er. Kram!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards