Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 1 december 2008

Åtrer till Polenresan!

Av Bengt - 1 december 2008 20:00


  

Här sitter jag nu vid datorn igen. Men jag fryser och snörvlar. Hostar lite fortfarande.

Men nu ska jag i alla fall försöka fortsätta min Polenresa.

Slutade sist med färden går vidare efter att ha besökt Krakow.

 

Vägen från Krakow var en smal och krokig väg. Det var en hemsk sträcka på en så där fyra fem mil. Något välkänt är ju den polska bilisten som jag nu i värkligheten fick uppleva rejält. Man skulle kunna tro att körkortet i Polen var något som man kunde få till julklapp.

Men sant är att många har kunnat muta sig till sitt körkort och körkortsutbildning var något helt annat än i Sverige. (Hoppas den är bättre i dag!)

Vid varje högerkurva körde jag ute vid dikesrenen för att kunna snabbt vrida ut från vägen om det kom en mötande bil. För övrigt fick man vara beredd på att det var som helst kunde dyka upp en mötande omkörande bil även om det så var i en skymd kurva och bilen var en stor lastbil.

 Ja så har det varit mer eller mindre under alla mina turer i Polen. Där har jag fått se många demolerade bilar ut efter vägarna än vad jag sett i andra länder.. Står det en bil parkerad så får man vara beredd på att den plötsligt kan svänga ut på vägen mitt framför kylaren på sin egen bil.

Har ni någon gång åkt med en polack kvittar om det varit manlig eller kvinnlig förare så har ni nog upplevt att det varit som att gå på en Tivoliattraktion. Fast där på tivolit har funnits säkerhetsanordningar!  Efter att det knappast slagit om till grönt ljus gasen i botten så man trycks hårt bakåt mot ryggstödet och i nästa korsning lyser det rött. Med bibehållen hastighet och så en tvärnit och man trycks hårt mot bilbältet om sådant finns fungerande. Så håller det på korsning efter korsning om man inte har turen med grönt ljus mest hela vägen.

Ni som varit i Spanien eller Grekland och talar om trafiken där så kan den inte jämföras med den Polska .

   

Denna gång handlade min berättelse mer om Polska förare och Polsk trafik än själva resan.

Men det kan vara en sinnesbild om hur mina resor varit alla de gånger jag kört i Polen

och berättar om mina resor i det landet.


Fortsättning följer på resandet. Klicka HÄR!


En ny vecka har nu inträtt så det är dags igen att nämna vad mina önskningar då är i dag.

De är att ni är lyckliga, har det bra och inte stressar för mycket ut och in i affärer med julhandeln i denna adventstid! Kram på er!

 
 
Medresenärska

Medresenärska

1 december 2008 20:58

Tack själv för besöket, Smen !!! Jasså du, nu har du vaknat till liv???

Jag har åkt bil i Polen på små grusvägar och visst är det en hetsig trafik även om vägen är mer likt en skogsstig än en bred autostrada. Jag har också bilat i Spanien och Grekland men det är hetsigt ddär också. Heja Sverige, vad vi är bra *fnissar* Joo, du har rätt ... inte är trafiken som den är hemma inte.
Ha det gott!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

1 december 2008 21:25

Om bergen i fjärran på bilden är Tatrabergen/Karpaterna vill skogsfrun genast fara dit! De är "ur biologisk synvinkel ett av Europas viktigaste områden. Det är en fristad för många annars utrotningshotade arter. På 70 000 kvadratkilometer i Rumänien ryms cirka 5 400 björnar (siffran har varit uppe över 8 000), 3 400 vargar och 2 000 lodjur. Rovdjurspopulationerna i Karpaterna är 10-20 gånger större än i Alperna." citat wikipedia. Haa! här bråkas det om några ynka vargstammar så det står härrliga till.
Va gla jag blev över en kommentar från en... smehalva;) ja du är ju inte helt frisk än men på god väg. Tar nog tåg till Polen direkt till bergen och undviker vägar och polska chafförer;)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

1 december 2008 23:29

Skönt att du visar dig igen och snart är kurant, ta dig ett skvätt Whiskey vid säng gående. Det behöver man nog även om man skall åka bil i Polen, huvvane mig, dit åker jag inte.
Kramen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

2 december 2008 00:05

Roligt att du är på benen igen. Trafiken i många länder lämnar ofta en hel del att önska sig när det gäller trafikvett som vi är bortskämda med.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Birgitta

Birgitta

2 december 2008 08:24

Oj, oj! Där skulle man inte vilja köra bil!
Ser att Ruth föreslagit Whiskey till dig också...fast jag tror man blir ganska hes då...eller ;)

Kram från host Birgitta

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Christina

Christina

2 december 2008 08:59

Skönt att du är på bättringsvägen, vara sjuk är ju inget kul.
Ha det gott vännen
Kram

http://qinna.blogspot.com

 
maki till Smeden

maki till Smeden

2 december 2008 10:07

Håller med Dig om. Skulle aldrig sätta mig bredvid polsk caffis.
Det är ju absolut viktigt att komma i stämningen inför Din polen resa......jag ryser av bara tanken.
Här ska inte stressas, bara lungt, Smeden.
Det får andra människor stå för!
Kul att ha Dig hemma.
heikun keikun maki

http://maki.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

2 december 2008 12:33

Tur att jag inte åkt bil där då...jag som är så åkrädd...Ha en bra dag...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

2 december 2008 14:05

Ja ikke bare i Polen di kjører som de har fått førerkortet i julegave..har vært steder der de er helt ville.Man kan bli redd av mindre:(

Du spurte(fråga) hvilken forening jeg er med i..det er reumatikerforeningen:)
Der har vi det så bra så,trives bra i sammen og hittar på masse tok i blandt-hehe.
Ha en fin tirsdag.
Kram.

http://skriverier.jenn-k.com

 
kurrelina

kurrelina

2 december 2008 17:50

Äntligen är du tillbaka så jag kan få läsa dina fantastiska reseskildringar, jag har berättat för en väninna från polen att du skriver om en resa dit just nu, undrar om hon läst det....
Ha det gott i regnrusket
KRAMENMJAMEN PÅ DIG

http://kurrelina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards