Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 2 december 2008

Forts. Zakopane

Av Bengt - 2 december 2008 18:34



 

Innan jag fortsätter min berättelse ska jag upplysa det var en del av Karparterna och Tatrabergen som syntes i förra smidet. Skogsfrun säger att hon då vill hon fara dit. Jag har varit där tre gånger och kommer om hälsan består fara dit igen! Tänker mig en vintersemester där! Så vill jag också säga det går mycket tåg i Polen och det är billigt att åka! Så fortsättning på min berättelse!

  

Dzie´n dobry mina vänner, nu går färden vidare till sydligaste Polen!

 

Har nu lämnat Krakow någon mil och svänger in på en krog för att få lite i magen. Givetvis ska jag ha Flaki. En soppa om jag tyckte mycket om ända tills den dag jag fick reda på vad den innehöll. .Numera  äter jag den inte då jag fick reda på att det var strimlad komage som huvudindregens.  Inte heller tycker jag om Polens nationalrätt som är världskänd. Nämligen Bigos. Den består huvudsakligen av surkål, överblivna kötträtter som vår pyttipanna och

svamp. Åt i stället den polska speciellt panerade fläskkotletten.

Mätt och belåten kör vidare och redan nu kan man se bergen i söder. Det är en underskön natur man färdas i. Så är man framme vid Zakopane  Ser höga snöklädda bergstoppar.

 Man får se det välkända berget Geiwont. Geiwont är en riddare som ligger och vakar och skyddar Zakopani. (Se bild).

Så hamnar jag på en mycket liten mysig camping som heter Auto. Det var tur att jag hamnade där först och inte på den stora kampingen för då hade jag inte fått uppleva detta mysiga ställe med en sin älskvärda och personliga värdinna. Därifrån har jag några minuters vandring till den stora marknadsplatsen ( se  bilder) alldeles intill berget  Gubaowska ( se bild.)

Ytterligare fem minuters promenad kan man antingen komma åt ena hållet till centrum och Zakopanes strög och ett annat håll till den gamla kyrkogården ( se bild) där många av Polens berömdheter är begravda. Bland annat en polsk frihetskämpe som var en berömd skidhoppare och åkte skidor utför stupen när tyskarna jagade honom.

 

Do widzenia för denna gång och fortsättning i Zakopane fortsätter!

Forts. Klicka HÄR!

 

Nu hoppas och önskar jag alla blir eller håller sig friska med underbara förväntningar och väntan på Julens högtid som snart är här! KRAM!


 
 
Ruth

Ruth

2 december 2008 19:01

Tack för denna biten av resan. Nu vet man vad man inte skall beställa i frågan mat, men det man inte vet har man inte ont utav påstås det, så sant, så sant. Säkert ett intressant land för semester.
Kramen

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

2 december 2008 19:27

Wow, äntligen mera berättelser från dina resor! Kul !!!!! Kram på dig !

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

2 december 2008 22:07

Fina foton. Marknader är alltid spännande att besöka. Och tack för upplysningen om maträtterna.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Birgitta

Birgitta

3 december 2008 10:13

Så spännande at läsa om dina resor!
Fy för komage...bläää!
Kramen

http://birgittas.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

3 december 2008 15:38

Det blir nog en mustig och närande soppa på vom -komage. inälvsmat är mycket nyttigare än kött men här ger vi det till våra hundar;) ja de behöver det kanske bättre än vi!
Att tågluffa i Europa det vore något att drömma om, men för en mer resvan person än en tallomsusad skogfru. Sällskapsresa får det nog bli hopppas Mussepigg* är med då;)
Nu far skogsfrun vidare med dig, i fantasin!

http://barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards