Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 3 december 2008

Underbarare för vaje dag!

Av Bengt - 3 december 2008 17:08


Nu börjar vandringen i bergen!


På marknaden köpte ja ett par bra vandringsskor, en kikare och en vandringsstav med en klyka som ett Falkhuvud. Mitt namn blev utskuret på staven liksom dagens datum.

Så var det att åka upp i en vagn till toppen på  Gubaowska. Där blev det en vandring på bergets ås. Det blev flera kilometers underbar men tröttande vandring. Däruppe kunde jag då se rakt ner på min campingplats. Som jag då vandrade förbi. Kom till en liten vacker  och ovanlig träkyrka som jag tittade in i. Det gick åt mycket lodda (glass) på vandringen. Så kom jag fram till en linbana. Vilken tog mig ner till vägen jag kunde vandra hem till campingen på. 

Nästa dag besökte jag den gamla kyrkogården med sina träskulturer ( se förra smidets bild) varefter jag begav mig in i centrum och vandrade på den gatan jag kallar ströget. Det första jag då besökte var en vacker kyrka (se bild) efter det när jag vandrade den bilfri gatan fram så möttes jag av en grupp folkdräktsklädda flickor som dansade fram och sjöng vackra folkvisor vilka ord jag tyvärr och förklarligt nog inte förstod. Där fanns så mycket att uppleva på denna gata att det tog hela resten av dagen och på kvällen satt man på en uteservering och åt en god supé medan man tittade på allt folk som vandrade förbi eller åkte med häst och vagn.

Näta dag var det besök till ett berg som heter Kasprowy. Det låg vid strögengatans slut. Där åkte jag 2000 meter upp i en linbana tillsammans med några jag blivit vänner med på campingen.

Väl uppkomna med linbanan blev det vandring ytterligare till en liten topp där det bara var plats för fem personer samtidigt.  Där var en gränsskylt varmed det stod Tjekoslovakien. Där vi hade gått av linbanan var så en restaurang där vi kunde förpläga oss.  Det var en härlig utsikt över Zakopani (se bild).

Nere vid bergets fot flöt en porlande å vilken man fick gå på en vacker träbro över. Det går inte att beskriva hur vackert där var.

 Så var det till att bege sig till campingen igen för att vila efter en ansträngande dag.

Blir nya vandringar i morgon! Så klicka HÄR!


 Har ni det bra och är glada och lyckliga?  Det hoppas jag och är det inte helt så, så är min dagens önskan att det så ska bli! Kram!


 
 
Medresenärska

Medresenärska

3 december 2008 19:34

Hej Smen!!! nu klampar Medresenärska in igen ... Jisses, är jag först av alla idag??? Vilka fina bilder och vad intressant du berättar. Jaa, det är skönt att skicka nån till ett annat land och sen få sitta hemma och se och höra allt som upplevts. Tack snälla du för att du delar med dig..

Du frågade mig i min blogg om du får kopiera det jag skrivit och visst får du det. Men du har inte läst resten ännu och när du gjort det kanske du inte tycker att den håller måttet. Förklaring kommer sist om det är dikt eller annat !!!
Ha det gott och ta hand om dig!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

3 december 2008 20:05

iiiiii -linbana! Oj oj skogsfrun som är höjdrädd och inte litar på tekniken. Kunde man inte hyra en häst istället, och en snygg trevlig guide att campa med bland bergen några dagar;) Ströget stressar nog bara en skogsfru som knappt ser folk veckan lång. Kyrkor kan vara intressanta byggnadsminnen.
Vidare vidare!

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

3 december 2008 22:21

Trevligt att bli välkomnad hem...tack för det! Det värmde...!
Linbana....höjdskräck...ryser av blotta tanken...men utsikten va säkert njutbar...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

4 december 2008 00:21

Fantastiska bilder du bjuder på i dag. Linbana, näää vette tusan om jag har vågåt, hur är det med säkerheten ? och jag som är så rädd för höjder. Väl framma vill jag tro att det känns himelskt att få blicka över allt det vackra. Nu skall jag sova, vilket du säkert gör redan.
God natt kramen !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
maki till Smeden

maki till Smeden

4 december 2008 10:25

Du är ju en riktig baddare att vandra.
Åka på linbanor är häftig, fast inte titta neråt, huiii, vad ilar då i magen.
Måste säga att det är verkligen intressant att få läsa om Dina resor. Precis lagom för varje dag.
Vart kommer vi näst?
Kul att Du orkar igen.
Ha en bra dag, Smeden.

http://maki.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

4 december 2008 16:47

Oh my..fikk nesten hjemlegsel av det nest siste bildet ditt.Like vakkert der som i grannlandet jo;)
Linbane tror jeg skulle hatt bind foran øynene om jeg skulle kjøre,jeg er høydredd*ler*
Ha en fin kveld.
Klem.

http://skriverier.jenn-k.com

 
merachoklad

merachoklad

4 december 2008 21:55

Ha en bra dag!

http://merachoklad.blogg.se

 
Birgitta

Birgitta

4 december 2008 22:15

Underbara bilder verkligen!
Har åkt linbana en gång och det var i Narvik.

Kramen

http://birgittas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards