Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under december 2008

Av Bengt - 12 december 2008 14:40



Här kan du välja vilket resemål jag smidet av de resor som jag gjort!

Är i den ordning de är smidda! KLICKA på resan du vill läsa om!!


TALA GÄRNA OM ATT DU VARIT OCH HÄLSAT PÅ NÅGON RESA, GÄRNA OCKSE VAD DU TYCKTE OM DEN!


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/02/20/522264-packat-och-klart/

Österike.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/02/25/532644-ddr-resa/

 DDR- Öst Tyskland. och Tjeckoslovakien.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/04/23/663371-ny-reseberattelse/

Jugoslavien och Italien.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/19/722020-det-var-pa-cypern-vi/     Cypern.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/20/724578-nu-reser-vi-till-bulgarien/    Bulgarien.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/26/738189-en-kanotfard/

Kanotfärd i Sverige,


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/05/29/745195-lamnar-europa/

Marocko.


http://bengtalfred.bloggagratis.se/2008/10/23/1049200-da-tar-vi-entur-till-polen/    Polen.


Hoppas jag kan åstadkomma fler resor i denna lista!

Tackar för besöket och ev. intesse av något resmål och du ska ha fått ut någon behållning av det!





Av Bengt - 11 december 2008 18:47



Så började jag min vandring uppåt höjderna

.


 Nej för resten det var ingen vandring det var en klättring!

Det var en torr stenig grusstig brant uppåt där naturen självt hade på långa stycken skapat trappor. En del låga en del höga trappsteg. En del små där bara en fot fick plats några stora med andra stenar där man kunde sätta sig att vila. Det  var många som gav upp och vände ner igen. Men skam den som ger sig tänkte jag och dels på grund att har jag satt mig för något så ska det klaras av och nog hägrade det att få se vad som fans där uppe. Upp kom jag till en platå där det låg en sjö blank som en spegel där man kunde se bergen spegla sig.

Det var kalt vatten där man svett efter klättringen tyvkte det var jätteskönt att få skölja av ansiktet och händer uppåt armarna. Men det var så kalt att det isade i skinnet. Men konstigt nog var inte luften så kall.

Men här blev det slut på klättringen uppåt, Inte enbart för att det skulle bli jobbigt värre.Detta för att här tog snön vid och inte hade jag någon beklädnad för att vandra eller klättra i snö.  Dumdristig kanske jag är men inte i så hög grad. Utan det var bara att ta sig ner igen som också var svårt..

Kommen ner till matstället hade redan börjat bli kvällning och där var stängt. Och tiden var nu knapp för att sista häst och vagn skulle ta  en ner för sista biten för backen. Så klart hade sista vagnen redan farit ner. Där stod jag och viste varken ut eller in. Ni må tro jag var trött.

och lång väg var det ner där jag hade min bil. Det var flera timmar sen maten hade tagit slut.

Men jag var inte den ende som missat sista turen. Där kom ett stort sällskap rantande ner från en sluttning . Tydligen hade de någon kontakt med kuskarna för till sist kom det en vagn och hämtade oss.  Väl nere hade det blivit riktigt mörkt och inte fans det ljus på parkeringsplatsen som nu låg öde.

Var är min bil. Den syntes inte till. Hade den blivit stulen? Jo det hade den tydligen! För den

fans inte där.  Kuskarna hade givit sig i väg och där stod jag helt ensam. Vid slutet av parkeringsplatsen fanns en häck vilken jag vandrade förbi på vägen. Vad ser jag där? Jo ännu en parkeringsplats och där stod min bil och verkade helt övergiven. Jag hade tagit fel på parkeringsplats!

 Den natten och följande förmiddag sov jag gott.


I morgon går färden vidare. Klicka här!

  

Likväl som jag hade tur vid Tatrabergen önskar jag att ni har tur med lyckan och välmåendet. Kram!

 

Av Bengt - 10 december 2008 21:15

 
  

 Dags att besöka de riktiga bergen.

 

I dag var det första gången jag behövde använda bilen sen jag kom till Zakopane.

Det skulle nu bära iväg för att beskåda Tatrabergens största sjö. Körde någon mil öster ut.

Kom fram till en jättestor parkeringsplats som jag parkerade på. Det var tidig morgon och solen sken över bergen.

 När jag lämnat parkeringsplatsen gick jag vägen fram åt samma håll som alla andra.

Kom fram till början på en backe där det stod flera vagnar  med hästar att dra dem. Hade tänkt att vandra upp för backen men blev upplyst om att det var en väldigt lång och dryg backe att ta sig uppför och skulle inte orka att komma upp i bergen sen.

 Således tog jag plats på vagnen som förde mig uppåt till en stor plats där åkturen tog slut och vagnarna vände ner igen.

Därifrån var det till att vandra på en smal väg eller klättra en genväg upp till sjön. Jag valde vägen. Så kom jag fram till ett matställe där man kunde äta sin medhavda mat och där låg sjön en tio meter ner i en dal.

Sjön hette Morskie Oko vilket blir Havets Öga översatt till svenska. Enligt en legend ska sjön ha en förbindelse med havet..

Kommen ner till sjön som hade ett kristallklart vatten. Såg jag på andra sidan av den att det fans en snösträng uppåt berget. Dit vandrade jag så för att få göra en snöboll. Efter det vandrade jag vidare tills jag kommit runt sjön. Trots snön så var det varmt i luften. Det rann en liten bäck som man kunde dricka rent och gott vatten ur.

Därefter var det att välja olika vandringsleder varav en var beräknat ta sju timmar. En annan fyra timmar o.s.v

Eller kunde man välja den väg rakt uppåt som ledde till en annan av de sjöar som finns i Tatrabergen!

Den vägen valde jag. Men någon mer ansträngande strapats har jag aldrig före eller efter varit med om.

 

I morgon smidets mest spännande del i Zakopane!

Så klicka här!

 

Vågar inte ännu efter influensan gå och onsdagssimma!

 

Då onsdagen är lille goseaften får jag önske ni more er riktigt ordentligt och har det gott.Kram


Av Bengt - 9 december 2008 19:04



 

Bilden är också från Zakopane!

   

Blir tvungen att besvara Medresenärskans fråga och gör det med följande:



Som ni har läst så har jag ju kört bil kors och tvärs i hela Europa. Men det var ju som jag berättat en gång att på kartan såg Polen så tråkigt ut så jag körde alltid runt det landet.

Vet inte varför jag hade den fördomen. Men så en dag hamnar jag ändå i Polen och upptäckte hur mycket vackert och intressant där var att upptäcka. Först hade jag ju bara sett norra delen, sen måste jag ju även se huvudstaden så omtalade Warszawa. Fann att Polens historia hade mycket gemensamt med Sveriges.

 Måste ju också på grund av mitt politiska intresse och aktivitet någon gång få se utrotningslägren i verkligheten. Så hamnade jag i Zakopane och den landsdelen som jag fullständigt föll för och berättar nu så mycket om. Det räckte inte att  göra besök en gång utan måste dit  igen och  kommer nog att åka dit mer.

Men jag tänker också att jag ska få se länder i Asien och Afrika. Arabländer har jag ju fått se ett par länder av. Jag har ju inte fastnat mig helt för bara Polen. Vill fortfarande vidga mina vyer och lära känna andra kulturer innan jag lägger näsan i vädret.

Nu blir det nog baras en kort berättelse kvar från Zakopane och handlar om strapatser i höga berg!  Något jag skulle ha berättat i dag, om inte Medresenärskan ställt en sådan fråga som inte gick att låta bli att ge ett lite mer uttömmande svar!

 Tänker mig att ni andra också har undringar och kan vara intressant om varför det blivit så mycket om just Polen!


Så nu forts. resan och klicka HÄR!

   

Vissa har kallt och snö vissa som jag har regn och rusk men hur vädret än är så är min önskan även i dag att ni mår bra och är lyckliga. Kram!


Av Bengt - 8 december 2008 21:00

Ett mellanstick på Polen-resan!

 

Läste om Krakow i okt. nr å Svensk damtidning. Här var lite annat än det jag berättat om därifrån..

Om ni har blivit sugna på en underbar semester och inte vill köra bil eller åka båt och tåg så kan man flyga dit billigt. Här står 1800 kr. men jag vet det finns billigare flyg.

Från Krakow kan man med tåg ta en dagstur till mitt älskade zakopane!  Men jag rekommenderar minst en vecka i Zakopane!

Då det är så mycket att läsa här uppe blir detta smide kort i dag.

Ta ut bilderna och förstora upp dem om det är svårt att läsa!

  

Ny vecka igen som jag hoppas blir underbar för er! Kram!


Av Bengt - 5 december 2008 17:51



 

En  härlig flodfärd!

 

En dag erbjöd campingvärdinnan  oss kampare en tur på floden Donajec och beskrev vad som gällde.

Jag och mina vänner antog erbjudandet och betalade för det.

Så tidigt nästföljande morgon

blev vi körda någon mil till floden Donajek. Där det låg speciella båtar förtöjda. (Se bild!) Klev i båten och fick en plats längst fram i båten.  Hela vår båt blev fylld med turister och så flöt vi i väg. Även de två andra lika dana båtarna blev fyllda  Vi flöt medströms och två folkklädda män styrde båten. Först var det väldigt sakta och lugnt men det dröjde inte länge förrän  det gick i en himla fart och väldigt  svängande och hoppande i forsar. Sen lugnt igen. På båda sidor badades det på de smala stränderna. På ena sidan var det polacker och på andra sidan tjecker. Ibland flöt vi i lugnt vatten och ibland i strida forsar.

Det var två bergstoppar man kunde se längre fram på färden och då blev det gissningslek på vilken sida vi skulle passera dem. På  ett av bergen vi flöt förbi kunde man se en ruin. Jag mins inte nu allt man fick se på denna båtfärd. Däremot mins jag en av turisterna som var en kopia av Olof Palme, hade jag inte vist  att det inte var Palme skulle jag varit hundra på att det var han.

Turen varade i flera timmar och när vi var framme vid en liten härlig by blev vi upphämtade där igen av campingägaren och körda tillbaka till campingen.  Det var den underbaraste båtresa jag någonsin gjort!


Forts. Klicka här!



(Tänk om jag kunde visa all mitt filmande och diabilder. Ja då hade jag matrial  att visa många år framåt dagligen!)

 

Så har det blivit fredag igen och till vi ses på måndag igen (för det gör vi väl får jag hoppas)

Så önskar jag att denna helg med andre Advent blir så trevlig och underbar den nånsin kan bli!


Av Bengt - 4 december 2008 19:30


  

Vandrar och vandrar!.

   

Den ena dagen efter den andra går med vandringar i dal och upp på bergen.

En dag blir det vandring upp på Giewont  (riddaren) Högst upp på toppen finns ett stort järnkors (kan skymtas på bilden tidigare visat). Det är en mycket brant klättring sista biten.

Dels är klättringen där farlig men dels och framför allt är det farligt att vara på toppen där korset är. Vädret kan slå om på någon minut och plötsligt innan man hunnit därifrån har man ett åskväder över sig. Många har blivit dödade av åskan där uppe!

Efter att kommit ner från Geiwont Däriefter vandra man i dal och backe Och rätt dom det är så är man kommit till berget Kasprowy där man åkt upp med linbanan dagen innan. Man vandrar genom nationalparker. Dricker underbart gott, rent, friskt och kallt vatten direkt från åar som flyter fram. Härliga grässlutningar med en liten stig att vandra fram på. Små stugor lite här och där man kan få i sig lite i magen.

Det är svårt att beskriva dessa vandringar utan det får illustreras av bilderna jag visar.

Växtligheten är förunderlig och av slag som knappast finns någon annanstans.

Redan nu är jag förälskad i denna byggd trotts att jag ännu bara hunnit uppleva en del av den.

En dag träffar jag modern till den mannen som sköter linbanan.

Hon bor i en liten stuga i närheten av linbanan. Hon bjuder in mig i stugan.

Hon erbjuder mig ett rum med egen ingång om jag tänker komma till vintern. Tyvärr har det

inte blivit av och nu är det säkert för sent då det gått några år sen dess. Hon visar toaletten som består av ett vanligt gammalt utedass. Själva stugan är också vedeldad. Men så härligt mysigt att jag nu ångrar att jag inte tagit en skidsemester där hos henne.

 

Detta får räcka för idag! Forts. Klicka HÄR!


  

Även denna dag som alla andra är mina önskningar att ni är lyckliga och njuter


och har det bra! Kram!

Av Bengt - 3 december 2008 17:08


Nu börjar vandringen i bergen!


På marknaden köpte ja ett par bra vandringsskor, en kikare och en vandringsstav med en klyka som ett Falkhuvud. Mitt namn blev utskuret på staven liksom dagens datum.

Så var det att åka upp i en vagn till toppen på  Gubaowska. Där blev det en vandring på bergets ås. Det blev flera kilometers underbar men tröttande vandring. Däruppe kunde jag då se rakt ner på min campingplats. Som jag då vandrade förbi. Kom till en liten vacker  och ovanlig träkyrka som jag tittade in i. Det gick åt mycket lodda (glass) på vandringen. Så kom jag fram till en linbana. Vilken tog mig ner till vägen jag kunde vandra hem till campingen på. 

Nästa dag besökte jag den gamla kyrkogården med sina träskulturer ( se förra smidets bild) varefter jag begav mig in i centrum och vandrade på den gatan jag kallar ströget. Det första jag då besökte var en vacker kyrka (se bild) efter det när jag vandrade den bilfri gatan fram så möttes jag av en grupp folkdräktsklädda flickor som dansade fram och sjöng vackra folkvisor vilka ord jag tyvärr och förklarligt nog inte förstod. Där fanns så mycket att uppleva på denna gata att det tog hela resten av dagen och på kvällen satt man på en uteservering och åt en god supé medan man tittade på allt folk som vandrade förbi eller åkte med häst och vagn.

Näta dag var det besök till ett berg som heter Kasprowy. Det låg vid strögengatans slut. Där åkte jag 2000 meter upp i en linbana tillsammans med några jag blivit vänner med på campingen.

Väl uppkomna med linbanan blev det vandring ytterligare till en liten topp där det bara var plats för fem personer samtidigt.  Där var en gränsskylt varmed det stod Tjekoslovakien. Där vi hade gått av linbanan var så en restaurang där vi kunde förpläga oss.  Det var en härlig utsikt över Zakopani (se bild).

Nere vid bergets fot flöt en porlande å vilken man fick gå på en vacker träbro över. Det går inte att beskriva hur vackert där var.

 Så var det till att bege sig till campingen igen för att vila efter en ansträngande dag.

Blir nya vandringar i morgon! Så klicka HÄR!


 Har ni det bra och är glada och lyckliga?  Det hoppas jag och är det inte helt så, så är min dagens önskan att det så ska bli! Kram!


Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards