Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Slutet på sagan!

Av Bengt - 28 januari 2009 21:07




Nej HC skrev inga BARN-sagor hävdar jag fortfarande. Han skrev för vuxna. Tänk på den grymma om Storklas och Lillklas  Kungens nya kläder var absolut för den dumma vuxenvärlden!

 

     

I förra avsnittet hade Kalle släppt lös molnen och regnet börjat ösa ner från dem!


   - Oj, oj, sa kungen. Min nya hermelinmantel. Nu är det bäst att passa sig in. Och så satte han av i fyrsprång följd av hovet som ävenledes tänkte på sina peruker, lackskor, sidenvästar och bandrosetter.

 Även folkmassan skingrades och  skyndade var till sitt under jubel och hurrarop och till slut stod pojken ensam kvar i regnet. Den gamla tröjan och skorna tålde gott litet väta, det var så härligt att känna regnet över sig.Om en stund stack kungen försiktigt ut huvudet genom slottsportalen och vinkade åt Kalle att komma in.

- En  bra  gärning  ar värd   sin  lön,  sa  han,   det  utfästa priset är ditt, och i nästa vecka ställer vi till bröllop om det passar sig.Kalle blev röd och tittade i golvet. Det här var det värsta han råkat ut för på hela den här historien, tyckte han, men han fick väl försöka att reda upp det.

- Ja,  se.  Ers majestät, stammade han. Jag, hm prinsessan är alldeles för fin för mig. Det är så, att.

- Vill du inte ha henne, va? Sa kungen och lyfte på ögonbrynen. Det var inte utan att han lät lite stucken i rösten. 

Skulle inte bans vackra dotter duga till en torparpojke, bon som hade haft både kungar och prinsar till friare.

Kalle blev ännu förlägnare och önskade sig tusen mil långt bort från alltsammans. Men då steg prinsessan fram.

- Det är nog så att Kalle har en annan i tankarna, sa hon,och hon lät sa glad och vänlig i rösten att Kalle strax kände sig bättre till mods.

- Prinsessan slog just huvudet på spiken, sa han och tittade upp.

Kungen öppnade sin mun, men prinsessan  tog honom hastigt om halsen och viskade i hans öra. Och vad det nu än var, sa sken han upp och såg belåten ut.

- Nå då är det bra som det är, sa ban. Du får naturligtvis  göra  som  du vill,  Kalle,  och  vill  du inte ha  prinsessan, så är hon inte ledsen för det. Men halva kungariket tar du väl emot ända? Då kan du bo här på slottet och så kan vi i all endräkt regera var sitt.

- Hm, sa pojken och rev sig betänksamt bakom örat. Jag vet nu inte om jag duger till att regera, men går det alltför galet får väl Ers majestät överta alltsammans igen.

- Prat, sa kungen, det ska vi aldrig tala om. Efter detta med regnet. Försöker du bara så går det som en dans ska du se.

Och så blev det bestämt och upptecknat att Kalle var regent över halva kungariket. Kungen och ban begav sig strax till rådkammaren för att överlägga om ett och annat, och kungörelse utsändes strax över hela landet att folket skulle la hämta mat hos Kalle tills en ny skörd blev mogen.

Nästa morgon hängde Kalle ränseln på ryggen och omtalade för kungen att han ämnade sig hem ett slag.

- Ska du ge dig av i det bar regnet, sa kungen.

-Ja ska jag vänta tills jag inte blir våt så får jag väl vänta minst tre veckor, sa pojken. 

- Ja,  ja,   det  kan  nog hända,  medgav  kungen.  Men  vad tänker du nu göra?

- Hem och gifta mig med Elna,  sa  Kalle och lade iväg utför slottsbacken sa det plaskade efter honom!

   

Sagor brukar alltid ha ett lyckligt slut så nu önskar jag att denna dag också ger er ett lyckligt slut. Kram!



 

 
 
Corina

Corina

28 januari 2009 21:40

Du glömde: snipp snapp snut så var sagan slut:)
Visst kan man ju undra om en del sagor verkligen var för barn. Kram !

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

28 januari 2009 22:48

Sagor...till alla...små barn...stora barn och vuxna som har barnasinnet kvar...

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

29 januari 2009 00:09

Mina föräldrar hade flera inbundna band med HC Anderssons sagor. Så jag läste dessa sagor ofta då jag var barn. Och jag håller med om att en del av dem är ganska råa och inte lämpliga sagor för små barn. Men slutet brukar ju alltid vara gott.
kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
kurrelina

kurrelina

29 januari 2009 05:55

Det var en jättebra saga du delat med dig av och mycket tänkvärt i den var det, tänk om alla levde så fint och brydde sig mer om de som finns runtom.

Ha det gott
kramenmjamen
Nette

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

29 januari 2009 08:38

Jaaa, smeden vi har olika uppfattningar om sagor för vuxna och barn, den fula ankungen och prinsessan på ärten mf. är barnsagor av HCA. Nog om det.
En saga har alltid ett slut så även din berättelse. Gillar sagor från förr, tur man har barnasinnet kvar och kan njuta av fantasirika äventyr.
Kram och tack.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

29 januari 2009 15:48

Vilken trevlig saga :-D
Önskar också dig ett lyckligt slut på denna dag och nästa...och nästa...och nästa...
Kramiz!

http://birgittas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards