Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

DÖDSSTRAFF!

Av Bengt - 6 januari 2010 19:46





Efter min onsdags-simning blir det nu detta smide!


Mellan jul och nyår så var det mycket på nyheterna om den avrättade engelsmannen som smugglat knark. Sen blev det helt tyst om det! Det väcker upp mina tankar jag ofta har om dödsstraffet. Vad jag än tycker om Kina  så det sämsta jag tycker är att de har dödsstraff och flitigt använder det.

I Europa är det väl bara England som har kvar det i sin lag, men inte tillämpat det på länge. Vet inte om Ryssland har avskaffat det men jag har inte hört någon som dömts till döden sen Sovjet upplöstes.

Men de är en skam att alla de länder som ska räkna sig som civiliserade och kalla sig demokratiska har dödsstraff i sin lagbok.

Att utföra ett dödsstraff är inget annat än MORD, alltså något som inte ens kan räknas som  ett förmildrande dråp.

Ej heller att rättvisa skipats. Det är MORD byggt på hämndbegär och inget annat. Det är ett mord begånget av landets styrande och de som bestämmer att det får ske en avrättning!

De som förespråkar dödsstraff uppmanar således till mord och överlåter mördandet på någon annan att utföra det. Vad säger den svenska lagen om att få någon annan att begå ett brott? Mord är ett väldigt svårt brott! Det är bevisat att dödsstraff inte förhindrar eller minskar brott, tvärt om, så varför då själva mörda? De som förfäktar dödsstraff vidmakthåller att sådant kan ske i exempelvis Kina. Det är också bevisat att många har avrättats fast de varit oskyldiga till det brott de dömts för. Hur få livet tillbaka för dem?

Hellre låta tusen skyldiga gå fria än att en enda mördas av staten oskyldigt!

Jag tycker det ska runga jämt och ständigt protester mot det statliga mördandet. Att de länder som är emot dödsstraff ska enträget påtala hur ociviliserat och odemokratiskt det är och påverka att allt fler länder avskaffar dödsstraffet i sina lagar! Amen!

 

Nästa smide kanske redan i morgon kväll, så blir det Polen resan!


Till nästa smide önskar jag att ni är lyckliga och får må gott.

 

 KRAM!

 

 
 
Birgitta

Birgitta

6 januari 2010 20:48

Usch! Det var verkligen starka bilder du visar...!
Mord är det och ingenting annat!

Kram och tack för hälsningen i gästboken

http://birgittas.bloggplatsen.se

 
Corina

Corina

6 januari 2010 20:53

Håller verkligen med dig ! Dödsstraffet är det samma som Mord!

http://corina.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

6 januari 2010 21:43

Döds-straff är grymt och vidrigt och som tur är så är det färre och färre länder som tillämpar detta. Många avrättas som det senare visar sig varit oskyldiga, men då går det inte att backa tiden.
Du kom snabbt in i ditt bloggande efter ditt långa uppehåll, så kul att du åter är med oss igen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

6 januari 2010 22:14

Tack för besöket på min blogg. Denna kylan är inte i Lerum som jag visar upp på min blogg. Vi är i Norra Värmland och våran stuga, kom hit upp den 12 december. I Lerum är det fesljummet mot här hehehe..

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Alle

Alle

6 januari 2010 23:33

Jag tror att jag väntar på Polen inlägget jag...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

7 januari 2010 09:37

Visst är det mord och borde absolut inte finnas i något land.

Betr. temperaturen så bor jag ju i Sigtuna kommun, det är bara en mil mellan Märsta o Sigtuna.
kramis

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
Skogsfrun på Dal

Skogsfrun på Dal

8 januari 2010 16:09

Man tror antagligen att dödsstraff ska vara mest verkningsfullt och skrämma folk från att begå brott, men långvarigt fängelsestraff kan ha väl så avskräckande. Bevisligen begås lika många grova brott i länder med dödsstraff som de utan.
Kina som exempel är bra, där tycks de varken respektera vare sig människor eller djur. Hoppas du kryar på dig och har en trevlig fredagskväll:)

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

11 januari 2010 23:54

Jag håller med dig angående dödsstraff. Och jag är förvånad över att de ens förekommer i ett modernt samhälle. Det är vidrigt att än idag kunna läsa att människor stenas till döds på grund av något vi i Sverige anser tillhöra vardagslivet.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards