Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 21 januari 2010

Havens vidunder!

Av Bengt - 21 januari 2010 15:31




 

 

     

 

Fingrarna i maten!


En dag tog jag så turen till det kända akvariet på Piren i Gdynia. Något jag aldrig fick tid att besöka vid tidigare besök i Polen. Anlände dit tidigt på förmiddagen och tog nästan hela dagen för att få se allt som fanns att se. Där fans också ute och inneplats med servering så när man blev hungrig eller törstig behövde man inte lämna akvariet. Där i akvariet var det upphängt en jättesköldpadda, givetvis inte levande! Den var uppåt fyra meter lång.   Där fans alla möjliga fiska och andra vattendjur. Bl. annat en krabba som var ofantligt stor. Själva kroppen uppåt en halv meter!

Själva Piren är ett attraktivt turistmål i sig självt. Där finns ett monoment över en känd författare vars namn jag har glömt. Det är ett fritidsmål även för Gdynierna.       

Många gånger när jag tidigare har besökt Gdynia har jag vandrat på Piren. Runt om Piren finns många attraktioner. Titta på alla  fina småbåtar  och lyxbåtar i närliggande del av hamnen och vandra runt andra intressanta närliggande delar. Vandra genom strandparken och vidare upp till stadens centrum.

Vid Piren ligger båtar förtöjda med små restauranger där man kan äta färsk fisk. Friterar  eller tillagad på andra sätt.   

Gdynia är en ung stad så där är inga gamla slott, kyrkor eller andra gamla byggnader att besöka.

En dag vandrar jag upp till utsikten     där man kan se utöver Gdynia centrum och utöver havet och piren. Där uppe finns en exakt kopia av korset som är uppe på berget ”Gevont” i Zakopani (klicka  här) som jag i tidigare resor berättat om.  

På en av Gdynias gator blir jag bekant med detta gamla par. Men tyvärr var de väldigt tystlåtna.   

Nere på den väldigt stora och långa boulevarden Ligger en mjölkbar. Var mycket populär under kommunisttiden. Där serveras all sorts mat billigt. Men får betala allt var för sig.  Soppor för sig. Kotletten för sig, potatis för sig, sallader o.s.v för sig..

Är man där mellan 12 och 13 så ringlar sig kön långt runt hörnet.    Då jag var där och åt var det en orakad och illa klädd man som kom in. Han skulle ha mat han också. Men han skulle inte betala för det. För att då få maten gratis gick han fram till någon som redan satt sig vid bordet. Så körde han ner ett finger i gästens mat. Givetvis ville gästen inte äta av sin mat då. Mannen skyndade sig att sleva isig så mycket han hann innan han blev utslängd. Mannen var känd på alla matställen!



Forts. följer Klicka  här!


De dagar som är kvar på veckan önskar jag att ni har det riktigt bra och de bekymmer och svårigheter som kan finnas flyger bort och den inre solen får skina. Kram!

 

 

__________________________________________________


____________________

 
 
Corina

Corina

21 januari 2010 19:31

Nejdå, sjukkassan har inget med mig att göra. Jag har arbetat natt under senaste året och nu ska tjänsten som jag gått på tas bort så jag får återgå till min tjänst på dagen istället.Men som vanligt vet alla om det innan man själv vet om det ! Och schemat ska vara lagt senast måndag så jag måste köra in enkom för att skriva schemat som ska gälla från 1 mars.

http://corina.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

21 januari 2010 20:39

Så fina bilder, blommorna vid utsikten och paret på bänken, dom talade nog bara Polska därför kunde du inte prata med dom. Ett smart set att skaffa sig gratis mat, det måste jag testa på skoj, kanske en fördel om man är smutsig med lumpiga kläder hehehe... Nu till kvällens fråga, hur är maten i Polen, är den som i Sverige, vad är det för mat som är speciell för landet ?

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Smeden

Smeden

21 januari 2010 20:51

Hej Ruth!
Vist fins det mat som finns i Sverige men den vanligaste husmansmaten är annorlunda och så mycket mer. Det är som att blanda gammal Skånsk, Dansk och Tysk mat i ett.
Nationalrätterna ska jag nämna i ett smide senare.För att inte tala om deras soppor! Kram!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

 
Birgitta

Birgitta

21 januari 2010 21:28

Vilket häftigt foto av det gamla paret ;)
Det var en fräck en som stoppa fingret i maten!

Kram på dig!

http://birgittas.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

21 januari 2010 23:49

Tack för alla underbara kommentarer på min blogg, ordens förmåga att glädja har du, tack för att du är tillbaka.
Tack även för ditt svar på mina frågor.
Godnattkramen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
kurrelina

kurrelina

22 januari 2010 08:38

Vilken smart man, men usch så läskigt sätt att få mat.

Smart med länken.

ha det gott
kramis

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

22 januari 2010 09:40

Jag hade nog gett den hungrige mannen min mat jag...folk ska inte behöva vara så hungriga !
Hoppas du får en skön helg...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

22 januari 2010 16:08

Hej Smeden.Jaha det var n trevlig beskrivning det här med lärorik när man inte varit där. Men nu känns det som om man faktiskt varit det fina bilder är det ju med.Hoppas du med får en så där skön helg som du önskar oss andra Ha det gott kram.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

22 januari 2010 18:20

Fina foton från din resa. Jag har varit i Polen, men har glömt bort hur det såg ut. Det får bli en ny resa för att friska upp minnet.
ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards