Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

Tack än en gång Polen!

Av Bengt - 26 januari 2010 19:19


    



 

Från denna resa början klicka här!

 

Mat och åter mat!


Innan man kommer fram från marknaden där det serveras mat får man gå en gång fullt av frukt och grönsaksstånd. På tal om det!  Bär är väldigt billigt i Polen. Jag åt många dagar

Blåbär på morgonen, jordgubbar till middag och hallon till kväll med gräddmjölk, ofta med en varmt rosenbröd. Man kan i affären Klif,      

som jag tidigare nämnt, köpa dem varma och nybakta ända fram till kvällen. Från affärens bageri släpper de in bröd i skåp som har värme. Man öppnar en glaslucka och tar ut de varma nybakade bröden.


Men nu tillbaka till Gdansk.

Man känner matos och kryddoft när man går denna gång fram mellan frukt och grönsaksstånden så det är inte svårt att komma rätt.

Framme där dofterna kommit ifrån finns stånd med mat och serveringar i mängder. Trots att man är hungrig måste man först gå runt och titta lite vad de olika stånden bjuder på.

  

Sen måste man också se vilket stånd som hade ett ledigt bord att sitta vid. Det fans mycket att välja på men för mig blev det enklaste. Nämligen ett stort grillspett med olika sorters garnityr och en Fanta.

När jag nu är inne på mat så ska jag berätta vad som är Polens nationalrätter. Det är Bigos som är den verkliga nationalrätten. Sen kommer köttsoppan Flaki. Men de har en underbar Borst också. För att inte tala om deras hundratals olika soppor. Rödbets- ,gurk-, ängsharsyre- och svampsoppor.

  

Vad är nu Flaki och Bigos?

Jo, Flaki är en köttsoppa med grönsaker där huvudingrediensen är bestående av småstrimlad komage.

Bigos är en tusen års gammal rätt. Från början var det jägarna som åt det när de var ute i skogen.  Huvudingrediensen är kokt surkål. Sen vitkål, lite kummin, salt och peppar, lagerbärsblad, olika rester av kött och korvbitar (helst rökt korv) morötter och svamp. Ev. några färska lingon kan man ha i.

 Det finns de som reser till Polen bara för att få äta riktig äkta Bigos!

Och fisk det är något som äts i Polen av alla de sorter och tillagningar. Du kan köpa fisk som du köper korv i en korvkiosk här i Sverige.


 


Efter att också besökt ett café (med bakverk du aldrig kan finna någon annan stans) är det kväll och dags att ta tåget hem till campingen. Men att gå på ett café eller konditori bara det är en upplevelse. Vilka bakverk och bakelser, vilka ostkakor och osttårter för att inte tala om de fantasifulla glassorter. Det vattnas i munnen bara man tänker på det. Man kan åka till Polen enbart för att få njuta av deras mat.


Ja så gick dagarna och de gick fort hade tänkt att  stanna två veckor och åkt vidare men det blev över fyra veckor här. Hoppas det kan bli andra ställen också något annat år. Nu är det tyvärr dags att ta färjan hem till Sverige igen!

Kör på färjan igen och tar på kaptensklädena.

     


Så  hemma igen i Sverige, men fy så kallt! Tackar så för denna gång i Polen!



Önskar ni har det bra och är lyckliga. Är det inte så i just dag hoppas jag det vänder snart.

KRAM!

 

 
 
Birgitta

Birgitta

26 januari 2010 19:45

Vilken härlig kulminarisk resa i matens värld du bjuder på idag. Ser gott ut det mesta... fast Flaki kan jag nog undvara ;) Tack för en härlig beättelse från din resa i Polen Kapten Bengt ;)

Kram

http://birgittas.bloggplatsen.se

 
Corina

Corina

26 januari 2010 22:15

Lät som en matigt härlig resa :) Kroken ska sättas i hålet i örat, efter det att man tagit bort den vita pluppen som sedan ska fungera som ett lås.....har gjort två eftersom det oftast brukar vara två öron på oss damer :) Nja....sexig vet jag inte ( kan en flodhäst vara det ?) men som sagt rödhårig :) Kram på dig !

http://corina.bloggplatsen.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

26 januari 2010 22:47

Jag skulle nog gilla den polska maten, vitkålssoppa och bär är givna favoriter, men komagen hoppar vi på, haha!
Och så konditorierna....
Tror man får tänka sig för innan en polenresa, för mycket goa frestelser för en redan hårt frestad. Vad sa du om nybakt bröd... det kan man få på Konsum här i köpingen också.
Stilig kapten som går iland för denna gång, det blir kanske en resa i år med. Tack för fint guidad tur!

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Alle

Alle

27 januari 2010 13:49

Så härliga matiga bilder du bjuder på i dag!
Trevligt att få läsa om dina upplevelser i polen!
Ha en bra dag...nu ska jag i väg och jobba igen...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

27 januari 2010 18:55

Smeden har varit äventyrs-lysten och full av energi hela livet, både med cykel och senare med bil. Du har skrivit ner så många fina, roande och spännande berättelser. Nu avslutar du med Polens mat som jag var så nyfiken på. Här bjuder du på en massa gottigotta, tur jag har ätit middag. "Flaki" skulle jag rata, men allt det övriga skulle passa mig utmärkt.

Kan berätta att jag köpte en burk på ICA med "Norrlands pölsa", väl hemma och skulle göra mig middag läste jag på burken vad den innehöll, joo komage och hjärna och en massa äckelpeckel, men hundarna blev glada, inte jag. Älskar annorlunda mat gärna starka kryddor.

Kapten riggade om och satte sig bakom rodret och kom hem välbehållen, berättade om denna underbara och intressanta resa. Tusen tack ännu en gång för alla bilder och en informativa berättelse.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Dottern

Dottern

27 januari 2010 21:02

Nu när jag följt med på hela resan genom din bloggen så stannar jag till och säger Välkommen hem... hihi, nä, ville säga att det var en bra reseskildring. Kramar

http://blogg.marlenes.nu

 
Marianne

Marianne

27 januari 2010 23:47

Soppor av olika slag är favoritmat för mig. Men komagen den hade mina hundar fått glufsa i sig.
En del semesterresor ska man äta sig igenom för att ha minnen väl förankrade med sig hem.
ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
kurrelina

kurrelina

29 januari 2010 16:56

Du kan verkligen skriva så man känner doften av det du beskriver.....Polen blir mer och mer ett land jag verkligen vill åka till.

Allt är bra men jag har ju gått i ide, lite i alla fall.
Ha det gott
kramis

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

29 januari 2010 16:58

Fisk.....mums mums.....du skrv i tidigare blogg att dom har mycket fisk i Polen, ännu en orsak att åka dit.
ha en fin helg
kramis

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
Adrian

Adrian

19 maj 2010 13:12

Hej,
jag heter Adrian och jobbar på uppdrag av Unity Line. Jag läste just ditt inlägg och vill tipsa dig och dina läsare om att Unity Line just nu har kampanjerbjudanden på båtresor i Polen.

Gå gärna in på http://www.unityline.se/ och läs om våra paket för 2010.

Hoppas du hittar något som passar dig!

http://www.unityline.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards