Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 2 februari 2010

I DAG BARA POLITIK!

Av Bengt - 2 februari 2010 19:06

  



Söndagen den 24 januari i P1 ”Välviljans apartheid”.

Citat:

"En myndighet kartlägger mitt liv minut för minut, jag måste till och med ta tid på mina toalettbesök!"

Går att höra på datorn P 1 ”Lyssna igen”! Vilket jag rekommenderar!


 Så dagens smide!


Måste det till ett vulkanutbrott, tsunami eller jordbävning för att samvete och medkänsla ska vakna till liv och skapa känsla för solidaritet här i världen?

Men jag ska nu hålla mig till Sverige i stället för världspolitiken!


Var finns den vardagliga medmänskligheten, viljan att offra något för andra m.m .

Till vardags tycks i alla fall egoismen råda här i Sverige.


Dessa tankar dök upp när jag lyssnade på ”välviljans apartheid”. Samtidigt som man tänker på och hör hur sjuka (alltså SJUKA) som måste söka arbete under arbetslöshet och bland arbetsgivare som inte vill anställa dessa sjuka människor. Fattiga pensionärer som ska leva på existensminimum (6400-kr,) bostadslösa och andra som har det svårt ekonomiskt eller på annat sätt lider och inte kan känna ett riktigt människovärde.

Hur kan det vara möjligt att det ska finnas människor av sådant slag under sådana omständigheter med alla de lyxbåtar, villor och miljonlöner o.s.v som man finner här i  Sverige. Ett överflödigt lyx där de inte vet vad de ska kunna göra av med sina pengar på.


Hur är det med alla människor har samma värde enl. FN deklarationen? Inte är det så i alla fall och inte här i Sverige heller!

Hur känner de som har makten antingen genom politik eller genom ekonomisk makt. Har de någon riktig empati för sin nästa. Jo till sin svågerpolitik, men annars?

Det tvivlar jag  starkt på. För hade de det, så skulle väl aldrig något sådant här som detta smide kunna bli smitt.


Vilka krav blir ställda på de som har makten från de som brukar kallas för vanligt folk? Det är väl dags att VI unisont ställer krav för rättvisa och solidaritet. Med rättvis skatt behövs inga allmosor och skramlande tiggarbössor!


Hur finanshajarna med sina stora aktieportföljer och Moderatpartiet vill och känner har jag blivit varse för länge sen. Ville de nu verkligen att folk skulle arbeta och få arbeten skulle de lägga de pengarna som skattesänkning lånats till där det behövs folk till tusen.


Men att sossarna fallit in i samma tänkande och handlande  är ju skandal!

De fick makten en gång på grund av de orättvisor och misär som då rådde. De fick makten för det skulle byggas ett Svenskt folkhem. Orättvisorna avtog och folkhemmet började ta form.

Men mer och mer går vi nu tillbaks till ett tillstånd av som rådde under träpatroner och storbönders välde Det var de som bildade Högerpartiet och som bytte namn till Moderaterna. Ränderna sitter kvar på zebran hur man än tvättar den!

Då fanns fattighus och hjon. Då slängdes familjer ut på gatan etc. Då styrde adel, storbönder och finansgubbarna med sina höga hattar och var emot allt som kunde ge förbättringar och trygghet för den lille människan. Alltså de som blev Högern i dag Moderaterna.

När såsossarna suttit en längre tid så:

 Rätt som det var tog det slut, allt började gå bakåt och sossarna gav upp vad som många som volontärer hade vigt sina liv åt och fått offra mycket för. Bland annat min far och farfar. Det blev pampar och strebrar som kom att leda sossepartiet.


Tråkigt att vänsterpartier som kommunisterna där de har kommit till makten missbrukat den så fruktansvärt hänsynslöst och grymt som de gjort. För vad jag finner när man nu i valtider hör vad de framför är det än dock det rätta. Om sossarna hade stått fast i sina ursprungsidéer skulle Vänsterpartiet inte behövas men i dag behövs det!


I dag blev det ett rejält politiksmide och orkade ni inte ta del av allt så förstår jag. Men jag måste bara få ur mig dessa tankar så jag kan få något annat i huvudet.


Så önskar jag er en god kväll, underbar natt och en förträfflig ny dag i morgon. KRAM!

 

  


 
 
Corina

Corina

2 februari 2010 20:02

Först och främst det blev riktig Havregrynsgröt, både gott och nyttigt :)
Smidet idag var verkligen politiskt och jag börjar allt mera anse att det kvittar vem man röstar på idag. Alla bara gnabbas och söker fulheter man gjort i unga år. Det slutar alltid med att de rika blir allt rikare och de fattiga blir allt fattigare. Man har satt i system att sparka på de som redan ligger, vilken ledning vi än har.
Kram på dig min vän !

http://corina.bloggplatsen.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

2 februari 2010 20:57

Ett riktigt bra och viktigt smide. Uppväxt i en arbetarmiljö med högerspöket i garderoben vet man var man har sina pappenheimare. Moderaterna lurade sig till makten genom falsk varudeklaration...ett arbetarnas parti bevars "vi är alla arbetare". Arbetslösa gick på deras löften om jobb och här står vi nu. Ibland undrar man om folk utan vidare ska ha rösträtt! Objektiv politik på schemat i skolan? Nej det är väl en utopi.
Allt ska nu privatiseras, som om det vore det bästa. Staten var en gång vi. Fri konkurrens gör inte varan billigare, prissättningen regleras sinsemellan av företagen. Jobbarna ska hållas nere, importerad arbetskraft trots arbetslöshet vad är meningen om inte att dumpa lönerna och försämra villkoren. Nej vi får allt ta ett kliv åt vänster i rättvisans och solidaritetens heliga namn. Amen.

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Birgitta

Birgitta

2 februari 2010 21:41

Bra och tänkvärt skrivet!
Tyvärr har det nu blivit så, att borgarna och sossarna "flyter ihop" i varandra...

http://birgittas.bloggplatsen.se

 
Marianne

Marianne

2 februari 2010 21:51

Ett tänkvärt smide idag, snart dags att tänka på ett regimbyte och vad man ska lägga sin röst. För egen del är det inget svårt val då jag anser att alla människor är lika värda och ska ha samma rättigheter.
Ha det gott. kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

3 februari 2010 08:45

Skomakar Lisa vill inte lägga sig i någon politisk debatt ... Det finns ju de som ifrågasätter att alla ska ha rösträtt ... Jo, jag tackar ... då blir det Makten och Härligheten amen !!! eller skolan ha objektiv politik på schemat ... Vem skall då bestämma vilket parti som skall prisas eller risas ??? Frihet är det bästa ting !!!
Om vi alla börjar med att respektera varandra och lever själva efter mottot att alla har samma värde kommer vi en liten bit på väg.
Ha det gott !!! (oj, det blev politiskt ändå??)

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

3 februari 2010 08:57

Testar och ser om det fungerar att skriva här, jäklades ett par gånger, men nu tycks det fungera. Diskuterar inte politik, du vet att inte det är min grej. Har min tro och den behåller jag för mig själv på alla fronter, diskussionsfrågor skapar lätt osämja om man tänker olika.
Ha en fin dag vännen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Corina

Corina

3 februari 2010 09:48

Vet inte riktigt vad du menade med privat. Men här är jag i alla fall igen....

http://corina.bloggplatsen.se

 
kurrelina

kurrelina

3 februari 2010 10:49

Vilket superbra smide, du har så rätt så rätt och att rösta i höst blir inte lätt, jag tycker dom lovar och lovar men arbetare och låginkomsttagare får det bara sämre och sämre.
Ännu finns det inte kistor med bankfack, men det tror kanske det som bara vill ha mer och mer av rikedomen.
ha en fin dag
kramis

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
maki

maki

3 februari 2010 13:56

Jag säger: AMEN!
kram och god kväl och kommande morgon dag med ännu mera snö!
Skotta lungt

http://maki.bloggagratis.se

 
skånepågen

skånepågen

3 februari 2010 20:36

Itressant och bra skrivet.
Återkommer säkert hit igen.

http://aake.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

4 februari 2010 16:43

Inget nytt under solen här. Vilken kanongrej på höger sida, Bloggtrafik...hur fick du dit den.

http://kurrelina.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

5 februari 2010 09:18

Tittar in och önskar dig en trevlig fredag och helg...kram Alle

http://www.alleswe.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards