Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

ANSVAR!

Av Bengt - 25 februari 2010 18:01

  



Skogsfrun gav mig nattgrubbleri!


På min berättelse om samariten i går undrade skogsfrun på Dal vem som bar ansvaret om något skulle hända.

Alltså vågar man ta någon med sig i sin bil när någon är i nöd och behöver skutts? Tänker på damen jag hjälpte till verkstad. Vågar man förbarma sig över en frusen liftare?

Om jag finner en person under min biltur som behöver omedelbart komma till ett sjukhus för att inte dö. Tar med honom i min bil. Det är bråttom och jag då kör olagligt fort. Det händer en olycka oavsätt om jag kört för fort. Personen avlider som jag ville hjälpa. Hur blir då ansvarsfrågan? Med sådana här undringar undrar jag om man ska våga vara hjälpsam och medmänsklig. Mitt eget svar blev att  trotts allt vill och väljer jag att vara till hjälp!


Ett annat spörsmål!


I går var jag ju ute och promenerade i solskenet. Mötte en äldre man med en pitbull. Medan jag kelade med hunden såg jag en medelålders man längre bort komma gående mot oss. Han hade en chefer gående vid sin sida. Vägen sluttade ner mot dem och det var väldigt halt på gången. Pitbullen var kopplad och rusade i väg mot chefern medan ägaren kanade med och föll omkull. Hundarna rök ihop, vilken av hundarna som var den som började bråket hann jag inte uppfatta. Men efter skiljandet av hundarna lyckades jag lugna ner båda hundarna. Vilka var gulliga var för sig. Värre var det att få tyst och lugna ner herrarna med diverse anklagelser. Nu hör det till saken, vilket är mitt spörsmål. Den med chefern hade inte den kopplad men den gick fint fot. Bråket blev då anklagelse om att hunden inte var kopplad medan motanklagelse att den andre inte kunde hålla sin hund.

Här är koppeltvång i detta område och då uppkommer min fråga vem hade burit ansvaret om

några allvarliga skador uppstått på hundarna?


Tråkigt med Sveriges hockey!


Så önskar jag er en lugn, bekymmerfri och skön kväll, god nattsömn med en ny trivsam dag. Kram!


 
 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

25 februari 2010 19:18

Hundägaransvaret är s.k strikt, d.v.s den vars hund biter eller ORSAKAR skada hålls ansvarig kopplad eller ej.
Ansvar för passagerare tror jag faktiskt bara gäller yrkesmässig trafik så fortsätt du att vara gentleman;-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

25 februari 2010 20:27

Ja du jag skulle också välja att hjälpa men skulle om jag märkte någon person som är i stort behov av sjukvård ringt ambulans, stanna kvar och göra det jag kan tills ambulans kom till plats.

http://bizzab.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

25 februari 2010 21:17

Hej Smeden det var värst vad det händer grejor där du är tur du inte blev biten i tumultet varken av hundarna eller av gubbarna som kom ihop sig skrattar,Ja ibland kan det vara vanskligt att hjälpa till rent försäkringsmässigt om det händer något och det är ju tråkigt då.Godnatt sen då med dig och kram

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

25 februari 2010 22:05

Jadå Bengt smed jag ser att du kommenterat för 3 år sen fnissar...

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

25 februari 2010 22:14

Tror nog att man skall hjälpa så gott man kan där hjälp behövs, och inte tro det värsta. Skulle aldrig kunna bara stå och titta på utan att hjälpa om någon är i nöd. En hjälpande hand och ett rådigt ingripande behöver vi mycket mera av i samhället och den förmågan och godheten har du, fortsätt med det !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

25 februari 2010 23:08

Tack för din kommentar. Du undrade om du fick spara ner bilden och det är klart du får.
2-2 i skrivande stund i Damkronornas match, hoppas dom vinner !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Birgitta

Birgitta

26 februari 2010 07:44

Om någon människa är i behov av akut hjälp, så visst måste man ju hjälpa till. Däremot i en situation med arga hundar skulle jag nog snarast dra därifrån...

Fredagskram

http://birgittas.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

26 februari 2010 10:29

Usch ja. Vad trist det har blivit att vi kommit så långt så man inte vill och vågar stanna för att hjälpa folk längre. Inte bara för ansvarsbitens skull utan för att vissa har använt sig av att spela skadade och sen rånat folk.
Tänk hur det gick för den man som hjälpte en kvinna! Nu blev ju han dömd för grov missandel. Men hade han inte hjälpt henne hade hon troligtvis inte levt idag. Så jag anser inte att det är så vi ska behandla våra "hjältar"..
Men det är ju inte konstigt att folk inte hjälper till längre!

Listan om Norrlänningarna var superkul. Visst går det bra att du kopierar den :-)

Ha en bra fredag

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Alle

Alle

26 februari 2010 13:17

Jo jag jobbar mkt...men idag är jag ledig.
Ägarna är väl ansvariga för sina husdjur eller ?
Ha en skön fredag...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

28 februari 2010 20:07

Naturligtvis så hjälper man en människa i nöd utan att tänka på efterföljderna som kan bli.
En hundägare har ett strikt ansvar för sin hund oavsett var den befinner sig. Så det innebär att en hundägare alltid är skyldig till att ersätta de skador deras hund gör. Så det gäller att vara välförsäkrad den dag ens hund sätter tänderna i en inbrottstjuv.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards