Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2015

Min katt Mia.

Av Bengt - 19 augusti 2015 14:12

 


Det var en katt som just hade blivit överkörd av en bil och dött men hon hade strax innan fött killingar.

Då tog jag hand om en av dem som annars skulle avlivas.

Den var så liten att jag fick mata den med nappflaska.

Jag gav den namnet Mia och snart hade hon vuxit till sig.


Mia gav mig ett underbart trevligt sällskap på Hökåsen och den jag senare levde med. Men just när jag tog denna killing levde jag ensam på Hökåsen en tid.

Mia var en mycket sällskaplig katt och hon uppförde sig mer som en hund i lekar m.m än en katt.

Men det hon visade sig vara en riktig katt med var att hon var en väldigt duktig musfångare och kom stolt och visade upp dem för mig.   

                                   


Hökåsen hade ju flera våningar och mestadels satt vi på övervåningen i den ändan som var längst bort från trappan ner.

Därifrån kastade jag en liten boll som alltid rullade ner för trappan. Mia kutade efter bollen och kom gång på gång tillbaka med bollen och ville jag skulle kasta den igen.


Vi brukade gå genom skogen på stigar och riktigt gamla vägar bort till affären i Dannike. Tillbaka hem gick vi på stora landsvägen. Det var en runda på en och halv mil. Men stora vägen var sträckan bara en halv mil.

På stora vägen följde den mig som en hund som går fot men i skogen hoppade den runt medan den då och då jamade så jag fick höra att hon var i närheten


Att Mia var en äkta bondkatt viste jag inte. Detta fick jag reda på senare när en av hennes killingar som vi gett bort fick första pris på utställning!


Nästa smide om mina djurvänner blir om min kära hund Tekilla!


 Ha det bra och kram på er!





 
 
Corina

Corina

20 augusti 2015 08:32

Djur, en ständig källa till glädje ! Hos mig bor två katter och jag njuter av deras närvaro varje dag. Kram

http://corina.bloggplatsen.se

Bengt

20 augusti 2015 12:12

Tid har jag väl gott om nu men men orken räcker nog inte till- Djur behöver mycket omsorg och tid. En hund mycket motion. Annars skulle jag väl velat ha en hund igen. Tycker inte en katt passar i en lägenhet i en stad.

 
Margita

Margita

20 augusti 2015 12:30

Fin och speciell katt! Fast att katter beter sig som hundar är inte så ovanligt faktiskt. Min katt och många andra apporterar också!
Som uppfödare kan jag inte låta bli att kommentera din beskrivning av att Mia var äkta bondkatt....hehe...ALLA katter UTAN STAMTAVLA är bondkatter. En äkta bondkatt tolkar jag till att katten var stamförd som HUSKATT (en katt med stamtavla alltså). Så "enkelt" är det. En katt med stamtavla är ALLTID en raskatt och en av raserna är huskatt (i folkmun ofta bondkatt).

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

20 augusti 2015 14:54

Det var vist ett ämne du behärskade. Jag begrep inte mycket av det. Men hur kunde då Mias killing få första pris på utställning för jag hade ingen stamtavla på Mia. det fodras väl stamtavla för utställning?

 
Ruth

Ruth

22 augusti 2015 00:15

Katter är underbara djur, men gillar inte när dem plågar möss och fåglar, då lider jag. Jag har haft katter, men det har varit innekatter (raskatter) Perser och Norska skogkatter. Man skall bo så man kan ha dem både ute och inne, även om jag hade sele och gick ut med dem då och då. Roligt att läsa om djur du har haft äran att leva med. Det finns lokala utställningar även där bondkatter får vara med.
Kram och en fin helg !

http://bernamis.bloggplatsen.se

Bengt

23 augusti 2015 11:26

Svarar senare. Kram!

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

22 augusti 2015 06:09

Katter är underbara djur och så nöjsamma att umgås med och betrakta. Jag har försökt med innekatt en gång men det gick inte alls. Katten var sjövild och ville ut hela tiden. Jag tycker som du att de ska kunna leva sitt fria liv. Däremot är kastrering ett måste och seriös avel önskvärt. För kattens bästa!

Bondkatter vad är det? huskatt heter det innan rasen är fastställd. Vår inhemska ras heter Europeisk korthår, det krävs ingen stamtavla för att delta på kattutställning. Jag ställde (på skoj) ut min Ellen i huskattsklass, det är där man får börja. För att den ska få kallas Europeisk korthår (alltså vara rastypisk) ska den först bedömas godkänd av 3 olika domare det innebär 3 utställningar. Ellen som var sköldpadd och vit blev väl godkänd och fick hederspris. Det var en rolig och intressant upplevelse och mycket mer noggrann bedömning än den man får på hundutställning, man blev en erfarenhet rikare men det var första och enda kattutställningen -hundarna tog över.

Du skriver killing...det är väl källing du menar? Så säger man i Skåne om kattungar. Killing är getens barn vet du väl, hehe.

kram!

http://barasaras-bloggplatsen.se

Bengt

23 augusti 2015 11:25

varar senare. Kram!

 
Margita

Margita

22 augusti 2015 12:41

Nu hade jag inte helt rätt här när jag rannsakar det hela...det finns ingen "ras" som heter huskatt utan det som händer om man vill ställa ut sin hus/bondkatt så är det att man måste hos i alla fall Sverak (Sveriges Kattklubbars Riksförbund) ha ett intyg för att kunna ställa ut i kategori huskatt. Det krävs alltså ingen stamtavla där. Sen finns det olika förbund som ordnar utställningar och alla har inte riktigt samma regler. Men det är fortfarande så att en RASKATT är en katt MED STAMTAVLA. ALLA andra katter om det så är att kattens föräldrar är renrasiga till exempel Siameser men kattungen inte registreras i något förbund och aldrig får stamtavla, då betraktas den katten som huskatt.
Jag har ju sysslat med avel, därav denna kunskap :D

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

23 augusti 2015 11:25

svarar senare!

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

22 augusti 2015 21:10

Jag hade skrivit en långt kommentar här men borta är den!
Får ta det igen men kortare -Bondkatter kallas huskatt ända tills den bedömts av 3 olika domare på 3 olika utställningar som rastypisk Europeisk korthår. Jag ställde ut min Ellen... Sköldpadd-vit en gång på skoj. Hon blev godkänd och fick hederspris. Kattutställningar är mer noggranna än hundutställningar faktiskt, det var roligt att prova på.

Dina missar på bilden är så fina. Jag har en sån grålle nu. Han är utekatt och fjantar inte med leksaker men är väldigt kelen och trevlig. Ludde och han tolererar varann men mer är det inte.

Kram på dig.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

23 augusti 2015 11:23

arar senare. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards