Bengt-Alfreds Tankesmedja

Alla inlägg under september 2015

Av Bengt - 28 september 2015 12:12

 

 


Grekerna har haft sina gudar, Egypterna sina, Indianerna sina o.s.v och alla har vissa likheter!

     

Här uppe i Norden trodde man på asagudarna med Freja Tor, Oden, Balder, m.fl som fanns där

i himlavalvet ovan molnen!   


 En av gudarna sågs i alla fall tydligt när han svingade sin Mjölner! Som man kan se än i dag!

                       

När man hade gått Ad Morte så gick man till Valhall och krigare kom till Gimle och fick äta av

Särimner som varje dag blev slaktad.


Men så kom aposteln Anskar till Norden och förkunnade om en allsmäktig Gud och hans son.

Så småningom gick det hem och asagudarna blev utbytta mot Anskars Gud och Kristus.


Men samtidigt att tro på denna Gud så  under tidens lopp trodde man på tomtar och troll.

 Det finns många vittnesmål om att de fanns och visat sig, liksom att ha talat och haft kontak

 med Gud och Jesus!

          

Det blev en påtvingad tro med hårda straff för den som inte trodde på bibeln och präster!

En tro där man från barnsben blivit itutad denna tro generation efter generation.

Men om man läser bibeln och läser Tusen och en natt så får man se vilka många likheter det

 finns i dessa böcker.


Men varför då inte lika bra tro på Munchausens berättelser som att tro på!  

 

Att det kom en änglaskara och förkunnade födelsen och sa att till folket att de inte skulle vara förskräckta och sjön ” ära vare han i höjden”.

 

Att tre vise män kom från var sitt håll. Följde en stjärna som stannade över Betlehem där det lilla barnet låg i sin krubba.

Ni som vet vad en stjärna är, gå ut och se upp mot dem och se hur orimlig denna berättelse är!


Vad prästerna förkunnar i sina kyrkor är, blir ju då översatt till att en person av kött och blod steg som en raket upp mot rymden, där han där uppe någonstans sitter vid sin faders högra sida. Alltså måste denna fader (Gud) vara en man! Jesus där uppe vara av kött och blod. Men samtidigt är de

en treenighet av den helig ande. Hur går det ihop?  Men (---- --vi tror också på den heliga ande---)

 som förkunnas i kyrkan och som varje gång läses av prästen och församlingen!

Tror eller säger man något annat så är man ju inte kristen. För en kristen måste ju tro på detta

som de så heligt bekänner!


Ett annat exempel ur ”Bibeln” i likhet med berättelser ur ”Tusen och en natt”

 

är att Jonas satt i valens buk.  

 

Man vet ju vad en val kan svälja, Det är ju bara småfisk!  Alltså: Man kan bevisa osanningar i BOKEN,

vad kan då i övrigt då vara osanningar i BOKEN?  Är det då inte bara en sagobok som ”Tusen och en natt”?


Tänk om det för 2000 år sen fans genforskning och man kunde ta DNA och se de ärftliga generna. Fanns det då gener  hos Jesus av Gud och ( jungfru ?) Maria som sägs då ha levat enl. berättelserna i nya testamentet?

 

Credite poste- Quaere veritatem!  

Et benedicendae sint in fide vestra!


Ska nu försöka ge mig i kast med att läsa och studera Koranen .

 Vidare också ska försöka återuppta min livshistoria, då som sjuksköterska.


Så börjar en ny vecka ännu en gång med önskan att den blir bra för er!





Av Bengt - 24 september 2015 11:18

 


Jag mins reportaget som var år 2008 om Romerna i Göteborg och som uppdrag granskning

hade.

Det var för ”djävligt”! Tårar föll på min kind då jag är rätt blödig!


Onsdagen för en vecka sen hade uppdrag granskning en uppföljning av det.

Om ni inte såg det så ber jag er titta på det i STV play!


I dag har det blivit populärt för alla politiker att tala om hur stolta vi svenskar nu kan vara

för vårt land Sverige. Vilka emotionella humanistiska solidariskt är så givmilda vi Svenskar är.

SKITPRAT!


Jag vet inte vad jag ska säga om det hela men hur långt sträcker sig vår givmildhet och

solidaritet med de som står längst ner i vårt samhälle och i EU?

Det jag här nu kan göra är att glädjas åt slutet av reportaget och gratulera pojken som nu går

I skola för att kunna bli polis och kvinnan till att ha fått arbete.

I går var det fortsättning på Romer i uppdag granskning!


 


Förutom detta vill jag be de som inte lyssnat på ”God morgon världen” och

Nor ( Eifalts?) krönika på radio P1:s webbsida!

Jag tycker om dessa olika krönikor där det finns krönikörer som kan koka soppa på en spik

i ”God morgon världen”.

Detta var nog av det bästa jag hört med hänsyn till det som händer i dag!


Nästa smide blir nog religionskunskap!


Får önska ni har det riktitigt gott nu när höstmörknet börjar komma!



Av Bengt - 21 september 2015 13:27

 


Vadå hänt?

Men i fredags hände det!

 Inte alls oväntat!

Alltså jag var på Albytorget efter ha handlat inne i centrum.

 ( Ni mins kanske smidet för ett tag sen, om handikappsparkeringen. Klicka här!


 Ja det har blivit en vana hos mig trots alla hot m.m att tala om

för icke handikappade, om förbudet på handikappsplatsen!

Alltså gjorde jag några sådana upplysningar i fredags.

Den sista var till en förare som hade en passagerare med en Staffhund.

Svaret jag fick var som ofta vanligt allt annat än trevligt.

Med det svaret ställde jag mig för att ta en bild på bilen.

Ut kommer också mannen med hunden från bilen. Hann inte ta någon bild,

förrän denne man, som var mycket ung försökte råna mig på mobilen.

Jag värjde mig och skyddade min mobil, varför han därför inte lyckades råna

 mig på min mobil.

Men det tog sen bara några sekunder förrän jag låg på de hårda stenplattorna.

Föraren upplyste mig om att jag kommer att märkas, medan han med hunden

försvann mot centrum. Vad som menas med att märkas är ju helt uppenbart!

Men i ärlighetens namn det skrämmer mig inte särskilt mycket! I alla fall inte

att få mig upphöra med dessa upplysningar.

Polisen kom och saken är polisanmäld. Men tro inte någon ingrep eller ville ställa

upp som vittnen, trots allt folk där!


Mitt smide om religion fortsätter även om det kanske inte är så populärt,

 men det kommer ännu ett annat smide före utlovade religionssmidet!

 

Så är det redan ny vecka och min önskan att den blir underbar för er!


  



Av Bengt - 17 september 2015 11:24

   

 

Fortsättning på religionens spörsmål..

 

Herren sade:

 
Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka?

 Vad skall vi ta på oss?

 Allt sådant jagar hedningarna efter. Men er himmelske fader vet att ni behöver allt detta.

Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.

 Gör er därför inga bekymmer för morgondagen.

 

 Jo, jo. Mången äro dem som söken hans rike! Men Herren står icke vid sitt ord

 och löften till dem!

De ber och har förtröstan på guds ord medan deras barn dör av svält.

De har barn som inte ens har hela skor att gå i och själva lider största nöd..

Det går ann för den som har det bra och den rike att tacka gud för de gåvor han sänder dem.

   


Herren sade:

 

Det är lättare för en kamel att komma igenom nålsögat än det är för den rike

 att komma till himmelriket!”   

 Men det är ju de rika som predikar guds ära och helgar hans namn men samtidigt strävar efter

 ännu mer rikedom på den fattiges bekostnad.


Men som Joe Hill sjöng:

---------- O kamrat Du för mat, du får kalvstek och skinka uti himmelens höjd - ------!


Får tillägga: Jag beundrar trollkarlar och illusionisters kicklighet och tänker på brödet och

 fisken Jesus delade ut och när han gick på vatten.   


Sicut autem mundus!


 Atheos locutus est!  


Fortsättning följer i nästa smide med en annorlunda slutkläm!!


Hoppas ni har det riktigt bra så här mitt i veckan!

   

Av Bengt - 14 september 2015 16:28



 

Det är över två tusen år sen den först bönen Fader Vår bads!

Sen dess har många miljoner bett den bönen.

Ergo.

I de flesta gudstjänster och mässor så hörs från prästen och församlingen :

Gud hör bön och tack Gud för Du hör bön! (- Ske din vilja och på jorden - !)

Men den mest bedda bönen som alltid läses i kyrkan och även utanför.

Den tycks Gud aldrig lyssnat på eller brytt sig om. Eller vad är Guds vilja?

Sic.   

Frälsaren sa en gång på sin tid för cirka två tusen år sen:

”Era skulder äro förlåtna”! Han tog också på sig alla våra synder då.

Men var det sanning vad han sa?

Så som världen sett ut sen dess kan jag inte tro det. Efter det skulle det väl

blivet närmare ett himmelrike här på jorden, eller hur? 

Nota bene.

Sen dess och bönen bads första gången har världen varit fylld av ständiga krig

 och mördande.  (Jodå. Även före Herren blev född. Men då borde det väl tagit

slut efter hans himlafärd då hans kropp av kött och blod for upp i rymden!.)


Det har rått farsoter den ene efter den andra. Nu är det främst AIDS.

Slaveri och träldom som fortfarande förekommer.

Folk har plågas och torteras och i samma grad ännu. Plågsamma sjukdomar.

Såsom exempelvis cancer.

Den ena katastrofen efter den andra med jordbävningar m.m som vi även

i dag får bevittna om inte ännu värre.  

Flyktingarna som dör kanske inte bett bönen fader vår? ( De Kanske inte varv kristna?)

 

Ad  notum: Fiat volunt.-Amen

 Dubitando ad veritatem venimus!



Ny vecka som man inte vet vad den har i sitt sköte,


 Men hoppas den blir bra för er och på ämnet religion kommer det fortsättning! 

Av Bengt - 12 september 2015 15:43

 

  See that you read most of it in my smedjeblogg.

 Would be so much fun if you heard of you with a comment!


 With friendly greetings from Sweden. Bengt.

 

Av Bengt - 9 september 2015 15:24

 


Har lyssnat på radioprogrammet ”kaliber”, som tog upp hur en flicka dog av en överdos på ett behandlingshem.

Det föranleder mig att nu göra detta smide som jag täkt tidigare mycket på att smida.


Detta med knark får jag som icke troende ändå använda mig av Bibeln

Knark måste vara Djävulens främsta och kraftigaste verktyg som han kan använda!


 


Jag är starkt motståndare till dödsstraffet men att det ändå finns och många ivrar för det,

Så det som det främst skulle användas för är:

De avskyvärda skurkar som med berått mod tillhandhåller våra ungdomar knark och långt ner i åldern.

Hur de kan med hin håles förträffliga gift locka in trevliga, skötsamma framgångsrika ungdomar

 som hade sitt liv framför sig.

Men som istället därmed får sitt liv fullständig raserat som langarna orsakat!

Ett prov kan vara tillräkligt för att hamna i Satans garn!


När jag växte upp fanns lyckligtvis inte detta ungdomsproblem. Vi viste knappt att det fanns sådana medel. Vist fans det många andra faror för ungdomen på den tiden. Men det var ju ingenting mot detta som jag säger Satans medel som florerar i vårt samhälle i dag.


Vilken oro har jjag inte haft för såväl för mina egna barn och barnbarn, lik väl som deras barn

som jag då har varit sambo med.

I dag är jag lycklig för att inga av dessa har hamnat i denna fruktansvärda hemska avgrund.


De föräldrar som tittar in i min smedja och tar del  av detta mitt smide, vill jag säga:

Observera alltid förändringar och deras beteende så de slipper hamna i Djävulens klor!

Det är ert ansvar!!!


Detta är ett smide jag brinner för och vill nå ut med, så ni får mer en gärna kopiera det

 till era egna bloggar.

Ni får och kan också ändra det som ni själv tycker att det blir bättre ur ert hänseende!



Om jag inte smider mer i veckan önskar jag ett gott veckoslut och en härlig helg!

Av Bengt - 7 september 2015 11:01

 


Åter en ny vecka. Alla andra veckor synes så långt bak, de har bara försvunnit!

Skulle ju smida något igen i dag.

 Men ärligt talat vet faktiskt inte vad. Jag känner mig i det hänseendet som ett punkterat bildäck. Förra veckans smide plus alla andras inlägg om flyktingarna gör mig nu helt tom i huvudet.

Nog för att det fanns mycket mer att smida om det men jag tror att då skulle jag bara bli tjatig

och intresset försvinner för mitt smidande.


I alla fall har regnet öst ner i över två dygn i sträck, men nu skiner solen!


Den delen av min sjuksköterske utbildning liksom mitt arbete som sjuksköterska saknas i min levnadshistoria.

Men det verkar svårt att börja berätta om det. Vet inte varför. Försökt flera gånger men det har inte gått bra. Men en dag kommer det nog.


Hon fortsätter att kommentera, men det är ju bara trycka ta bort !


Ursäkta att jag är så tråkig så här på veckans första dag!



Nu har jag bara att önska er att det blir en av era bästa veckor hit tills i ert liv!

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards