Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2015

Något om våra växter

Av Bengt - 16 oktober 2015 19:35


   


Ett mellansmide under min serie sjuksköterskeutbildning.


Sitter på balkongen och njuter medan jag intar min frukost. Njuter av den nu vackra natur

som syns där utanför.

 Bladen har börjat skifta från grönt till rött och gult. Så gror mina tankar igen!

Växligheten har antingen sav eller annan vätska i sig. De dricker, slokar och ser törstiga ut

i torka.


Från den lilla första encelliga saken med början till vad vi menar är liv. Från detta kom så evolutionen.

 Av denna lilla encelliga varelse bildades sedan sammansatta celler. Så småningom från bakterier blev det djur men också en utvecklingsgren som blev växlighet. Till sist kom vi Homo sapiens.

 

Alltså härstammar vi från den lilla encelliga varelsen därför måste vi också vara släkt med växterna.

Det jag nu vill komma fram till är följande.

Vi människor har ju mycket känslor och behov. Så som smärta, törst och hunger. Så även djuren!

Vad det gäller djur finns mycket forskning häri och mycket har det kommits underfund med

.

Men man hör aldrig någon forskning om växtlighetens behov och känslor. När blir det ett inslag av detta i vetenskapens värld?

Det är kanske dumma och befängda funderingar jag här ställer men!


Som jag började med så dricker växter och tar upp näring från jorden.

Då sitter jag där på balkongen och undrar.

Känner växter törst och hunger?

Kan det göra ont när vi sågar i ett träd eller när vi klipper gräsmattan?

Vad vet vi om något som ändå från början är en gren av vårt stamträd i utvecklingen?

Jag tror inget i ämnet, mer än att man kan få ont i ryggen, blir svettig och trött!

 Men fundera ändå över något levande som är utan hjärna!



Ha nu en underbar helg och njut av livet!

















 
 
Marlene

Marlene

16 oktober 2015 19:55

Visst gör det ont när knoppar brista. Kul med fnunderingar. Nå“t annat att fnurra in på är det faktum att växter dessutom blir större ju mer man tar bort.. klipper du av en stjälk på en växt, växer 2 nya ut ;)

http://smaka.marlenes.nu

Bengt

16 oktober 2015 20:12

Vad roligt min dotter hälsar på i min smedja!
Dessutom med en rolig och trevlig kommentar.
Ha en härlig helg alla mina kära i Götet!
Kram!

 
Margita

Margita

16 oktober 2015 20:36

Intressanta funderingar du kommer med. Vi är nog många som funderat i liknande banor. Att växter skulle ha känslor eller känna smärta är svårt att ta till sig men vem vet....klart är i alla fall att de kräver omvårdnad om de ska må bra, inomhus eller i odlad variant utomhus. Det skulle vara hemskt om växter kan känna smärta....vad ska vi då äta??? :D

http://sengas.bloggplatsen.se

Bengt

16 oktober 2015 23:38

Ja de som inte äter kött för de inte vill att djur ska dödas. Vad ska dom då äta som du säger om det visade sig att växter hade smärtkänsel?
Du är uppe sent min vän! Kram på dig och sov gott!

 
Anki

Anki

17 oktober 2015 06:59

Go“morron... och tack för ditt besök och kommentar hos mig, vilket gjorde att jag hittade hit :)
Har ägnat en lång stund åt att bläddra runt bland dina inlägg och läsa om ditt liv... spännande!
Har liksom du också funderat över hur växterna känner det när vi sågar och klipper dem - får väl hoppas att de inte är så känsliga.
Önskar dig en fin helg!

http://ankistankar.blogspot.se

Bengt

17 oktober 2015 11:41

Jag tackar för ditt besök och du funnit smedjan spännande! Mitt besök hos dig gav mig skön ögonfröjd-
Jag tror alla människor någon gång har fått tankar om detta!
Blir du en bloggvän (finns även plats för dig) så ger jag som brukligt här en kram!

 
TantGlad

TantGlad

17 oktober 2015 11:58

Härliga funderingar.
Tänker ALLTID på träd om jag sågar det , eller bryter nån kvist. Jag tror absolut att de känner och har känslor.
Allt levande har jag respekt och känner kärlek för .
Skulle vi tänka med hjärtat alla människor i hela världen så skulle det se annorlunda ut. Vara kärleksfullare.

Intressant detta.
Ditt inlägg fick i gång mig, men jag får sluta här.
Vackra bilder vännen.

Kram och trevlig lördag.

http://tantglad.bloggo.nu

Bengt

17 oktober 2015 14:10

Det enda jag kan svara är: Det är så underbart när du i dina kommentarer ger uttryck för dina tankar och känslor.
Kram vännen!

 
Anki

Anki

17 oktober 2015 15:10

Hej igen... glad att du gillar mina bilder :) Självklart vill jag vara din bloggvän!
Muspekaren hittade jag på en sida som heter "Fixa Din Blogspot" - http://fixa-din.blogspot.se/2012/12/ge-din-blogg-en-egen-muspekare.html
vet inte om det funkar på Bloggplatsen också, men du får prova.
Ha en bra fortsättning på dagen!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

Bengt

17 oktober 2015 15:19

Tack! Då för jag in dig på mina länkar! Kram!

 
wiolettan

wiolettan

18 oktober 2015 09:47

Oj, det var djupa tankar.
Jag har svårt att tro att våra buskar och växter har känsel, så där som människor och djur har. Det kan jag inte tänka mig.
Plus, att jag tror ju inte att vi kommer ifrån någon växt eller apa, utan att Gud har skapat människan och alla djur och växter till vår hjälp och trevnad.
Kram till dig och trevlig söndag.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Bengt

18 oktober 2015 11:54

Om växter känsel kan vi vara överens. Men i det andra lever vi i helt olika världar och uppfattningar.
Men jag är tacksam för din kommentar. Varför bara hålla med mig. Som den vän jag ser dig skulle vi kunna ha mycket att dryfta.
Kram och god söndag nu efter gudstjänsten jag nyss lyssnat på.

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

18 oktober 2015 16:53

Växter har ingen hjärna och inget nervsystem så de känner inte som vi däggdjur. Däremot har de förnimmelser från rötter och blad mm och styrs av dem och kan inrätta sig till en viss grad efter förhållandena. Jag har kollat upp ;-)
Självklart ska de behandlas varsamt de är ju ändå levande och vi är absolut beroende av dem och deras väl och ve.

Kram på dig.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

18 oktober 2015 19:08

Jag har samma uppfattning som du i hela din kommentar.
Men man kommer ändå inte ifrån att undra när man där sitter där och ser vår härliga natur.
(Som förstörs allt för mycket. Kanske en hel del gick att förhindra om man trodde på min undran!)
Kram vännen!

 
gun

gun

18 oktober 2015 20:26

Du har dina funderingar:)....
Intressanta.
Tror inte att växter har någon känsel.
Men man ska ändå vara rädd om dem.
Naturen är nu vacker med all sin färgprakt.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Bengt

18 oktober 2015 23:44

Det tror inte jag heller, men funderingarna bara Kom!
Men om man tror det då kanske man är ännu mer rädd om dem. Vist är hösten vacker, men den är så dyster och man har redan börjat längta till vår!
Kramen och god natt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards