Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 26 november 2015

Nytt avsnitt Turkiet!

Av Bengt - 26 november 2015 11:09

 



Här blir det mycket bilder!


Så blev det en ny dag med en ny busstur som gick i väg  halv åtta igen.

Denna gång gick färden till den gamla staden Hierapolis som raserats genom jordbävning.

Det var ingen liten stad och allt var av marmor. Gator som byggnader.

         

       

Där fanns den gamla teatern eller skådeplatsen som det fortfarande uppträdes med sång

och musik.

 

Vilken underlig akustik. Det behövdes ingen mick och förstärkare det hördes ändå bra upp till översta raden.


Nästa  dag var det besök Artemistemplet. Färden gick sen vidare upp till 1300 meters höjd.

Det var smala alpvägar med otäcka stup på ena sidan och bergväggar på andra.

   

Där vi besökte en statlig mattvävskola. Mycket intressant!

Det visades en massa små mattor som inramade att användas som tavlor. Det rullades

ut ett 30 tal mattor vävda av olika material. Silke, bomull ull m.m

 

Detta medan det bjöds på dryck bl. annat Raki som är som vodka.

De ville ju sen att vi skulle köpa mattor.


            

  

Detta är silkeskonkonger som får ligga i vatten och som man sen slår ut med et ris så långa

trådar hänger ner och sen blir spunnit. En silkestråd är oerhört stark.

                

Man fick se hur skickligt eleverna vävde mattor.

     


Det blev också ett besök på smyckestillverkning med diamantslipning. (Inga bilder!)


Man får inte glömma Afrodisias- antikens juvel med dess skulpturer.

 

           

         


På våra färder fick man se den Turkiska flaggan fladdra på alla byggnader, hus , ja över allt.


 

En berättelse om denna flaggan är att under blodbadet på 17000-talet kom den till.

Detta genom månen och en stjärna speglade sig i blodet.



Nästa avsnitt är jag så framme vid veckan då det var slut med upp halv sex på mornarna

och de dagliga långa promenaderna. Klicka här!


Kram på er och ha en underbar helg!

 
 
Carro

Carro

26 november 2015 16:16

Visst är Turkiet ett fantstiskt land!

http://carrooouw.se

Bengt

26 november 2015 19:41

Väldigt roligt att få din kommentar från Turkiet!
Tittar i n i din blogg!

 
Marie

Marie

26 november 2015 16:17

Wow, underbara bilder. Jag har aldrig varit i Turkiet, men det ser ju helt klart ut som att jag har missat något.

http://crazycatmarie.wordpress.com

Bengt

26 november 2015 19:26

Det var första gången för mig. Ej som jag tänkte mig.
Tackar för besöket hos mig!

 
Marlene

Marlene

26 november 2015 18:34

Det här var underbara foton både på dej och din omgivning. Härliga upplevelser och nya vyer och bekantskaper. Värt det onda kanske?

http://smaka.marlenes.nu

Bengt

26 november 2015 19:29

Jo det var värt det! Om en del foton var underbara kan ju diskuteras! ;-)

Tack för kommentaren kära dottern min!

 
Anki

Anki

28 november 2015 09:09

Tack för att du låter oss följa med på resan! Så trevligt med alla de fina bilderna och kul att få ett ansikte på dig också :)
Önskar dig en fin helg!
Kram

http://ankistankar.blogspot.seankistankar.b

Bengt

28 november 2015 12:36

Det var ett stort funderande på om bilderna på mig skulle vara med. Men jag var ju där och varför gömma mig även om det blev en ful fläck på de vackra bilderna.
Han en fin helg själv och kram!

 
wiolettan

wiolettan

28 november 2015 09:26

Vilka härliga bilder. Tack för att du visar dem. Jag har aldrig varit i Turkiet, men det verkar vara mycket intressant att se där.
Stad, gator och hus av marmor, otroligt, har svårt att tänka mig hur det är på riktigt.
Stup på ena sedan, jo jag tackar, det har jag varit med om några gånger i alperna, inte någon skön känsla alls.
Trevlig helg.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Bengt

28 november 2015 12:32

Turkiet är fullt av marmor. Golv och terrasser mm på
hotellen är marmor. Men denna marmor stad är tyvärr nu bara ruiner.
Hoppas det är bättre med din hälsa och att du har en bra helg.
Kram!

 
Ruth

Ruth

29 november 2015 15:55

En fantastisk resa du har varit på, så mycket du har fått se och uppleva (avis)! Så många stenbyggnader och klenoder som försvant i samband med jordbävningen, väldigt trist, vet du när detta skedde ? Så fina mattor dem har vävt, mycket jobb med detta när det vävs för hand, vill tror att priset var där efter också. Ett mycket intressant inlägg och fina foton !
Hoppas du har haft en fin 1:a advent. Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Bengt

29 november 2015 20:55

Jo de var inte billiga precis. Man kunde få ta dem på avbetalning. Men för mig var de för dyra!
Har varit på barnfödelsekalas i dag.
Önskar dig en ny härlig vecka- Kram!

 
Annika

Annika

29 november 2015 19:50

Vilken intressant utflykt. Tack för att vi fick följa med och lära oss lite mer om Turkiet.
Kramen.

http://www.badtant.bloggo.nu

Bengt

29 november 2015 20:52

Den var lärorik! i dag har jag vari barnfödelsedags kalas.
Önskar dig en ny härlig vecka!
Kramen!

 
gun

gun

29 november 2015 20:37

Oj, vilka serpentin vägar.... tror nog att jag skulle bli åksjuk:).
Ser helt otroligt vackert ut där. Har aldrig besökt Turkiet.
Önskar dig en fortsatt trevlig söndagskväll och 1:a Advent.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Bengt

29 november 2015 20:50

Visserligen körde ded fort, men dedt var en skiclig chaufför vi hade, så jag tror inte du skulle bli åksjuk.
Hoppas din advent varit bra och att du får en ny fin vecka!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards